Gondolatjel

Lappföldi téli tapasztalatok

2024.01.31.

Magas Északon extrémek a téli viszonyok, de a mi mérsékelt égövünkön is jól jöhetnek ott felszedett ismeretek. Sose tudjuk, hogy mikor üt be nálunk is, mint nemrég az Egyesült Államokban, sarkvidéki hideg. Tanulhatunk azoktól, akik egész életüket a Sarkkör fölött töltik.

 

Sokszor jártam a lappföldi télben, új autótípusok, illetve gumiabroncsok nemzetközi sajtóbemutatóin, Svédországban és Finnországban. Bőven vezethettem befagyott tavak jegén, hólepellel fedett natúr utakon, valamint országutakon. Sajátos világ az, decembertől márciusig. Csak néhány órára jön fel a Nap, akkor is alacsonyról süt, nagyon vakít. Hosszúk a sötétség órái, ha éppen hóvihar kavarog, nem sokat látni. A hőmérséklet gyakran süllyed jelentősen mínusz húsz fok alá, erre külön fel kell készülni. A magyarok nem a Mikulás feltételezett hazájába járnak a hideg évszakban, noha varázslatos a táj. Mivel szinte senki se szerzett közvetlen tapasztalatokat, közreadom az enyémeket.

Nemcsak autózásról lesz szó, hanem fura szokásokról is. Ha valaki mégis oda látogat, készüljön fel ilyesmire. Például őt is befogadhatja egy rénszarvascsorda. Persze csak képzeletben, ezt a vendéglátók szervezik meg, vacsora után két koromcsíkos húznak homlokára, hogy felismerjék a patások, és „megvágják” fülét, hogy vérszerződés legyen (egy csepp se serkent ki). Máskor kivitték csoportunkat a koromsötét zimankóba, egy nagy tisztásra érkeztünk, ahol máglya lobogott. Némi snapsz után kérdezték, ki vállalkozik síléccel körbemenni a tisztáson, úgy, hogy rénszarvas húzza. Naná, én tartottam fel a karomat. De megszeppentem, mikor félméteres, hitvány műanyag sítalpat kötöttek utcai cipőmre. Kezembe adták a rénszarvas kötelét, és elengedték az állatot. Úgy rugaszkodott el, hogy hasra estem, és a szarvas így is gyorsan vontatott, gallérom, ingem telement hóval. A második indulás jól sikerült, körbe értünk. Hogy néz ki arrafelé egy szaunázás? Előtte bő gyapjú zoknit adtak, hogy kiszaladva a gőzkamrából a tó jegén vágott lékhez, ne fagyjon le azonnal a talpbőrünk, mert leszakadhat. Rávettek arra is, hogy mezítláb járjak parázson, semmi bajom se lett tőle, bárki bevállalhatja. 

Rátérve az autózásra: kocsink a parkolóban áll, nem tanácsos megérinteni kesztyű nélkül. Természetesen csatlakoztatva van a nívópálca helyébe bedugott olajmelegítő kábele, szinte üzemi hőfokú motort indíthatunk. Ez megvédi a gépet a normál fagyálló hűtőfolyadék megfagyásától, ami szélsőséges esetben megrepesztheti a blokkot, hengerfejet, nagyon drága javítás lehet a következmény. Alapkövetelmény, hogy jó állapotú legyen az akkumulátor. Jól fel kell öltözni, mert az ülés és a volán is rettenetesen hideg. Eleinte dermesztő fuvallat jön a fűtés rostélyaiból. Figyelmeztessen minket, hogy ugyanilyen hideg a sebességváltó, nagyon finoman, kétszer kuplungozva kell váltani, nehogy tönkremenjenek a szinkrongyűrűk.

Menet közben érdekes dologra lehet rájönni. Az aszfaltot vastagon elborító jég nem is olyan csúszós, mint várnánk. Súrlódási tényezője a hőmérséklettől függ. Nulla fok körül és fölötte legcsúszósabb, de nagyon erős mínuszban sokkal jobb a tapadás, szinte, mint száraz burkolaton. Mennek is rendesen a finnek, svédek, nemcsak személyautókkal, hanem kamionokkal is. Az előbbieken rendszerint szöges gumiabroncs van, nálunk tilos ilyet használni, mert kimarja az aszfaltot, nyomvályúkat hoz létre, amelyekben máskor megáll a víz, aquaplaning fordulhat elő, akár súlyos balesetet okozva. Ne is próbáljon senki magánimportban behozni egy négyes szettet, mert kellemetlensége lehet belőle. 

A látási viszonyok nagyon rosszak lehetnek. A kocsikon sokszor látni nagy kiegészítő fényszórókat, kilométerre is elvilágítanak, talán elriasztják az útra becsámborgó rénszarvast, és ami sokkal nagyobb veszély, az óriási testű jávorszarvast, amely, természetes ellensége nem lévén, nem fél semmitől. Másik autót követve felszáll a finom jégpor, vagy a meg nem állapodott hó, teljesen eltakarhat mindent egy méter alatti magasságban, különösen, ha rásüt a Nap. A teljesen fehér táj nagyon erősen csilloghat, erős napszemüveg nélkül nem tanácsos útnak indulni. 

Aki jobban megismerkedne az északi vidékkel, saját kocsiján kívül jobban belemerülhet egy kölcsönzőből bérelt motoros szánnal. Meleg overallt, csizmát és sisakot adnak hozzá. De óva intek mindenkit, ne induljon útnak a fagyos vadonba, helyi kísérő nélkül, mert csúnyán eltévedhet, nagy bajba kerülhet. Biztonságos körülmények között érdekes élmény egy ski-doo snowmobile kirándulás, különösen, ha nem olyan finnyás valaki, mint én; nagyon zavart, hogy a legtisztább, legcsendesebb természetben vagyok, de motorzúgást hallok és kétütemű-szagot érzek. 

Ahogy egyre szélsőségesebb az időjárás, fel kell készülnünk lappföldi hőmérsékletekre és mindent vastagon elborító havazásokra. A földkerekség legautósabb nációja, az amerikai is saját kárán tanulta meg ezt a leckét: mínusz 45 fokos hideghullám csapott le rájuk, sokan életüket vesztették, mások tetemes anyagi károkat voltak kénytelenek elkönyvelni. Még normális télen is téli gumival autózzunk, legyen a csomagtartóban vontatókötél, bikázó kábel, hólánc, és kesztyű, gumicsizma. Vegyünk át módszereket a Magas Északon élő népektől! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....