Ingolstadt

Közúti magánrepülőgép: Audi Grandsphere koncepciójármű

2021.09.09.

A közúti magánrepülőgép – a 2021. évi Nemzetközi Autókiállításon az Audi bemutatja az Audi Grandsphere koncepciójárművét. Az első osztályon való repüléshez hasonlóan az 5,35 m hosszú Grandsphere szedán a legnagyobb kényelemben tett privát utazás nyújtotta luxust az átfogó fedélzeti élménykínálattal egyesíti. A 4. szintű automatizált vezetés a szabadság új dimenzióit teszi lehetővé: ebben az üzemmódban a belső tér tágas élményszférává változik kormánykerék, pedálok vagy kijelzők nélkül. Az első ülések pedig első osztályú lounge teret formáznak, maximális hellyel, szabadabb kilátással és a holisztikus digitális ökoszisztéma minden funkciójához való hozzáféréssel, amelybe az Audi Grandsphere beépült.

Az Audi Grandsphere – a négy gyűrűvel fémjelzett márka három „szféra” (sphere) szériájú koncepciójárműve közül a másodikként – különleges helyet foglal el a palettán. Ennek oka az, hogy a benne rejlő technológiák és tervezési jellemzők néhány éven belül újra meg fognak jelenni a jövőbeni Audi szériáknál. Az Audi Grandsphere koncepciója illusztrálja a márka azon állítását, miszerint a jármű a gépjárműipar élvonalában meghatározóvá válik a technológiai átalakítás és a teljesen új, holisztikus mobilitási kínálat tekintetében.

Az elektromos hajtású roadster Audi Skysphere Concept 2021 augusztusában debütált – ez egy automatizált vezetésű GT látványos vízióját jelentette, amely változó tengelytávú, önvezető sportautóvá alakul át. Ezt a két koncepciójárművet – valamint az Audi Urbansphere modellt, amely a trió harmadik tagjaként jelenik meg 2022-ben – összeköti azok általános koncepciója, amely abból adódik, hogy képesek a 4. szintű automatizált vezetésre. Az Audi a CARIAD-dal, a Volkswagen Csoport szoftver elemzőközpontjával dolgozik azon, hogy ezt a technológiát az évtized második felében bevezesse a piacra.

4. szint: a hagyományos vezető-orientált vezetőtér és az utasülések belső terét változtatja át tágas lounge-szerű térré, amint a kormánykerék és a pedálok helyigénye csökken. Ugyanakkor a szabadság érzésének új szintjeit nyitja meg minden utas számára. Ennek oka az, hogy az Audi Grandsphere nemcsak a vezetőt mentesíti a vezetési feladatoktól, amikor csak lehetséges, de ugyanakkor számos lehetőséget kínál a fedélzeten tartózkodó személyek számára is, hogy ezt a szabadságot egyénileg változó élményekkel köthessék össze: kommunikáció vagy pihenés, munka vagy visszavonulás kívánság szerint a privát szféránkba. Az Audi Grandsphere Concept átalakulást kínál a szigorúan vett személygépkocsiból az „élmény eszközévé”.

Az Audi saját szolgáltatásainak és a digitális szolgáltatások integrálási képességének köszönhetően a lehetőségek szinte végtelenek. Ezek felhasználhatók az aktuális utazással kapcsolatos különféle szolgáltatásokhoz – például látványos, festői útvonal tervezése, valamint étterem- vagy szálloda-opciók elérése. A jármű gondoskodik az olyan mindennapi feladatokról is, amelyek túlmutatnak magán az utazáson. Például az autonóm Audi Grandsphere Concept utasait az aktuális célállomással kapcsolatos információval veszi fel, és önállóan kezeli a parkolást és a töltést.

Személyre szabott infotainment rendszer kínálta lehetőségek is rendelkezésre állnak, ilyen például a korábban használt zenei és videó szolgáltatók fedélzeti streamingjének zökkenőmentes integrálása. Egy további lépésben az Audi a jövőben rendelkezésre álló személyre szabott és exkluzív lehetőségeket is kínál – ezek lehetnek koncertek, kulturális események vagy akár sportesemények, amelyekre az ügyfeleket meghívják.

