design

A tervezési hagyományos kézi vázlatokkal kezdődött. „Ceruzák és zsírkréták segítségével gyorsan felfedezhettem az ötleteket, és azonnal láthattam, hogy van-e valamiben potenciál” – magyarázza Martin Paclt. Aztán amint az irány világossá vált, a koncepciót finomították és részletesen kidolgozták: a márka első millió eladott példányát idézi napjaink szellemében a Škoda formatervezője, aki szerint az elektromos hajtáslánc tökéletesen illeszkedik ikonikus elődjének farmotoros kialakításához.
A formatervezés a klasszikus vonásokat ötvözi a Škoda új Modern Solid formatervezési nyelvével

Kevés autómárka tud annyi történelemre támaszkodni, mint a Škoda. A múlt olyan nevezetes autói, mint az eredeti 1950-es évekbeli Octavia és az 1930-as évekbeli Superb, állandó inspirációt jelentettek a Škoda tervezőcsapatainak modern társaik fejlesztése és finomítása során. Most a Škoda egy újabb mérföldkőre helyezi a modern reflektorfényt a múltjából, bemutatva a Škoda 100 – a márka első millió eladott modelljének – új, teljesen elektromos újraértelmezését.
A tanulmányautót a Škoda külső formatervezője, Martin Paclt rajzolta a közkedvelt 1960-as évekbeli eredeti autót modern arányokkal, letisztult felületekkel és a márka Modern Solid formatervezési alapelveivel alakítja át – betekintést nyújtva abba, hogyan nézhet ki egy ikon a 21. században. Az akkoriban egyszerű mérnöki megoldásaiért, megbízhatóságáért és személyiségéért csodált 100-as továbbra is meghatározó modell a Škoda történetében, és régóta kedvelt a klasszikus autók rajongói körében.

A projekt kezdetétől fogva a Paclt elhatározta, hogy elkerüli a retró témájú replikát. Ehelyett az eredeti autó alapvető szellemiségének megőrzésére összpontosított az összképén, sziluettjén és karakterén keresztül. Az eredmény egy modern szedán, amelyet elegáns, megszakítás nélküli felületek és nagyvonalú térfogatok határoznak meg, amelyek visszhangozzák a klasszikus modell egyszerűségét.
A modern részletek, beleértve a négy elemből álló világítási jellegzetességet és a teljes szélességű fénycsíkokat elöl és hátul is, határozottan a jelenbe hozzák az autót. Ezek az elemek finoman tisztelegnek a történelmi Škoda 100 króm díszítései és jellegzetes hátsó szellőzőnyílása előtt.

A koncepcióautó egyik legszembetűnőbb újítása a hátsó részen található, ahol Paclt újraértelmezte az eredeti autó szinte felcserélhető első és hátsó ablakait. „A kettő közötti hasonlóság lenyűgöző kiindulópont volt. Új módon szerettem volna felfedezni ezt a kapcsolatot” – mondja. Ez egy merész döntéshez vezetett: a hátsó ablak teljes megszüntetése. Az üvegezés hiánya lehetővé teszi, hogy a hátsó karosszéria átvegye az autó orrának szobrászati tulajdonságait, jellegzetes megjelenést teremtve. „Ez egy szakítás a konvenciókkal, és minden bizonnyal érzelmeket fog kelteni. Pontosan ezt kellene tennie a dizájnnak.” Az autó mindkét végét keretező ovális grafika tovább utal a klasszikus Škoda 100-ra.

Ez a szokatlan hátsó kialakítás új technikai lehetőségeket is nyitott. A Paclt egy valóságon alapuló koncepciót tűzött ki célul, az ablaktalan hátsó rész pedig lehetővé tette a tetővonal felett elhelyezett frisslevegő-beömlő rendszer integrálását, amelyet a hátsó sárvédőkön lévő diszkrét szellőzőnyílások támogatnak. „Még egy elektromos járműnek is szüksége van hűtésre. A szívócső magasra helyezése hatékonyan működik, és vizuálisan kiemeli az utastér mögötti műszaki alkatrészeket. Ez az eredeti Škoda 100 hátsó motoros architektúrájára is utal” – magyarázza.

Érdekes módon a koncepció műszaki alapja a jelenlegi Superb csomagja volt. „Rájöttem, hogy az új Škoda 100-nak valamivel nagyobbnak kell lennie, és valódi magabiztossággal kell a kerekein ülnie” – magyarázza. Erre az alapra építve Paclt elkészítette azt a 3D-s modellt, amely most a Škoda múltjának egyik ikonja előtti merész, modern tisztelgést képviseli. Bár a Škodának nincsenek gyártási tervei a 100-as koncepcióautóra, a létrehozása során levont tanulságok minden jövőbeli projektet befolyásolnak.

Martin Paclt és egy klasszikus farmotoros a gyári raktárban
Škoda 100
A Škoda 100/110 sorozat volt a márka első modellje, amely átlépte az egymilliós eladást, 1969 és 1977 között 1 079 708 darabot gyártottak belőle. Az 1000 MB alapjaira építve folytatta a farmotoros, hátsókerék-hajtású elrendezést, miközben kifinomultabb és modernebb dizájnt vezetett be. A négyajtós szedánt kiegyensúlyozott arányaiért, okos praktikumáért és a korához képest váratlanul prémium részleteiért dicsérték, beleértve az L kategóriás modellekben kínált lehajtható üléseket. A Škoda 100-ban egy 1,0 literes, négyhengeres motor 48 lóerőt produkált, míg az 1,1 literes Škoda 110 53 lóerőre növelte a teljesítményét, az LS változatok pedig akár 63 lóerőt is leadtak.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!