Scania

Konvojozás, egy lépéssel közelebb

2018.02.03.

Egyórányira Stockholmtól nyugatra, egy fagyos, de csodás napos reggelen négy nyerges szerelvény hajt fel egy használaton kívüli repülőtéri futópályára, majd megállnak. Mindegyik tehergépkocsiban ül járművezető, de nem mindegyikük vezet. A futópálya ma a Scania legújabb félig önvezető tehergépkocsi-konvojozási kísérletének teszthelyszínéül szolgál

Úgy gondolja a Scania, hogy a fenntartható fuvarozás a jövőben számos megoldás együttes használatával válik majd megvalósíthatóvá. A konvojozás az egyik megoldás, amely bizonyára a logisztika, valamint a fuvarozási forgalom és rendszerek optimalizálásának egyik leghatékonyabb módja. 
 
Korszerű innovációk 
 
A konvojozás magában foglalja az intelligens technológiák használatát és az önvezető járművek technológiájának legújabb innovációit. 
A mai tesztpályán a járművek szorosan együtt haladnak egy sorban. A járművek, az alkalmai megfigyelő számára, egyszerűen csak egymás mögött haladnak. Gunnar Tornmalm, az önvezetés kísérleti fejlesztésének vezetője elmagyarázza, hogy mi is történik valójában. Az első jármű, mondja, a vezér, és ennek járművezetője az egyetlen, aki manuálisan vezet. Christoffer Norén, Tornmalm csapatának egyik fejlesztőmérnöke a harmadik tehergépkocsiban ül. Norén nagyon elégedett a technológiával: „Nagyon pihentető volt a rendszer kezelése” - mondja. 
 
 
Légáramlatok előnyei 
 
A rendszer vezeték nélküli kommunikációt használ, így a tehergépkocsik kis követési távolsággal is biztonságosan és hatékonyan haladhatnak a vezér mögött. A vezérjárművet követő tehergépkocsik mindegyikének hasznára válnak a létrejövő légáramlatok. 
A teszt során a rendszer megbízhatóságának bemutatására Tornmalm egy „betolakodó” járművet vezet. Ezzel megmutatja, hogy a tehergépkocsik hogyan alkalmazkodnak ahhoz, ha egy személyautó beáll közéjük. A tehergépkocsik maguktól létrehoznak egy közt, ahova a személyautó beállhat, majd miután távozik a konvojból, a teherautók maguktól felzárkóznak egymáshoz. Fékteszteket is végrehajtanak, hogy megmutassák a rendszer hatékony reakcióját, amikor a vezérjármű fékez. Amint a fékezésről értesülnek a követő tehergépkocsik, azonnal reagálnak. 
 
                    
Egy lépéssel közelebb az autópályákhoz 
 
A próbák során a technológia hatékonynak bizonyult. Nemcsak egy járműként irányította a négy tehergépkocsit egy szoros, félig önvezető konvojban, hanem azt is igazolta, hogy felkészült a váratlan, életszerű „közbeszólások” kezelésére. Ezek a tesztek megmutatják, hogy mennyire áll készen a rendszer a közúti tesztelésre. Minden egyes teszt egy lépéssel közelebb viszi a konvojozást a közúti autópályákhoz. „Három éven belül nagyszabású kísérleti teszteket szeretnék látni az utakon” - mondja Tornmalm. 
 
 
A tesztek folyamatos sikerei, a konvojozás előnyei a logisztika számára, valamint a rendszer általánosságban fenntartható jellege erősen azt sugallja, hogy Tornmalm hamarosan teljes körű működés közben is láthatja a rendszert. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....