vasút

Magyarok hihetetlen kalandjai Perzsiában

2014.12.31.

Menetrendszerűen végigjárta 18500 kilométeres, 26 napos útját a főként magyar tulajdonú, korhű kocsikból álló luxusvonat, a Jewels of Persia (Perzsia ékszerei). Magyar vasutasok régen jártak a politikai okokból nehezen megközelíthető országban, de kellemes meglepetésben volt részük: egyik-másik vasútállomásról nem a Nyugati pályaudvar, inkább a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér jutott eszükbe.

Valahol Perzsiában - a 60-70 éves kocsikat próbára tették a homokviharok és a nagy hőingás

Jelentős nemzetközi érdeklődés kísérte a Budapest–Teherán expressz szervezését. Irán gazdag történelmű és jelentős gazdasági erejű ország, amely az utóbbi évtizedekben konfliktusba került a nyugati világgal. Az újságolvasók leginkább terroristák támogatása, atomerőművek építése és átkokat szóró vallási vezetők megnyilatkozásai kapcsán találkozhattak az ország nevével. Egyfajta vasfüggöny ereszkedett az ősi Perzsia mai utódja és a fejlett világ közé. Talán éppen ez adott egzotikus jelleget a Teheránba indítandó luxusvonat szervezésének: a fedélzeten utazó 101 vendég és a 30 fős magyar személyzet – köztük 4 szakács, 6 pincér, 11 utaskísérő – bepillantást nyerhetett a ritkán látott ország mindennapjaiba.
– Sokan tartottak is attól, vajon milyen körülmények várják majd a különvonatot, de kellemes meglepetésben volt részünk – mondta kérdésünkre Beke Marcella értékesítési igazgató, a Jewels of Persia vonatmenedzsere. Nem volt előzetes információ arról, hogy Irán belföldi vonalhálózata milyen állapotban van. Nos, a pálya kiváló minőségű, sok szakaszon 160 km/h-s sebességre alkalmas. A perzsa mozdonyvezetők figyelmét gyakran fel kellett hívni, hogy a nosztalgiavonat bár kiváló állapotú, ám mégis 60-70 éves kocsijainak végsebessége 120 km/h. De nemcsak a pálya jó, hanem a vasút-üzemeltetés is: ha műszaki probléma akadt, akár hajnalban, egy kisebb város pályaudvarán is találtak segítséget, pótalkatrészeket. – Mindez azt mutatja, hogy az iráni jól szervezett, korszerű vasúttársaság – mondta a vonatmenedzser. Ennek köszönhetően a Jewels of Persia „fedélzetén” mindig tartózkodott két perzsa vonatvezető (forgalomirányító, nem mozdonyvezető!), akikkel tolmács útján tartották a kapcsolatot. A kellemes meglepetések közé tartozik Siraz vasútállomása. Ezt a vonalat néhány éve építették ki, hogy vasúton is megközelíthetővé tegyék Perszepolisz romvárosát.
– A sirazi pályaudvar olyan szép és modern, hogy a magyar főváros hasonló létesítményei közül leginkább a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér épülete jut róla az ember eszébe – mesélte Beke Marcella, aki elárulta: találkoztak kihívásokkal is az út során. Az ázsiai ország éghajlata, időjárása alaposan próbára tette a nosztalgiavonat vagonjait. A vasúti pálya helyenként sivatagon át vezet, ennek minden velejárójával. Egyfelől hatalmas a hőingás: bár októberben járt ott a vonat, napközben 30 fok fölé emelkedett a hőmérséklet, éjszaka pedig fagypont alá süllyedt. Emiatt aztán folyamatosan üzemeltek a berendezések, hol hűtöttek, hol fűtöttek. A másik sivatagi jelenség a homokvihar. Két éjjel is része volt benne a Jewels of Persia utasainak. Bár félelmetesen hangzik, valójában inkább meghökkentők a vihar következményei: mintha köd gomolyogna a vonat ablakain kívül, majd aztán belül is. A rendkívül finom por a legkisebb résen és a szellőzőrendszer szűrőin is átfurakszik, és lebeg.
