Scania

Már nálunk is működik a Scania Active Prediction

2013.10.06.

Immár egész Kelet-Közép-Európa területén is használható a Scania Active Prediction, azaz a domborzathoz előrelátóan alkalmazkodó sebességtartó automatika. Ez annak köszönhető, hogy mostanra elérhetővé vált ezen országok útvonalainak a domborzati adatokat is tartalmazó elektronikus térképe. A rendszer révén három, az Opticruise automatizált sebességváltó új Economy üzemmódjával együtt pedig akár öt százalékkal is csökkenhet a tehergépkocsik átlagos üzemanyag-fogyasztása.

Előre látja a domborzatot

A térképen zölddel jelölt országok szerepelnek a domborzati térképen

Két évvel ezelőtt a piacon elsőként vezette be a Scania az Active Prediction nevű rendszert, innovatív termékfejlesztési stratégiájának újabb ékes példájaként. A megoldás működésének lényege, hogy menet közben a GPS-pozíció, illetve a navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján folyamatosan elemzi a jármű előtti három kilométeres útszakasz topográfiai jellegét. Majd ennek megfelelően vezérli a hajtásláncot, a profi gépkocsivezetők stratégiáját követve. Így a rendszer az emelkedők előtt kicsit megnöveli a jármű sebességét, ezáltal a motor fordulatszámát, hogy minél később kelljen kisebb fokozatba kapcsolni. Az emelkedőn törekszik kitartani a lehető legnagyobb sebességi fokozatot, ameddig csak lehet, ezután már a dombtető elérése előtt elveszi a gázt, és hagyja enyhén lelassulni a járművet, a lejtőn viszont engedi a lejtmeneti túlfutási sebességszabályozóval beállított értékig gyorsulni a gépkocsit, csak ekkor hozza működésbe a retardert. A lejtő végén pedig a fékezést megszüntetve hagyja kigurulni a járművet.

Scania Communicator, a járművön belüli egység

Az idén tavasszal bemutatott Streamline modellek egyik újdonságaként a gépkocsivezető a jobb oldali bajuszkapcsolóról bármikor kiválaszthatja az Opticruise automatizált sebességváltó három üzemmódja közül a megfelelőt. Ezek a vezérlési módok pedig azt is meghatározzák, hogy egyáltalán működjön-e a Scania Active Prediction funkció, és ha igen, mekkora tartományban térhessen el a jármű sebessége a beállított értéktől.

A Scania Active Prediction a domborzati viszonyoktól függően önmagában akár három, míg az Opticruise Economy üzemmódjával együtt öt százalékkal is csökkentheti egy nyerges szerelvény átlagos üzemanyag-fogyasztását.

Kiteljesedett az adatbázis

Habár a Scania már két évvel ezelőtt bevezette az Active Prediction rendszert, kezdetben csak Nyugat-Európa útvonalairól álltak rendelkezésre domborzati adatok a navigációs rendszerek által használt elektronikus térképek számára. Ezért a kelet-közép-európai országokban nem működött ez az intelligens sebességszabályozó automatika, vagyis a régió útjain csak a hagyományos, illetve az Ecocruise sebességtartó funkcióval közlekedhettek még a Scania Active Prediction rendszerrel felszerelt tehergépkocsik is. Mostantól viszont már a kelet-közép-európai útvonalak domborzati adatait is tartalmazzák az elektronikus térképek.

A műszerfalon látható visszajelzés az Active Prediction működése esetén.

„Régiónk ügyfelei, illetve az e térségben fuvarozók számára jelentős előrelépés, hogy immár a kelet-közép-európai országok útjain is használhatják a Scania Active Prediction rendszert, hiszen ezáltal akár öt százalékkal is csökkenhet járműveik átlagos üzemanyag-fogyasztása. Még a jól képzett, profi sofőrök esetében is nagyon sok esetben hasznos lehet ez az intelligens sebességszabályozó automatika, ugyanis ez ismeretlen utakon, sötétben vagy rossz látási viszonyok idején, valamint a gépkocsivezető csökkenő koncentrációja mellett is mindvégig maximális üzemanyag-hatékonysággal igazodik az emelkedőkhöz, illetve lejtőkhöz.” – hangsúlyozta ki Sáránszky Róbert, a Scania Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

„A Scania Active Prediction fontos mérföldkőnek számít a gépjárművek automatikus rendszerirányításában, ugyanis olyan adatokat szolgáltat, amelyek révén a különféle rendszerek lényegesen pontosabban és optimálisan működhetnek. Meglátásom szerint ez a rendszer a váltóvezérlés, a fékvezérlés és a sebességtartó automatika új generációját hívja majd életre.” – tette hozzá Pillár Gyula, a Scania Hungária Kft. szakoktatója.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....