roncsprémium

Kitiltanák a dízelmotort

2014.09.25.

Nem csak a gépjármű-kereskedelem fellendítése lehet a célja az állami autócsere-programnak. Nyugat-Európában már a korszerű dízeleket is ki akarják vonni a nagyvárosokból, elsősorban egészségügyi okokból. Hazánkban az is siker lenne, ha nem hoznák be tömegesen a tizenéves használt autókat.

Öreg autó, nem vén autó - rohamosan idősödik a magyar autópark, a használt export tovább ront a helyzeten

Elsősorban a kereslet visszaesése, a nemzeti járműipari cégek és a munkahelyek védelme miatt döntött úgy több uniós államban a kormány, hogy a gazdasági válság megjelenése után – 2009–2010-ben – roncsprémium programokkal igyekszik életben tartani az érdeklődést. Hazánkban sem a válság kitörése idején, sem azóta nem avatkozott be a kormányzat az újautó-kereskedelem folyamataiba. A piac idehaza is összeomlott, és a magánvásárlók azóta sem tértek vissza a szalonokba. Ehelyett tíz-tizenöt éves használt, Nyugat-Európából behozott autókat vásárolunk. Ezért javasolta az Autós Nagykoalíció, hogy most már a magyar kormány is támogassa az autócserét.

Knezsik István elnök lapunk kérdésére elmondta, hogy a Romániában 2005 óta sikerrel futó roncsprémium rendszer főbb elemeinek átvételét javasolják. A román rendszer lényege, hogy a bontásra leadott járművekért értékjegyet adnak, majd azt új autó vásárlásakor 900 euróért beszámítják. Egy magánszemély legfeljebb három értékjegyet válthat be, a jegyek szabadon átruházhatók. Romániában 2005-ben indították el a programot, eddig összesen 480 ezer, tíz évnél öregebb járművet vontak ki a forgalomból, és mintegy 239 ezer új gépkocsit vásároltak. Eközben Nyugat-Európában már a korszerűnek nevezett dízelektől is szabadulnának. Boris Johnson londoni polgármester szerint 1000-2000 fontos (400-800 ezer forint) roncsprémiummal kellene támogatni lecserélésüket kevésbé környezetszennyező járműre. Az igazság az, hogy a magas nitrogén-dioxid- és koromkibocsátás miatt a korszerűnek mondott dízelmotorok a közúti forgalomból eredő légszennyezés fő forrásainak tekinthetők.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. szeptember 20-i számában

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Nosztalgia járat: sztorik és prospektusok a múltból. ..
2025.02.10
A legnagyobb globális autóipari csoportok is megszenvedhetik, ha az Egyesült Államok bevezeti a....
2025.02.10
Miközben néhány nappal ezelőtt az első Japánon kívüli Lexus gyár létesítéséről érkezett bejelentés....
2025.02.10
A beszámolók szerint az ÖVP (Osztrák Néppárt) és az FPÖ (Osztrák Szabadságpárt) jelenleg is tárgyal....
2025.02.10
Közeledik az igazság pillanata: március 31-én kiderül, mely autók győznek az Év Magyar Autója 2025....
2025.02.10
A jelenlegi büntetési rendszer ellen van a franciákon kívül több európai ország is.   ..
2025.02.10
A Nemzetgazdasági Minisztérium és az Európai Űrügynökség által szerdán, Budapesten szervezett....
2025.02.10
2025 januárjában a Rába Nyrt. részvényárfolyamának növekedése többéves rekordot döntött, és....
2025.02.10
A személygépkocsikra megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja 208 300 forint volt tavaly,....
2025.02.10
Hét óra alatt 81 szabályszegőt mértek be a rendőrök - írja a police.hu. ..