Az Audi Grandsphere Concept illusztrálja a márka azon állítását, amely szerint meghatározza a jövő progresszív luxusát: az Audi vonatkozásában ez magába foglalja a digitalizáció által nyújtott új, magas szintű élményeket, valamint a fenntarthatóság holisztikus megközelítését a szén-dioxid-semlegesség elérésének céljával a közeljövőben a teljes értéklánc mentén.

Első osztályú élmény a jövőben, szorozva hárommal

Az Audi Skysphere, az Audi Grandsphere és az Audi Urbansphere a három koncepciójármű, amelyekkel a négykarikás márka a progresszív luxusról alkotott elképzeléseit demonstrálja. A folyamat során az Audi olyan járműélményt teremt, amely messze túlmutat azon a célon, hogy pusztán azért töltsön bizonyos időt a járműben, hogy A pontból B pontba jusson, sőt, messze túlmutat magán a vezetési élményen is.

Ezek a koncepciók új dizájnnal rendelkeznek, amely végső soron a belső teret, az utasteret helyezi a középpontba járműben, és immár nem rendeli alá az utasok élményét a technológia követelményeinek. Ez tükröződik a belső tér variábilis elrendezésében, a kezelőszervek eltűnésében és az utastér nagy kiterjedésében, amellett, hogy új szolgáltatási kínálathoz köti azokat.

A tervezési folyamat – belülről kifelé

Még a névben szereplő „szféra” (sphere) szó is utal valamire: az Audi Skysphere, Grandsphere és Urbansphere koncepciójárműinek lényege mindig a belső térben rejlik. Ezen új generációs járművekben a hajtásrendszer és a kezelhetőség már nem a tervezési specifikációk élén állnak. Ehelyett a kiindulópont a belső tér, az utasok élet- és élményszférája utazás közben. Igényeik és vágyaik alakítják a teret, a jármű felépítését és a funkciókat. Ezzel az újraértékeléssel maga a tervezési folyamat is megváltozik. Minden beszélgetés elején a hangsúly a belső térre és annak kialakítására irányul. Csak ezután tervezzük meg a csomagot, a külső vonalvezetést és az arányokat, amelyek a járművet igazi műalkotássá formálják, a technológiai feltételekkel együtt.

Tér, forma, funkció – a belső tér

Az Audi Grandsphere Concept ajtajai szembefordulnak, így az első és hátsó ajtó egymással érintkezik; nincs B-oszlop. A belső tér egész világa megnyílik az utasok előtt, amint a járműbe beszállnak. De az Audi Grandsphere még ezt megelőzően azonosítja utasait egy útvonal-azonosítóval – egy innovatív funkcióval –, amely kinyitja az ajtókat, és egyedileg beállított kijelzőkkel és környezeti fényekkel fogadja őket. A járművezető és az utas helyzetét automatikusan érzékeli, és számos személyes kényelmi funkciót – például a klímaberendezés és az ülések beállításait – az egyes ülésekhez igazítja. Ugyanakkor az infotainment rendszer hozzáfér az utasok által legutóbb használt szolgáltatásokhoz, és zökkenőmentesen újraindítja őket a járműben. Például egy videó, amelyet az egyik utas táblagépen streamelt, automatikusan lejátszásra kerül az Audi Grandsphere kijelzőfelületén.

A járművezető oldalán ugyanakkor a vetítőfelület automatikusan eléri és megjeleníti azokat a híreket, amelyeket az utas olvasott, mielőtt beszállt.

A belső térben a dekoratív felületeken és a funkcionális elemeken végigfutó vonalak hangsúlyosan vízszintes irányúak. A nyitott, tágas belső tér egyedi tér benyomását kelti, a kormánykerék, a pedálok vagy a hagyományos műszerfal hiánya pedig a nyitottság és nagy kiterjedés érzetét kelti.

