portré és interjú

Kovács Zoltán: a Scirocco GTI-től a közösségi autózásig

2017.06.12.

Porsche Hungária 1999-ben olyan pénzügyi szakembert keresett, aki szereti az autókat. Kovács Zoltán szereti - nem csak vezetni, rajzolni is. Az autós szakmai szervezetekkel és a kormányzattal is kapcsolatot tartó igazgató rajongással beszél 20 és 17 éves lányáról, gyűjti a könyveket, akvarelleket fest és heti kétszer teniszezik.

Csepelen, a Jedlik Ányos gimnáziumban érettségizett Kovács Zoltán, a Porsche Hungaria Kereskedői Pénzügyi Tanácsadás területért felelős igazgatója, aki jellemzően történelemből és matematikából volt erős, így azután a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán kötött ki. Pénzintézet szakon végzett, papíron bankár, de pályája elején inkább gyógyszeripari cégeknél dolgozott. A végén már gazdasági igazgatói beosztásban, így sok, később is hasznosítható tapasztalatot szerzett.



Amint lehetett, megszerezte a jogosítványát személyautóra. – Egy 100-as Škodánk volt, még nem az a felforrós fajta, de azért mindig volt nálam tartalék víz, plusz termosztát, nehogy olyan meglepetés érjen, hogy az út szélén hagy – emlékszik az autós kezdetekre. Hozzáteszi, később volt egy 120 saját Škodája is, de nem sokáig, mert a főiskola mellett nem tudta fenntartani, csepeli család gyermekeként, a főiskola mellett nem nagyon ugrálhatott.

Az első emlékezetes autója egy Volkswagen Scirocco GTI volt, amit az utcában dolgozó autószerelő hozott be eladásra Nyugat-Európából még 1991-ben. Szerelem első látásra, ami szerencsésen beteljesült, mert senki sem akart annyit adni az autóért, mint amit a mester gondolt. – Nekem sem volt annyi készpénzem, nézegettem, nézegettem, majd vettem a bátorságot és becsöngettem, hogy megvenném – mondja ma is csillogó szemmel.



Kiderült, akkor már viszonylag jól keresett, így havi 20 ezer forintos részletre vásárolta meg álmai 250 ezer forintos használt autóját – bank közbeiktatása nélkül, bizalmi, szomszédi alapon. Amikor rákérdezek, hogy a 139 lóerős, 1,8 literes benzines GTI Scirocco csajozós autó volt-e, rövid válasz érkezik: igen, de nem az volt az elsődleges cél. Szerinte mostani szolgálati autója, Volkswagen Passat inkább alkalmasabb ilyen célra, ha valaki végig szeretné vinni az ügyet. Kovács Zoltán 1995 óta ül céges autóban, akkor eladta a GTI-t, amit most már utólag bán egy kicsit.

Másféle és kitartóbb szerelem köti a képzőművészetekhez, ma is szívesen készít tusrajzokat vagy akvarelleket. Irodájának ajtaja mellett is látható néhány szép munka a falon és a tárlat belül is folytatódik. Ha az idő engedi, a tárgyaló fél rövid tárlatvezetést is kérhet, portálunk ezt meg is kapta. Klasszikus VW Bogár, több megközelítésben, koncepcióautó, pont úgy, mint ahogy a nagy design stúdiók is felskiccelnek egy-egy modellt, hogy látszanak, de inkább csak sejthetőek legyenek a vonalak.



Táj- és természetképeket is látunk és állatábrázolásban is otthon van a pénzügyi igazgató – az általunk látott ló például meggyőző volt. A portré sem távoli tőle, ezt egy egészen jól sikerült Clint Eastwood ábrázolásból állapította meg az Autószektor munkatársa. – A Csepel Művekben dolgoztak a szülők, édesapám is festett, s bár a műszaki ügyességét nem -ezt szerencsére örököltem tőle – mondja, hozzátéve, ha ideje engedi, ma is szívesen ecsetet ragad és jellemzően vízfestékkel dolgozik.

Kovács Zoltán a főiskola után volt katona, ám vonzódása a hadtudományokhoz már jóval korábban, az általános iskolai és gimnáziumi történelemórákon kezdődött. Éveket töltött a Tartalékos Szövetség vezetésében, ma is tagja a Magyar Hadtudományi Társaságnak, nem csoda, ha akvarelljei között különböző harckocsik is megtalálhatók.



