Gondolatjel

Kognitív mobilitás

2023.12.04.

Új tudományterület forradalmasíthatja a közlekedést, erről szólt a Bosch Budapest Innovációs Kampuszon tartott Kognitív Mobilitás konferencia. Már kézzel fogható eredményei vannak, jövőbe mutató modelleket és működőképes kísérleti versenyautót is bemutattak.

 

Mit is jelent a kognitív mobilitás? Második tagja egyértelmű: mozgásunkról szól. A kognitív pedig megismerésen, tudáson, szellemi aktivitáson alapuló tevékenység. Konkrétabban, nemcsak járművekről, hanem közlekedési infrastruktúráról (például forgalomirányító rendszerekről), és ezek együttműködéséről van szó, de rólunk is, a közlekedő emberekről. A technológia tökéletesítésén túllépve célja egy olyan mobilitás, amelyben nem többet mozognak az emberek a szükségesnél, de szükséges mozgásuk legyen minél biztonságosabb, örömszerzőbb. Ennyiből már kirajzolódik, hogy nagyon szerteágazó ez a szakterület, mennyi mindenhez kell érteni, magas szinten, többek között a mesterséges intelligenciához, amely egyik legfontosabb eszköze. 

A konferencia közel negyven előadása érintette például a forgalmi dugókat a jövő autópályáin, a vizuális szmog (látásunkba tolakodó reklámok) hatását a járművezetőkre, a városi parkolóhely-foglalási szolgáltatás fejlesztését a vezetési magatartás alapján, vagy az évszakok hatását a kerékpáros balesetekre.

A résztvevők felsorolása érzékelteti, hogy mennyire összetett a feladat, részt vesz benne a Bosch-BME Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ, a MouldTech Systems Kft. elektromos hajtáslánc-fejlesztő közös kutatás-fejlesztési projektje, valamint a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Mobility Lab, futurisztikus dizájnkoncepciókkal. Nemcsak műszaki, informatikai tudás és mesterséges intelligencia kapcsolódik össze, hanem emberi dolgok megértése, leképzése, mindez több szinten. Van benne elméleti kutatás, és gyakorlatias fejlesztés, amelynek végterméke piacképes ipari termék, amelyet beépíthetnek autókba, forgalomtechnikai berendezésekbe, és még sok helyre. A Bosch az ipari szektort képviseli, de szorosan együttműködik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel (BME), szakemberei előadásokat tartanak hallgatóknak, akik belenőhetnek a működőképes innovációs folyamatokba.

A kognitív mobilitás alkalmat ad különböző tudományterületek egymást gazdagító összefogására, ezáltal fenntarthatóbb mobilitási formák létrehozására. A tapasztalatok az oktatási anyagba is bekerülnek, így az új megközelítés hatása a hallgatók bevonásával megsokszorozódik. 

Másik szép példája a kooperációnak a Bosch, a BME és a MouldTech Systems Kft. partnerségében megvalósult eTipo projekt második generációs tesztjárműve, a legkorszerűbb elektromos hajtáslánccal, egy oldtimer formavilágú versenyautóban. Vizsgálhatják rajta a jármű hossz- és keresztirányú dinamikáját, tehát gyorsulását, fékezését és kanyarvételi tulajdonságait. Az autó részt vesz nemzetközi megmérettetéseken, hegyi autóversenyeken is. Mindez sokat számít a valós igényeket kielégítő villanyautók fejlesztésében. 

Bemutatkoztak a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Formatervező szakának specializációjaként működő Mobility Lab utópisztikus járműdizájnjai is. Szembeötlő, hogy a modelleket autómániás fiatalok tervezték, szívüket-lelküket beleadva. A konferencia résztvevői bepillantást nyerhettek a közlekedés jövőjének víziójába: a 3D-s modellek és a VR szemüveggel „körbejárható” tervek megmutatták, milyen futurisztikus formavilágot álmodtak meg a MOME hallgatói a 2040-ben közlekedő járműveknek. A MOME, a Budapesti Műszaki Egyetemmel közös Micromobility oktatási program keretében nemcsak autókat, hanem elsősorban mikromobilitási eszközöket is terveznek a klasszikus formatervezés és a high-tech ötvözésével. A Bosch innovatív partnerként támogatja a BME-MOME projektjét, hogy a kreatív tervek a jövőben akár testet is ölthessenek.

Miközben már ma is több, mint ötven autómárka használja világszerte a Bosch kognitív mobilitási megoldásait, a napi hírek hatására nem tudok elhessegetni egy gondolatot. 

Kognitív a légi közlekedés is, beleértve a repülőgépeket, radaros irányításukat, a repülőterek logisztikai rendszerét, és az egésznek értelmet adó utasokat, elszállított teherárut. Ezt az elképesztő tudást és anyagi értéket felölelő entitást pillanatok alatt megbénította néhány terrormerénylettel fenyegetőző telefonhívás: Franciaországban 14 repteret ürítettek ki, bombariadó miatt, járatok százait törölték, óriási káoszt okozva. Milyen egyszerű, olcsó, primitív módszer, még barkácsolt bomba se kell hozzá, elég néhány vakriasztás, de mily hatékonyan győz vele néhány fanatikus, akiknek egyetlen célja megalázni és károsítani az őket befogadó és eltartó országot. Európa őshonos lakóit ellehetetleníthetik egy politikailag nem korrekt megjegyzés miatt, de terrorista-párti tüntetők ellen tehetetlenek vagyunk. Hol van már a francia grandeur, gloire (nagyság, dicsőség)? Meghunyászkodás váltotta fel…

Az életjobbító innovációkon dolgozó ábrándos tudósok és művészek mintha egy buborékban élnének, amelyen kívül tombol az erőszak. Civilizációnk ijesztően sérülékeny. Milyen mobilitás vár ránk – kognitív, vagy terrorfenyegetett? Vannak balsejtelmeim… 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.22
Újabb öt évre meghosszabbította a meghatározó német autógyár az AutoWallis Csoport Opel....
2024.02.22
A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) tagjainak díjbevétele meghaladta az 1560 milliárd forintot....
2024.02.22
Az ABB bejelentette, hogy felvásárolta a Sevensense svájci start-up céget, amely az autonóm mobil....
2024.02.22
Három hét alatt három baleset is történt a Magyar Közút munkaterületein, melyet figyelmetlen....
2024.02.22
Nézze meg a videót! ..
2024.02.22
Az EU innovációs keretrendszerének egyik legnagyobb projektje a TwinEU projekt, melynek célja, hogy....
2024.02.22
Eladás a termelés felpörgetése helyett: az Eberspächer eladja az új bulgáriai gyárat. A beszállító....
2024.02.22
A két erdész ismerős terepen haladt, mégis befürdött - írja a parameter.sk. ..
2024.02.22
Hétfőn délelőtt közlekedésbiztonsági akciót hajtott végre a szlovák rendőrség, amely során két....
2024.02.21
Nehéz objektíven megmagyarázni a BMW XM létezésének jogosságát, de ha már itt van, csapjunk a lovak....