A nagy üvegfelületek, a kiterjedt szélvédő és az átlátszó mennyezet szintén ezt az érzést hangsúlyozzák. Ugyanez mondható el az oldalablakok sajátos geometriájáról is: a felső rész kifejezetten szögletes formájú – a legszélesebb rész alig valamivel szemmagasság felett van. Ez egy trükk, amelyet az Audi először 2017-ben mutatott be futurisztikus AI:CON koncepciónál, amely éppen a sorozatgyártás fázisa felé halad.

A komfortzónában bekövetkezett változás radikális: ha a főnök ülése hátul van egy hagyományos szedánban, akkor az „első osztály” most előre lépett az első sorba. Ennek oka az, hogy már nem feltétlenül van alárendelve a vezetési és vezérlőfunkciónak. A 4. szintű vezetésnél a kormánykerék és a pedálok eltűnnek, és az utastér elülső része teljes szélességében ténylegesen szabaddá válik, tökéletes kilátással a nagy első és oldalsó ablakokon keresztül, valamint maximális mozgásszabadsággal.

A belső tér különösen szélesnek tűnik, ha a két első különálló ülést teljesen hátra tolják. Az Audi Grandsphere 2+2 üléses modell. A kárpitozott, kétszemélyes ülés az oldalán körbefutó kartámasszal hátsó ülésként szolgál, míg mindkét első ülést az első osztályú kényelem és tágasság jegyében tervezték.

A két ülés ülőfelülete és háttámlája az integrált övvel vizuálisan elkülönülnek. Az üléstámlák oldaltámaszai diszkréten íveltek, ezáltal biztosítva a megfelelő támaszt a kanyarokban. A lehetséges üléspozíciókat mindennemű használatra optimalizált formában kivitelezték: függőleges helyzetben az Audi Grandsphere ergonómiailag tökéletesen vezérelhető – tetszés szerint és a 4. szintű zónákon kívül. A hátsó 40 fokban döntött ülésnek köszönhetően az utasok pihenhetnek és használhatják az infotainment rendszert. Végül, ha a háttámlát 60 fokban megdöntik, tökéletes pihenő helyzet érhető el. A fejtámla 15 fokban előre dönthető. Ide vannak beépítve a szűrt és szabályozott hőmérsékletű levegő számára a szellőzőnyílások – tetszés szerint illatosított kivitelben is –, valamint a többi utas számára hallhatatlan hangszórók, amelyek privát hangzónát tesznek lehetővé.

Az első ülések között – általában fémburkolat alá rejtve – található egy kompakt, fedélzeti hűtő, két pohárral és egy formatervezett, elegáns palackkal üdítőitalok számára. Ez az Audi Grandsphere Concept első osztályú kialakításának újabb jele.

Nincsenek felszerelések, nincsenek képernyők: kijelzők és működés

Egy meglepetés, amikor körülnézünk az Audi Grandsphere természetes színű, optimalizált kialakítású belső terében: sem szabályozó műszerelemek, sem a virtuális megjelenítési koncepciókhoz tartozó fekete képernyők nem láthatók, mielőtt aktiválnák a vezetési funkciókat – a gyakran emlegetett „digitális detox” tökéletes példája látható.

Ehelyett egyértelműen tagolt és nyugalmat sugárzó részeket láthatunk a legjobb minőségű anyagokkal. A fa és a gyapjú, a szintetikus textilszövet és a fém látható és kellemes tapintású, falburkolatként, üléshuzatként és szőnyegként. Több anyag, például a gyertyán furnérlemez, fenntartható termesztésből származik, vagy újrahasznosított nyersanyagokból készül. Az Audi Grandsphere modellben nincsenek bőrből készült felületek – ez is összhangban van a luxus progresszív értelmezésével, amely mindig elválaszthatatlan a fenntarthatóságtól.

