Formula Student Hungary

Magyar Formula autók a Hungaroringen

2020.08.22.

Távmunkában készítették legújabb versenyautóikat a budapesti egyetemisták.

Konzervatív és az autonóm Formula versenyautó a Hungaroringen Fotók: BME Formula Racing Team

Sokan nem fogadtak rá, de ahogy ígérték a fejlesztők, úgy lett: megálmodták, megtervezték és meg is valósították Magyarország páratlan Formula autó párosát, melyet a Hungaroringen mutattak be, méghozzá telt házas előadás keretében. A hatalmas sátor megtelt csapattagokkal, versenytárs mérnökhallgatókkal és támogatókkal, az eseményt Szujó Zoltán, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszteri tanácsadója nyitotta meg.

Ezután a Formula Racig Team csapatkapitánya, Perjési Sándor és főmérnöke Erősdi Zakariás, tartott rövid prezentációt tartottak, amit az önvezető és az elektromos autó leleplezése követett. Az előadás után, jelenlévő vendégek showrun keretében láthatták, hogy mit tud a pályán a legújabb magyar Formula Student versenyautó, melynek mind a négy kerekét villanymotor hajt, a gépet Nagy Dániel túraautó versenyző vezette a bemutatón.

Rollout előtt

Ahogy még télen az Autószektor beszámolt róla, mágikus dátummal és részletes tájékoztatóval indult a BME Formula Racing Team idei autóinak rajtja: 2020 02 20, délután 2 óra 2 perckor ismertették terveiket a csapattagok, akiket a járvány sem tántorított el az autók megépítésétől, igaz, volt már bőven tapasztalatuk, hiszen a budapestieké az első Formula Student csapat.

Az alapító Bári testvérek mára már legendák, hiszen Gergely Michelisz Norbert versenymérnökeként is dolgozott, Dávid pedig ma is vezeti a M1RA csapatot.

Az FRT csapata kezdetben benzines kategóriában indult a versenyeken, majd 2011-ben megépítette első elektromos hajtású versenyautóját. 2018 óta két kategóriában, az elektromos versenyautókéban, és a számítógépekkel, kamerákkal és szenzorokkal felszerelt, önvezető kategóriában képviselik Magyarországot.

Impozáns oldalgyorsulás

A BME-n tartott Design Freeze-en Perjési Sándor kapitány a csapat hitvallásával nyitott: Ha első akarsz lenni, először célba kell érned. A jelmondaton kívül az idei szezon autói is megjelentek a vetítésen és igazolták, hogy nemcsak kinézetre hasonlóak a F1-esekhez. Erősdi Zakariás főmérnök ütős adatokkal illusztrálta a teljesítményeket: az FRT 195 kilogrammos autója 2,5 másodperc alatt éri el álló helyzetből a százas tempót, vagyis legalább annyira jól gyorsul, mint a Forma 1-es mezőny ezer lóerős Ferrarija, ami közel sem annyival nehezebb. Impozáns adat áll az oldalgyorsulási rubrikában is: a 2,5 g nagyjából hasonló mint ami az űrhajóst éri kilövéskor és felülmúlja a Porsche 911 GT3 RS 1,25 g-s adatát is. Fontos paraméterek ezek, de az idei fő cél a megbízhatóság növelése.

Autonóm modell

A mérnökhallgatók idén nem építettek új autókat, inkább a tavalyi elektromos- és az önjárót fejlesztették tovább, mert bőven vannak mindkettőben tartalékok. Először számítógépes szimulációs környezetben elemeztek ezernél több járműkoncepciót, aztán következett a tömegcsökkentés és aero csomag finomítása. Húsz gyártó közül választottak abroncsot, mert fontos, hogy mind az 1300 newtonméternyi nyomaték talajra kerüljön a négy kerékről. Egyébként ezzel az adattal is keményebb a Formula Student versenygép, mint a Porsche GT3 RS.

A villamoshajtásrendszer 600 voltos akkupakkjának kapacitása 7 kWh (egy átlagos magyar háztartás napi fogyasztása 11 kWh), ez másfél óra alatt elfogy a teszteken.