A luxusvonat olyan szolgáltatást nyújt, mint az ötcsillagos szállodák. Fürdőszobás, légkondicionált lakosztályokban pihenhetnek az utasok, az étkezőkocsiban kiváló étterem működik, a fedélzeten 24 órás kiszolgálást biztosít a személyzet. A stewardessek angolul beszélnek, ez a legtöbb esetben megfelelő. Az első vonatra 26-26 ausztrál, brit és amerikai, valamint 11 holland vasútbarát váltott jegyet (fejenként 10-15 ezer dollárért, nagyjából 2,4 millió forintért), ezért nyelvi nehézségeik nem voltak. A konyha kiváló, és a vendégekkel a helyi ételkülönlegességeket is megismertették, mivel a szakácsok az oda-vissza útra szóló menüsort úgy állították össze, hogy az ételekhez helyben beszerzett alapanyagokat is felhasználjanak.
– Hármas együttműködéssel jött létre a rendkívüli vonatút: a Golden Eagle angol utazási iroda, az angol Danube Express és a MÁV Nosztalgia Kft. dolgoztak együtt, hogy mindez megvalósulhasson – mondta lapunk kérdésére Schvéd Norbert. A MÁV Nosztalgia Kft. igazgatója jelezte azt is, hogy az utazásszervezést és a jegyértékesítést a brit utazási iroda végezte, az első útra minden jegy elkelt, és a következő, 2015 áprilisában induló járatra is megkapták a megrendelést. A program nem változik: a 13 veterán kocsiból álló szerelvény Románián, Bulgárián át érkezik meg Törökországba, ahol teherkompra teszik, majd a rakodással együtt 6-8 órás komputat követően az ázsiai oldalon Izmit városból indul tovább Teheránba. – A magyar vasúttársaság biztosítja a muzeális értékű járműveket, a menetvonalakat – ismertette Schvéd Norbert. A szerelvényt minden országban az ottani társaság vontatóival továbbítják. Magyar különlegesség, hogy nálunk gőzösök vontatják a kocsikat a határig.
Schvéd Norbert elmondta, amíg évente 3-4 utat bonyolítanak le, nem tudnak állandó személyzetet fenntartani, de ha 130-140 napnyi munkájuk lesz a luxusvonatokkal, ami 2016-ban valósulhat meg, akkor módjuk lesz erre. Folynak előkészítő tárgyalások, lesz olyan Budapest–Teherán járat, amely az oda- és visszaút között két hétig Iránban járja végig a nevezetességeket.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet december 24-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.04
Az 53-as főúton két kamion és egy traktor ütközött össze, a teherautók kigyulladtak - a rendőrség....
2022.07.04
Az NHTSA amerikai közlekedési hatóság közzétette az első jelentését a vezetéstámogató- és....
2022.07.04
A Hódmezővásárhelyről 13:31-kor Szegedre indult, 33021 pályaszámú vasútvillamos (33021)....
2022.07.04
Egy terepjáró katonai felszereléssel – írja a Stern.   ..
2022.07.04
A robotrendelések ismét megugrottak az első negyedévben az Amerikai Egyesült Államokban, ahogy a....
2022.07.04
PR szakembert igazolt a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatósága: június közepétől Uzoni Eszter....
2022.07.04
- Romániában 23 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az idei első fél évben a....
2022.07.04
A horvát kormány további két héttel meghosszabbított az üzemanyagár-stopot - közölte a kabinet....
2022.07.04
- Megkezdődött szombaton a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) 176. hajózási főidénye: 17 kikötőben....
2022.07.04
A belsőégésű motorok betiltására vonatkozó uniós parlamenti döntést széles körben bírálták a német....