Egy újabb meglepetés, amikor a jármű az ujjhegyünk érintésére megelevenedik: vannak kijelzők – de ezek a szélvédő alatti fafelületeken projekció formájában jelennek meg. A vezetési státusztól függően – legyen az manuális vezetés kormánykerékkel vagy 4. szint – ezek megoszlanak a belső tér teljes szélességében, vagy szegmentált formában jelennek meg a vezető- és az első ülés utasai számára. Az utazás során szükséges összes információ nagy felbontásban és pontosan olvasható.

Alternatív megoldásként a vetítőfelületek – automatizált vezetési módban – CinemaScope képernyőként is használhatók az infotainment tartalomhoz vagy akár videokonferenciák képernyőjeként. Ezenkívül egy érzékelősáv van beépítve a vetítési felületek alá a tartalmak közötti gyors váltáshoz – például zenéhez vagy navigációhoz. Ez mutatja a járműben éppen aktív összes funkciót és alkalmazást. A különböző menükhöz ikonok villognak.

Az egyik különleges, rendkívül innovatív vezérlőelem a belső burkolaton található ajtónyílás közelében helyezkedik el: az MMI „érintésmentes válasz” funkció. Ha a járművezető „aktív” pozícióban ül a kormány mögött, egészen a belső tér elülső része felé ezt a vezérlőelemet használhatja ahhoz, hogy egy forgó gyűrű és gombok segítségével érintéssel különböző funkciómenüket válasszon ki és a különböző szinteken kattintással végighaladjon. Egy egyszerű, intuitív művelet.

Ha viszont a járművezető a 4. szintű vezetés közben hátradönti az ülést, akkor sem kell nélkülöznie ezeket a kényelmi elemeket. Ez azért van így, mert ekkor a szemkövető és a gesztusvezérlő funkció kombinációja lép működésbe. A szemre irányított érzékelő érzékeli a látómezőt, amikor a vezérlőegység működik. Az utasnak pedig csak analóg kézmozdulatokat kell tennie – nem szükséges előre hajolnia –, amelyek hasonlóak az érintésen alapuló működéshez, és ugyanúgy használhatja a rendszert – anélkül, hogy bármit megérintene.

Legyen szó szemkövetésről, gesztus- vagy hangvezérlésről, kézzel írott inputról vagy érintésről, ugyanaz vonatkozik minden üzemmódra: az Audi Grandsphere Concept alkalmazkodik az egyes felhasználókhoz, és „megtanulja” preferenciáikat és gyakran használt menüiket – és ennek alapján nem csupán helyesen végrehajtja az alapvető parancsokat, hanem személyes javaslatokat is adhat közvetlenül a felhasználónak.

Még az ajtók karfájában is találhatók beépített kezelőpanelek. Ily módon a jármű láthatatlan érintőfelületeket kínál az utasoknak egy optikai jelzőegység segítségével pozíciója megmutatásához. Ugyanakkor a bal és jobb oldali ajtók karfájában VR üvegek találhatók, amelyek az infotainment opciókkal együtt használhatók – például a holoride rendszerben.

Dinamikus monolit – külső kialakítás

5,35 m (17,6 láb) hosszúságú, 2 m (6,6 láb) szélességű és 1,39 m (4,6 láb) magasságú méreteivel az Audi Grandsphere Concept méretei ennél a szedán modellnél a luxus kategóriájú járművek egyértelmű példájaként jelennek meg. A 3,19 m-es (10,5 láb) tengelytáv csúcsértéket képvisel, amely még a jelenlegi Audi A8 hosszú változatát is felülmúlja. De még annál is feltűnőbb, mint amit ezek az számok sugallnak, az a vizuális benyomás, amelyet a jármű annak első megpillantásakor kelt. Ennek az az oka, hogy az Audi Grandsphere nem hasonlít a hagyományos szedánhoz, sokkal inkább egy feszes vonalú négyajtós GT-hez, amelynek vonala egyenesen a szélcsatornából indul. Ez pedig mindenféle dekoráció vagy felesleges díszítés nélkül történik.