Aeropakkal a plafonra

A hajtáslánc és a futómű mellett nem kevésbé fontos a hűtésben és stabilitásban is fontos szerepet játszó aero csomag, mely 115 km/h tempónál akkora leszorító erőre képes, hogy azzal az autó akár plafonra tapadva is száguldhatna. Az autonóm változat bukókeretének 2D-s kamera látja és algoritmusokban rögzíti a pályát, az orr részbe épített lidar lézerrel felméri és a memorizált térképén megtervezi az ideális íveket az első körben, majd az autó egyre magabiztosabban és gyorsabban megy. A téli prezentáció sikerült, már csak az volt a kérdés, hogy a Covid miatt márciustól életbe lépő korlátozások megállíthatják-e az autóépítő egyetemistákat. Egyértelműen nem, mert olyat csináltak, amit még korábban senki: versenyautót építettek home office üzemmódban.

Távmunkában építettek autókat

A járvány eléggé megnehezítette munkájukat, mindezek ellenére, nem álltak le a produkcióval és a csapat kezelte a rendkívüli helyzetet: az egyetemi oktatásokhoz és sok nagyvállalathoz hasonlóan online platformokon folytatták tevékenységüket. A felszabadult időt tanulásra, tudásbázisuk növelésére fordították, miközben két csapattársuk nem utazott haza, hanem beköltözött a műhelybe, így ők végezhették el az összeszerelés folyamat nagy részét. Szóval Magyarországon elsőként távmunkában építettek autókat, nem is akármilyeneket: a FREC-009-es pilótás változat és az FRDC-002-as önvezető versenyautó bemutatóját végül nyáron tartották meg, a Rollout esemény helyszínét legújabb támogatójuk, a Hungaroring Sport Zrt. biztosította.

FREC-009 elektromos versenyautó

Tömeg: 201 kg

Gyorsulás: 0-ról 100 km/h-ra 2,8 s alatt

Végsebesség: 116 km/h

Motorok : 4 x 21 Nm

Akkumulátor: 7kWh

FRDC – 002 önvezető elektromos versenyautó

Tömeg: 240 kg

Kamera: Basler kamera

Lidar: 2 db Velodyne VLP-16

Számítógép: Nvidia Jetson TX2

dSPACE MicroAutoBox

dSPACE Embedded

Amerikából jött

Az első Formula Student versenyt az USA-ban rendezték 1981-ben, napjainkban ezer csapat vesz részt a globális sorozatban, melyben széria-érett prototípust kell készíteni. Az autóknak nemcsak gyorsnak és megbízhatónak, de árban is piacképesnek kell lenni. A sorozat belsőégésű motorosokkal indult, de a járműipari trendeknek megfelelően egyre több csapat épít villamoshajtású és önvezető autót. A szponzorok célja, hogy már a diploma megszerzése előtt gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a mérnökhallgatók, akik ezért keresettek az ágazatban.

A Formula Student széria eredményességét jól példázza a 2016 nyarán elért rekord: a legjobban gyorsuló földi jármű a Zürichi Szövetségi Műszaki Főiskola (ETH) Akadémiai Motorsport Egyesület Formula villanyautója álló helyzetből 1,513 másodperc alatt - harminc méteren belül – érte el a 100 km/órás sebességet.

FRT krónika

Az első magyar Formula Student versenyautót 2007-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen, Bári Gergely vezetésével építette a Formula Racing Team, mely 2016-ban már a tizenegyedik autójával indult a sorozatban. Az FREC-006-osnak már mind a négy kerekét egy-egy villanymotor hajtotta. A 2016-os évben a németországi Formula Student e-race-t a BME Formula Racing Team nyerte, Silverstone-ban a csapat második lett a villanyautók mezőnyében és övék volt a legjobban gyorsuló autó Gönyűben. Annak ellenére, hogy kevés nemzetközi futamon vett részt, a világranglista éves összesítése szerint tizedik helyen végzett a magyar csapat.

2017-ben a csapat ismét megnyerte a németországi e-Race futamot, majd az örkényi Euroringen rendezett Formula Student East erős mezőnyében a BME FRT a kilencedik, a győri Arrabona a 19-ik, a kecskemétiek 22-ik helyen végeztek az összesítésben.

A csehországi Autodrom Most pályán a BME Formula Racing Team megnyerte az endurance energiahatékonysági versenyt és az összesítésben negyedik, a statikus számokban második lett.

A 2019-es versenyszezonban az FRT Zalaegerszegen a 7. helyen, Olaszországban 4. helyen végezett “Endurance & Efficiency” versenyszámban, Németországban az önjáró autójukat csak négy csapat tudta megelőzni a “Skidpad” versenyszámban, végül az utolsó spanyolországi futamon az összetett kilencedik helyén zártak a budapesti egyetemisták.



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....