újrahasznosított termékek

Kutyadivat, kirobbantott légzsákból

2022.02.26.

Kidobott abroncsból játszótéri burkolat, sportfelniből asztal, született már sok ötlet a feleslegessé váló járműalkatrészek újrahasznosítására.

Ijesztően magasodnak Európában a hulladékhegyek, mert lezártak egy kiviteli csatornát. Az ázsiai országok korábban olcsón befogadták az öreg kontinens szemetét, ami évente sok ezer tonnányi műanyagot, jelentős mennyiségű járműalkatrészt jelentett, ám a távol-keleti korlátozások miatt már nem működik ez a fajta export, vagyis mostanság itthon kell feldolgozni a nyakunkon maradt mennyiséget. Keresni kell az okos és piacképes megoldást, mert a válogatás és feldolgozás sok élőmunkát igényel, márpedig évente csak Magyarországon százezer autó és több százezer abroncs válik feleslegessé.

Ezer év alatt bomlik le a gumiabroncs      Fotó: Boros Jenő

Útalapnak sok

Nagyüzemi módszerekkel készült abroncsokból sportpálya és útalap, műanyagokból üzemanyag, de még messze van a megoldás. A legfrissebb trend szerint egyre több divatcikk készülhet a feleslegessé vált járműalkatrészekből.

A félévszázada kifejlesztett autós légzsákokra emlékezett meg a Daimler, azzal, hogy bemutatta a Mercedes légzsákokból készült divatkollekcióját, melyet Heron Preston észak-amerikai divatguru és DJ tervezett. A premiert az 1981-es S osztály bemutatójára időzítették, melyben először kínáltak légzsákot, méghozzá a német konszern 1971. októberében bejegyzett DE 21 52 902 C2 szabadalma alapján.

Légzsákból kreált jubileumi Mercedes ruhák                  Fotó: Daimler AG

Limitált svéd táska

A vetélytárs svédek is meglovagolták a divathullámot: A Volvo és a 3.1 Phillip Lim tavaly mutatta be a járművek utasterében felhasznált anyagokból készült prémium minőségű divatkiegészítőit: a korlátozott példányszámú táskák nem vásárolhatók meg, kizárólag a márka által szervezett versenyeken vagy jótékonysági árveréseken keresztül, illetve ajándékként juthatnak ahhoz hozzá.

Patronmentesített feldolgozás    Fotó: Boros Jenő

Légzsák áradat

Természetes anyagokból autóalkatrész, légzsákból divatcikk, utóbbi recept terjed globálisan, ami jó, mert így egyre kevesebb a műanyag és egyre több a hasznosított hulladék. Kárpit, ruha, táska és hátizsák is készül már kiszuperált légzsákokból, természetesen csak olyanokból, melyek nem balesetnél fújódtak fel, hála az egyik legnagyobb méretű visszahívásnak. A véget nem érő Takata-saga eddigi mérlege százmillió légzsák, melyet az autógyártók biztonsági szervizellenőrzés keretében cseréltek, cserélnek újra.

Tucatnyi lufi

Ilyenkor feleslegessé válnak légzsákok, patronok és elektronikai vezérlő berendezések, melyek vész esetén működésbe hozzák és felfújják a védőeszközt. Napjaink autóiban már minimum hat, némelyikben akár tizenkét légzsák szolgálja az utasok biztonságát.

Kiszerelés után a patronokat el kell sütni, amire kidolgozott módszert dolgozott ki az egyik legrégebbi magyar bontós csapat, mely nem elégedett meg azzal, hogy hatástalanítja a felesleges pirotechnikát és szeparálja a felhasználható fémet, vásznat és egyéb anyagot.

Az el nem durrant légzsák problematikus frakció, a pirotechnikai eszköz veszélyes hulladéknak minősül, de nem felhasználhatatlan.

Ebruha légzsákból és autó kárpitból

Kovács művek

A Kovácsék által kifejlesztett technológia egyszerre veszélyes hulladék mentesítése és az alapanyagok több mint a 90 százalékos újrahasznosítása, felhasználása.

A feldolgozás során képződő hulladék többsége, a légzsákszövet, üléskárpit és biztonsági öv értékes, jó minőségű és tartós anyag, melyekből laptop és autóstáskát, hátizsákot, kabátot, kutyaruhát és egyéb ötletes terméket kreáltak.

A Kovács műveknél több általuk tervezett speciális konténerben semlegesítik a leselejtezett, illetve visszavett légzsákokat, övfeszítőket és a gépjárművekben található egyéb pirotechnikai eszközöket, immár évi több százezres mennyiségben.

A légzsákmentő és márkakreáló Kovács házaspár                      Fotó: Boros Jenő

Back2Bag

A Kovács Balázs és Kovács-Sárándy Viktória által kreált Back2Bag márka termékei az autókból kimentett anyagokból készülnek, amik jól szolgálnak, mert a biztonsági övek és légzsákok strapabíróak.

Ezzel a magyar házaspár megelőzött jó néhány világmárkát, mely hasonló újrahasznosítással próbálkozik.

Recharge anyagból készült utastér      Forrás: Volvo Cars

Jó reklám

A világcégek hatékony reklámlehetőséget is látnak az alapanyagok hasznosításában: a felmérések szerint a prémium termékek vásárlóinak kétharmadánál befolyásoló tényező a környezetvédelem, sőt, egyre többen igénylik a karbonlábnyom feltüntetését a terméken.

A teljes bőrmentességre való törekvés keretében a Volvo Cars aktívan keres kiváló minőségű, fenntartható alternatívákat számos, a tágabb értelemben vett autóipariban használatos anyag kiváltására. Idén kerül piacra a C40 Recharge, mely a Volvo első kizárólag online megvásárolható és állati bőrtől teljesen mentes, elektromos crossover modellje.

A márka célja, hogy 2025-re új autónak fedélzetének gyártásakor minimum 25 százalékban újrahasznosított, vagy bio alapú anyagokat használjon fel, és 2040-re teljesen körkörös legyen működése.

Minden hasznosítható      Fotó: Volvo Cars

PET-palackból kárpit

A bőrkárpitozás helyett például bioalapú, vagy újrahasznosított forrásból származó, kiváló minőségű, fenntartható anyagokat készül kínálni ügyfeleinek. A Volvo Cars által fejlesztett Nordico kárpit újrahasznosított műanyagokból (pl. PET-palackok) készített szövetszálakból, svédországi és finnországi fenntartható erdőkből származó bioanyagokból, valamint a borászatban használt dugókból visszanyert parafából készül. A cég törekvése, hogy teljesen nyomon követhetővé és tegye gyapjúbeszállítói hálózatát, mert hosszabb távon semmilyen állati eredetű anyagot, így például bőrt sem használ autóiban.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..