A folyamat során az Audi Grandsphere következetesen alkalmazza az elektromos hajtásrendszer sajátos feltételeit közvetlenül az elülső részen – a rövid túlnyúlást, lapos motorháztetőt és a szélvédőt, amely messze előrenyúlik a nagy belső tér elülső határaként. Ennek ellenére számos elektromos járművel ellentétben egyáltalán nem tűnik futurisztikusnak, inkább a hagyományos szépségideálok jegyeit hangsúlyozza.

A motorháztető felső széle vízszintes vonalban húzódik végig a karosszéria oldalán, hosszú motortérre utalva – ez mind a GT jellemzője. Hátul ez a vonal ugyanabban a magasságban folytatódik a hátsó keréktárcsán át, amely felöleli a teljes utasteret és hangsúlyozza annak méretét.

A második vízszintes vonal a motorháztető alsó széléből indul, és az oldalsó ablakok alatt, illetve a teljes utastér körül fut körbe. Ez az ajtófelületeket vízszintes irányú vállvonalakra és alattuk domború függőleges felületekre osztja a járműküszöbök felett. A keréktárcsák lágy, mégis jellegzetes formájúak, az Audira jellemző kivitelben. A karcsú vonalú hátsó rész a masszív C-oszlop mögött a jellegzetes áramvonalas kialakítást idézi. A tetővonal dinamikusan lejtő íve pedig az Audi Sportback hagyomány részeként jeleníti meg a Grandsphere vonalvezetését. Látványt tekintve minden vonal és minden felület szervesen illeszkedik egymásba, „monolit karosszériát” alkotva.

Az Audi Grandsphere Concept kerekei 23 hüvelyk mérettel a kilencvenes évek egyik ikonját, az Audi Avus modellt idézik. Ugyanakkor a hat dupla küllő a könnyű konstrukciót és a stabilitást fémjelzi, emlékeztetve a funkcionális motorsport kerekeire és a Bauhaus hagyományaira a márka dizájnjában.

Látható technológia – világítás

Az elülső oldalon a Singleframe innovatív értelmezése látható, amely meghatározza az Audi megjelenését: lapos hatszög forma. Az átlátszó burkolat mögötti belső felületek menet közben felülről közvetve megvilágítottak – jellegzetes, rendkívüli módon háromdimenziós felépítésű vizuális hatást keltve.

A Singleframe felső oldalán található fényszóróegységek keskenynek tűnnek, mint a fókuszáló szemek. A világítóegységek a négygyűrűs márka logóját idézik: két gyűrű metszéspontját megnövelik, és azt egy pupillává izolálják – ez az új, összetéveszthetetlen, egyedi digitális világítás. Ez azt jelenti, hogy a megvilágított területek nagysága a közlekedési helyzettől függően beállítható nappali menetfényként vagy dinamikusan felvillanó villogó fényként betöltött funkciójuknak megfelelően, és ezáltal a biztonság érdekében egyértelmű jelzést adnak. Ugyanez a grafika figyelhető meg a hátsó világítóegységekben is – ez az Audi fénytervezésének másik fontos jellemzője.

Hajtásrendszer és töltés

Az Audi Grandsphere technológiai platformja – az úgynevezett Premium Platform Electric (PPE) – kizárólag akkumulátorral hajtott elektromos hajtásrendszerekhez készült, ezért teljes mértékben kihasználja ezt a technológiát. A PPE kulcsfontosságú eleme a tengelyek közötti akkumulátor modul, amely körülbelül 120 kWh energiát tárol a Grandsphere Conceptben. A lapos akkumulátor-elrendezés azért lehetséges, mert az Audi a jármű teljes padlóját kihasználja a tengelyek között.

A nagy kerekekkel együtt ez olyan meghatározó arányokat teremt, amelyek nemcsak tervezési szempontból tökéletesek. A fő előnyök közé tartozik a hosszú belső tér és így a megfelelő méretű lábtér mindkét üléssorban. Ezenkívül a sebességváltó burkolat és a kardáncsatorna hiánya növeli az elektromos járművek térbeli kényelmét.