Másfajta rajongással beszél két lányáról, akik 20 és 17 évesek, utóbbi cserediákként éppen Olaszországban tanul. – Eszter nulla olasz tudással ment ki és most szinte folyékonyan beszéli, különben pedig az Eötvös József gimnáziumba jár – mondja apai büszkeséggel. A nagyobbik, Orsi a Radnótiban végzett, most dolgozik és újra felvételizik. Ő két éve volt Belgiumban, ami sokat dobot a francia tudásán és a magabiztosságán, pedig csak fél évet töltött kint. – Azóta is arra spórol, hogy utazhasson – mondja. Utazni Kovács Zoltán is szeret, volt honnan örökölni ezt a nagyobbik lánynak. További hobbik közé tartozik, hogy nagy filmfogyasztó, valamint gyűjti a könyveket is. A teniszre heti kétszer mindig szakít időt, ez tartja fitten.

A gyógyszeriparnak akkor intett búcsút, amikor a Porsche Hungária 1999-ben olyan embert keresett, akinek autós szakmai tapasztalata van pénzügyi affinitással, vagy fordítva, olyan pénzügyi szakembert, aki szereti az autókat. Az utóbbi kombinációt mint ha rászabták volna, azóta ebben a csapatban dolgozik. Ő az, aki az egész kereskedői hálózattal tartja a kapcsolatot, fontos területe a pénzügyi tanácsadás. A hálózat 175 milliárd forintos éves forgalma magáért beszél, van mit tervezni, elemezni. Kérdésre válaszolva megtudtuk, hogy a flottás beszerzés más terület, ahhoz nincs közvetlenül köze Kovács Zoltánnak.



– Egyre fontosabb feladataim közé tartozik a kapcsolat az autós szakmai szervezetekkel és a kormányzattal, a legutóbbi autós kerekasztalnál is meghallgatnak bennünket, sok törvényjavaslatban ott van az elképzelésünk, vagyis hallatszik a hangunk – mondja.

Nyílt titok, hogy a környezetbarát autók vásárlását tovább szeretné ösztönözni a kormány és erről sokat kell beszélgetni. A jövő márt megérkezett az egyre nagyobb hatótávolságú elektromos autókkal, ezekhez országos töltőhálózatot kell kiépíteni. – Jönnek az önvezető autók, a technikai színvonal már most előrébb jár, mint a jogi felelősség kérdése – mondja Kovács Zoltán, hozzátéve, hogy a jövő fontos része a közösségi autózás lesz.

Példát is mond. Begurul Angyalföldről a Parlamentbe, akkor még ott parkolóhelyet is kell találni. Az elektromos közösségi autózás egy elektromos járműve akár 6-7 autót is kiválthat, másodpercek alatt magáévá teszi az aktuális használó kedvenc zenéit, híváslistáját annak mobiljáról, várakozás közben pedig töltődik az autó akkumulátora. – A városi élhető közlekedés nagyon fontos és ez nem fog menni a közösségi autózás nélkül – hangsúlyozza. Idézi a Generál Motors vezetőjét, Mary Barrát, aki szerint a következő 5-10 évben az autózás többet fog változni, mint az elmúlt 50-ben.

Miközben előre néznek, látják a ma aktuális problémáját is, nevezetesen, hogy 2013 óta több használt autót importál a magyar, mint amennyi új kap rendszámot. – A legnagyobb baj, hogy ezek döntően öregek autók, rossz károsanyag-kibocsátással – mondja, hozzátéve, hogy az eddiginél jobban kellene igazodnia az autó adózásának a környezetvédelmi besoroláshoz.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.11.27
Az osztrák vasúttársaság (ÖBB) hétfő 0 órától 24 órás munkabeszüntetést tart, ami érinti a MÁV-....
2022.11.27
A szabadtéri parkolók és nem lakás célú épületek fotovoltaikus paneljeinek telepítésére vonatkozó....
2022.11.27
A zuglói rendőrök néhány nap alatt azonosították és gyanúsítottként kihallgatták a HÉV előtt....
2022.11.27
Már javában készülődik az idei versenyévadra a győri Széchenyi István Egyetem égisze alatt....
2022.11.27
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Mit hoz az idei tél? ..
2022.11.27
A Mazda Motor Corporation közzé tette a vállalat középtávú gazdálkodási tervének frissítését és a....
2022.11.27
A Volkswagen Konszern nemzetközi szakmunkástanuló versenyének idei díjazottja az Audi Hungaria....
2022.11.27
Megrázó fotókat tett közzé az MTI a ma reggeli halálos balesetről.  ..
2022.11.27
A megfelelő látás elengedhetetlen, hogy balesetmentesen és szabályosan tudjunk közlekedni, ezért....
2022.11.27
Az ünnepi, illetve síszezon közeledtével egyre többen kelnek útra a környező vagy akár távolabbi....