akkumulátorgyártás
Manapság gomba módjára nőnek ki a földből az akkumulátorgyárak, jobbra-balra lehet olvasni a híreket arról, melyik autógyártó, hol épít magának akksitelepet. Ez Magyarországon is igaz, kicsiny hazánk a világ második legnagyobb akkumulátorgyártója lehet. Az ilyen hírek miatt most már inkább akkor kapjuk fel a fejünket, ha nem épül valahol egy gyár. Valami hasonló történik most éppen a Forddal.
Az amerikai autógyártó még februárban kötött megállapodást a török Koc Holding vállalattal, amely az ország egyik legrégebbi cége, valamint a dél-koreai LG Energy Solutionsszel, hogy együttes erővel Európa egyik legnagyobb akkumulátogyárát építsék meg Ankara, a török főváros közelében. Ez a terv azonban most úgy tűnik, nem fog megvalósulni, miután a török fél bejelentette, hogy nem kívánja fenntartani az együttműködést.
"Az elektromos autó-gyártás ütemének jelenlegi helyzetét figyelembe véve úgy véljük, az időzítés nem a legmegfelelőbb, hogy egy akkumulátortelepbe fektessünk.", írta a Koc Holding által pénteken kiadott sajtóközlemény, valamint hozzátette, hogy "A Ford és a Koc Holding továbbra is elkötelezetten támogatja az elektromos autók gyártását a Ford Otosan [a török Ford-képviselet] kocaeli telepén és az elektromos piac változásaival együtt figyelemmel fogja kísérni a jövőbeni lehetséges akkumulátor-beruházásokat."
A Ford török kirendeltsége főképp Transitokat gyárt és a közeljövőben fogja elkezdeni a modell elektromos változatának összeszerelését is. Emellett a Volkswagennek is fog elektromos kisáruszállítókat összerakni a két autógyártó megegyezése alapján. Az LG Energy Solutions is kapcsolódik az amerikai gyártóhoz: a Ford lengyel telepének szállít akkumulátorokat, ahol a Mustang Mach-E-ket szerelik össze.
Az LGES azt nyilatkozta, a három vállalat közösen döntött arról, hogy eltöröljék a török tervet a piac jelenlegi állása miatt: "Az LG Energy Solutions és a Ford továbbra is közös erővel dolgozik egy olyan terven, amely ezeknek az elektromos autóknak biztosít elektromos cellákat, ezzel is öregbítve a két cég között fennálló hosszas partneri kapcsolatot.", írták egy közleményben.
Az LGES még októberben figyelmeztetett arra, hogy 2024-ben visszaeshet a befolyó jövedelem az akkumulátorpiacon, mivel olyan globálisan is meghatározó kétségek jelennek majd meg, amelyekre a piac nem fog másképp reagálni. Emiatt visszaeshet az EV-k, vagyis az elektromos autók iránti kereslet. Nem az LGES az első, amely ilyen eshetőségekre figyelmeztetett, korábban már több autó- és alkatrészgyártó felvetette ennek a lehetőségét.
Főképp az európai és kínai piacokon várható ilyen, nagyobb jellegű visszaesés és ezek lesznek azok a piacok, ahol megnőhetnek a gyártási költségek is, amely szintén a visszaesést eredményezheti. Az LGES-nek Lengyelországon kívül az Amerikai Egyesült Államokban, Dél-Koreában, Kínában, Indonéziában és Kanadában is vannak telepei, ez alapján pedig igazán nem elhanyagolható a tanácsuk, talán ez is okozhatta azt, hogy a Koc Holding visszalépett az akkumulátorgyár ötletétől.