fuvarozók

A kis fuvarozók fele tűnt el nyolc év alatt

2014.11.19.

Csődhullámtól tart a fuvarozók körében az egyik hitelbiztosító. A szakmai érdekvédelem szerint nem lett kockázatosabb a fuvarozás, de az igaz, hogy 2006 óta a mikro- és kisvállalkozások fele megszűnt. A járművek azonban megmaradtak, vagyis a nagyobb cégek bővítették flottájukat.

Veszélyben a kis fuvarozó vállalkozások. Sokan tulajdonosból alkalmazottak lesznek

Rekordszámú felszámolási és kényszertörlési eljárás indult a szállítmányozási cégek ellen Magyarországon, közülük is a közúti fuvarozók állnak a legrosszabbul – közölte a minap az Atradius Hitelbiztosító. A cég szerint a rosszul megválasztott devizahitel-konstrukcióknak is kiszolgáltatott ágazatban a következő években sem csökken jelentősen a kockázat szintje. A közúti fuvarozásban 2012 és 2014 között közel 40 százalékkal, 842-re nőtt a felszámolási és kényszertörlési eljárások száma. Az egyre kevesebb cégre (12 333 helyett 12 035) egyre több eljárás jutott, ami 5,47 százalékról 7 százalékra emelte az iparágban a bedőlési arányt.

Az Atradius elemzése szerint a szállítmányozók egyre erőteljesebb versenye egyértelműen az árszint, ezáltal az árrés csökkenéséhez vezetett. Ez a folyamat számtalan esetben a szolgáltatás átlagos szintjének gyengüléséhez vezetett, ami gyakran elszámolási vitákat, elhúzódó kifizetéseket, rosszabb esetben szerződésbontást, illetve továbbgyűrűző tartozásokat eredményezett.

A tartalékokkal nem rendelkező és pénzügyi kockázatmenedzsment szempontból sem felkészült kis és közepes vállalkozásoknak a már rövidebb fizetési csúszások, illetve kisebb ki nem fizetett számlák is komoly likviditási problémákat okozhatnak, ami az építőiparból ismert körbetartozási lánc kialakulásához vezethet. Az Atradius szerint ezt csak tetézi, hogy 2008–2009-es időszakban ezek a vállalkozások az eszközbeszerzéseiket jellemzően svájci frank alapú hitelből vagy lízingből valósították meg, és a frankárfolyam erősödéséből adódó magasabb lízing és törlesztő részletek pluszterhei még ma is érezhetőek.

– Kétségtelenül megrázta a fuvarozói szakmát a 2008–2013 közötti válság, a belföldi fuvarokat vállaló mikro- és kisvállalkozások száma a 2006-os csúcshoz képest mára 50 százalékkal csökkent – mondta lapunk kérdésére Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. Ez a csökkenés azonban folyamatos volt, vagyis az érdekképviselet saját tagnyilvántartása és tapasztalatai nem támasztják alá, hogy idén vagy a következő évben lényegesen növekedne a felszámolások vagy kényszertörlések száma. Ráadásul a megszűnések kifejezetten a belföldi forgalomban érdekelt, és egy-két teherjárművel dolgozó családi vállalkozásokra vonatkoznak. Ugyanis a nemzetközi fuvarozásban működő cégek nemcsak átvészelték a válságot, de növekedést is elértek, és a lengyelek mellett a magyar kamionosok is sikerrel hódították meg az uniós országok piacait. Másrészt az itthon dolgozó fuvarozók teljesítménye sem csökkent, vagyis a járművek száma nem apadt párhuzamosan a cégek bedőlésével. Ez azt mutatja, hogy a legkisebbek vagy csatlakoztak a nagyobb cégekhez, vagy felhagytak a vállalkozással, és alkalmazottak lettek..
S hogy mi várható a következő években? Karmos Gábor szerint véget ért a válság, a belföldi szállításban már tavaly is kimutattak némi növekedést.

Az útdíj bevezetését túlélték a felkészült cégek, de a jövő évre vonatkozó kormányzati bevételi várakozások – a hírek szerint 26 százalékos növekedést terveztek – akár teljesen új helyzetet is teremthetnek. Hasonlóképpen kiszámíthatatlan a hatása a kötelező biztosítási tételek több száz százalékos emelésének. Az MKFE mindezek miatt egyeztetést kezdeményezett a fejlesztési és a nemzetgazdasági tárcáknál.
 

Jámbor Gyula
 

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. november 10-i számában.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.12.04
A 38 éves férfi a gyanú szerint Budapesten, a 61-es villamoson támadta meg a szerelvény vezetőjét....
2020.12.04
Az új Land Rover Defendert két díjjal is kitüntették a világszerte elismert TopGear.com Awards-on:....
2020.12.04
A C-Prémium kategóriába 2021-ben érkező DS 4 modell a francia luxus és a high-tech találkozása egy....
2020.12.04
Alighogy megjelent a színen, nyomban egy rendkívül értékes elismeréssel kezdte karrierjét a Peugeot....
2020.12.04
Az Audi folytatja elektromos offenzíváját a Q3 45 TFSI e és a Q3 Sportback 45 TFSI e modellek....
2020.12.04
A Volkswagen konszernhez tartozó brit Bentley autógyár felkészült arra az esetre, ha Nagy-Britannia....
2020.12.04
A Dunántúli-középhegységben és a nyugati tájakon, még tartósan fagypont alatt maradhat a....
2020.12.03
1920-1930. Tündöklés és bukás. Újabb érdekességgel jelentkezünk, hogyha már a koronavírus először....
2020.12.03
Jia Meng Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2020.12.03
Nem kell elfogadni, hogy évente hatszázan halnak meg Magyarországon közlekedési balesetben - mondta....