Los Angeles-i Autószalon
November 22. - 1. rész. A Ford, a Toyota, a BMW és sok más gyártó választotta meg modelljeinek debütálási helyszínéül Los Angeles-t idén. Egyrészt a detroiti show januárból a nyárra költözik, szóval felértékelődik az őszi esemény, meg aztán ne feledkezzünk el a környezettudatosabb Kaliforniáról, ahol szigorúbbak az emissziós normák, ahol többen igyekeznek egészségesebben élni, ahol az elektromos és hibrid autókat könnyebb eladni (ugye a Prius és ezzel a Toyota hibridjei innen hódították meg a világot), ahol be van bugyolálva a benzincső vége is maximálisan, nehogy akár csak egy szippantásnyi benzingőz is a levegőbe kerülhessen tankoláskor. De cserébe szemetelnek; és mindezeken felül még így is erősen szmogos a város.
Vagy talán nem a kocsikat kéne megint okolni, hanem elgondolkozni, miért szállnak fel-le futószalagon, 30-60 másodpercenként a repülők éjjel-nappal L.A.-ben? Hülye benzin/dízel, sok kényelmes ember, okoljuk csak a négykerekűeket azért a 6%-os környezetszennyezésért, amit a teljes közlekedésből felölel ez a szektor...
4-5 dollár egy gallon benzin, amely a michigani 2,5-del szemben igen magas ár – ez már európai ár, s mi tagadás, a környezet is sokkal európaibb, kisebb utcák, szűkebb lakások, kisebb kertek. Minden drágább, ezért kisebb is. Viszont 10-15 dollárért napi parkolás? New York után ez maga volt a paradicsom, mert ugyan sok hely nem volt az utcán, de a belvárosban sok parkolóház akadt, és ez bizony olcsó Manhattan után. Barátom a SportHero app volt ezúttal is, előre le volt foglalva a helyem.
Hogy mennyi amerikai izomautóval találkoztam errefelé? Lényegesen kevesebbel, mint Michiganben, amely a nagy autógyártók birodalma. Majdnem magányos képviselője voltam a témának. Viszont európai, prémium verdákból rengeteg van, s az elhaladó Lamborghinik, Aston Martinok és AMG Mercedes-ek mellett karnyújtásnyira hajléktalanok élik életüket sátrakban az utcán. Hatalmas kontraszt!
A gazdagék is ki tudnak ám nézni, ha nem a megszokott Cadillac gördül be a szomszéd elé. Én már-már szégyelltem magam a V8-as HEMI-vel, ahogy egyszer végigcsattogtam Beverly Hills azon elit utcáin, ahol nem lehet parkolni, csak a saját kapubeállódban, ahol külön rendőr járőrözik az elit kedvéért, ahol Justin Bieber barátnője éppen egy Lambót akaszt le éppen erre az egy estére a pasijától.
A bevezetőt követően a Los Angeles-i cikksorozat további részeiben sorra vesszük az autókiállítás legfontosabb szereplőit, s persze elkanyarodunk egy írás erejéig a nem messzi Vegas-ba is, ha már nagyot lehet autózni arrafelé a nevadai aszfalton. Igyekezni fogok, bár, hogy őszinte legyek, életemben először fordult elő velem, hogy legszívesebben fittyet hánytam volna a teljes szalonra, városnézésre, autós kultúra megismerésére, és csak azt a csodásan duruzsoló V8-ast hallgattam volna napokon keresztül a strand mellett. Folytatás következik!