Ennek ellenére az Audi Grandsphere nem mond le a márka számára nélkülözhetetlen quattro hajtásrendszerről. Ennek oka, hogy a koncepciójármű külön elektromos motorokkal van felszerelve az első és hátsó tengelyen, amelyek elektronikus koordinációt alkalmazva biztosítják az összkerékhajtást igény szerint, és tökéletes egyensúlyt biztosítanak a menetdinamika és az energiahatékonyság között. Az Audi Grandsphere Concept két villanymotorja 530 kW összteljesítményre és 960 Newtonméter nyomatékra képes.

Gyors töltés, nagy hatótávolság

A hajtásrendszer központi eleme a 800 voltos töltési technológia. Az előző Audi e-tron GT-hez hasonlóan ez a technológia biztosítja, hogy az akkumulátort akár 270 kW-ra is feltölthető rendkívül rövid idő alatt a gyorstöltő állomásokon.

Ez a stratégia lehetővé teszi a hagyományos motorral felszerelt járművek tankoláshoz szükséges megállását megközelítő töltési időket. Mindössze tíz perc elegendő az akkumulátort olyan szintű feltöltéséhez, amellyel a jármű több mint 300 kilométert (186 mérföld) haladhat. Kevesebb mint 25 perc alatt 5-ről és 80 százalékra töltheti fel a 120 kWh-s akkumulátort.

A több mint 750 kilométeres (466 mérföld) hatótávolsággal együtt – a kiválasztott hajtásrendszertől és a teljesítménytől függően – az Audi Grandsphere Concept feltétel nélkül alkalmas hosszú távok megtételére. Továbbá hatótávolsága és töltési sebessége lépést tart a belsőégésű motorokkal, így tökéletes univerzális járműnek tekinthető a mindennapi igények kielégítéséhez.

Dinamikus tulajdonságait tekintve az Audi Grandsphere Concept – az elektromos járművekre jellemző módon – valóban felülmúlja belsőégésű motorral működő riválisait. Az első fordulattól kezdve elérhető nagy nyomatéknak köszönhetően a 0-ról 100 km/h-ra (62 mph) való gyorsulás alig több mint négy másodpercet vesz igénybe; a maximális sebesség korlátozott a nagyobb hatótávolság érdekében.

Légrugózás és aktív felfüggesztés a maximális kényelemért

Az első kerekek ötkaros tengelyen keresztül csatlakoznak, kifejezetten elektromos járművekre optimalizált módon. A hátsó részen egy többkaros tengely található, amely az elsőhöz hasonlóan alumíniumból készült. A hosszú tengelytáv ellenére a kormányozható hátsó kerekek kiváló manőverezhetőséget biztosítanak. A fényűző Audi Grandsphere Concept túraszedán az Audi légrugózását használja – egykamrás rendszert adaptív lengéscsillapítókkal. Tökéletesen alkalmas dinamikus vezetéshez, ha szükséges, normál körülmények között ideális kényelmet garantál a jármű karosszéria észrevehető mozgása nélkül.

Az ok: az Audi Grandsphere Concept aktív felfüggesztéssel rendelkezik. A csúcstechnológiás rendszer külön-külön felhúzhatja vagy lenyomhatja az egyes kerekeket ezredmásodperc alatt az elektromechanikus hajtóműveken keresztül. Ez lehetővé teszi azt, hogy minden vezetési helyzetben aktívan ellenőrizze az alváz állapotát, és ezáltal jelentősen csökkentse a dőlést és a megugrást gyorsításkor vagy fékezéskor. Az elülső kamerának köszönhetően, amely felismeri az egyenetlenségeket, a kiigazítások prediktív módon történnek. A navigációs rendszer topográfiai adatait a görbék sugarainak, a lejtéseknek és az emelkedőknek integrálására is használja a rendszer projekciójában.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
És van rá logikus magyarázat.   ..
2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....