téli autózás

Majd, ha fagy? Azt inkább ne várjuk meg!

2018.11.25.

Az egyre hidegebb napokkal úgy érezhetjük, a nyárból egyenesen a télbe ugrottunk át, és a farmerdzsekiről hirtelen télikabátra kellett váltanunk. Ősz végén a réteges öltözködés bevezetése és immunrendszerünk megerősítése mellett autónkat is szükséges felkészítenünk az évszakváltásra – főként, ha hosszabb utazást tervezünk –, hogy ne egy esetleges baleset ébresszen rá bennünket ennek nélkülözhetetlenségére. A LeasePlan flottakezelő cég szakértőinek alábbi tanácsaival még időben eleget tehetünk a téli közlekedés követelményeinek.    

Nyáriról téli gumira

Figyelemreméltó tény, hogy a lakosság 25-30 százaléka egyáltalán nem cseréli évszaknak megfelelően a gumiabroncsait, ami felelőtlenségnek számít, hiszen a kerekeknek meg kell felelniük az adott időjárási viszonyoknak. A szakértők szerint +7 fok alatt már szükséges télire cserélni a gumikat, mivel azok kifejezetten a csúszós, havas, nyálkás úton biztosítanak jobb tapadást. A LeasePlan minden évben időben felhívja ügyfelei figyelmét a gumicsere-periódusra, ami szeptembertől novemberig tart, de a csere tervezett időpontjához képest már két-három héttel korábban tanácsos lefoglalni a dátumot, hiszen ilyenkor megszaporodik a szervizre várók száma.

Különösen akkor figyeljünk erre, ha külföldi pihenést is tervezünk a téli időszakban, mert egyes országokban – például Ausztriában, Németországban és Svájcban – a téligumi megléte kötelező érvényű előírás, és javasolt hóláncot is magunkkal vinni. Ezekben az országokban november 1-jétől komoly büntetésre számíthat az, aki téligumi hiányában elakad vagy balesetet okoz, ezért ajánlott még indulás előtt utánanézni az adott ország erre vonatkozó szabályzatának.

Évszaknak megfelelő ablakmosó folyadék

A gumiabroncshoz hasonlóan az ablakmosó folyadékot is tanácsos évszak szerint cserélni, hiszen, ha a nyárival tisztítjuk a szélvédőt télen, akkor fagyálló hatásra nem számíthatunk. Bogároldásra annál inkább, viszont erre a hidegben már nem lesz szükségünk. Évszakváltáskor érdemes kipumpálni, vagyis elhasználni, ezután pedig szezonnak megfelelően, általában már október közepétől frissíteni a tartályban lévő folyadékot.

Napi rutin

A jármű karbantartását, alapfunkcióinak napi szintű ellenőrzését a KRESZ is előírja, és a gyártók is ragaszkodnak hozzá. Persze nem túl életszerű minden elindulás előtt ellenőrizni a lámpákat, a helyzetjelzőt, a féket, a folyadékszinteket és az akkumulátort, de ajánlott törekedni rá, főleg télen. Elsősorban dízelautók esetében figyeljünk rá, hogy a motor károsanyag-kibocsátása és teljesítménye szempontjából fontos AdBlue-tartály legyen feltöltve, és az olajszint is optimális legyen. A napi rutinon túl a hosszabb utak előtt győződjünk meg a gyártó által meghatározott karbantartási periódus érvényességéről. Ha közeledik a lejárati idő, akkor még indulás előtt végeztessük el az esedékes szervizt, mert a legtöbb gyártó a szervizperiódusok lejártával kapcsolatban zéró toleranciát tanúsít, így az autó elveszti a garanciát.

Vészjósló üzenetek

A mindennapi ellenőrzés során a műszerfal felvillanó jelzései időben értesítenek bennünket, ha valami nincs rendben az autóval. Amennyiben valamelyik pirosan világít, akkor nem lehet üzemeltetni a kocsit, sárga jelzésnél pedig mindenképpen egyeztessünk időpontot a szervizbe. A jelek közül az alábbiakra fokozottan érdemes figyelni télen:

• Motorhiba. (62)

• Fékbetét figyelmeztető. (5)

• Szerviz szükséges. (34)

• Légzsák figyelmeztető. (39)

• Motorolaj nyomás alacsony. (57)

• Kiégett izzó figyelmeztető. (23)

• Ablakmosó folyadék szint alacsony. (4)

Ezenfelül célszerű magas oktánszámú, prémium minőségű üzemanyagot használni a nagyobb teljesítmény és a kisebb fogyasztás érdekében. Fontos azonban, hogy ezek előnye csak akkor érzékelhető, ha az autót is úgy tervezték meg, hogy ilyen üzemanyaggal működjön a leghatékonyabban. Emellett figyeljünk arra, hogy az üzemanyagok összetétele, oktánszáma, adalékanyagai régiónként, sőt évszakonként is változhatnak.

Tudatosan biztonságban

A műszaki állapot mellett szintén figyeljünk a mosások megfelelő időzítésére: mínusz 15 fokos hidegben ne előző este vigyük tisztításra a kocsit, mert befagyhatnak az ajtajai. Számítsunk rá, hogy ha az utakról felcsapódó só rászárad az autóra, akkor az befolyásolhatja a világítást és a parkolóradar működését is, ezért mindig alaposan takarítsuk le. Fagyos időben kíméljük az ablaktörlőt, továbbá a szélvédőre fagyott jeget jégoldóval és kaparóval távolítsuk el. Ha hosszú útra készülünk, akkor mindig tele tankkal induljunk el, és ne hagyjuk otthon a takarót, a hóásásra alkalmas eszközt, az ételt, italt és meleg ruházatot, illetve gondoskodjunk róla, hogy a telefonunk legyen feltöltve.

Vezetéstechnika túl a rutinon

Tanulmányok szerint az újdonsült jogosítványtulajdonosok mellett a gyakorlott sofőrök vezetésére is pozitív hatással van készségeik „edzése”, például egyes vezetéstechnikai szituációk gyakorlásával. A tél és a fagy beköszönte előtt tanpályán akár szimulátorokkal, biztonságos környezetben is fejleszthetjük képességeinket azokban a helyzetekben, amelyek a mindennapi életben is megtörténhetnek velünk. Például vészfékezést különböző felületeken, az akadálykerülés és csúszás összehangolt korrigálását vagy a kontrollvesztés utáni teendőket. A szimulátoron változatos környezeti körülmények és hatások modellezhetők, így sík terepen is gyakorolható a hegyi vezetés, jeges utakon manőverezhetünk jó időben, és fényes nappal próbálhatjuk ki az éjszakai autózást. Mindezek mellett a program vezetés közben előforduló váratlan technikai problémákat – így durrdefektet vagy fékhibát – is képes imitálni, és szintén alkalmas az ittas vezetésre jellemző vizuális hatások bemutatására. Ezenfelül a szimulátor által készített mérések és analitika, valamint a szakképzett instruktor egyaránt segítenek a fejlődésben, hiszen minden egyes eseménysort visszanézhetünk és kielemezhetünk, átbeszélve a reakcióidő, a féktávolság vagy a pedálkezelés

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....