autóüveg

Már a szélvédő sem a régi…

2018.01.15.

Sokszor elgondolkozunk, hogy még mibe kell elektronikát vezetni ahhoz, hogy az új autók eladhatók legyenek Egy ideig a kipufogóról azt gondolták, hogy legalább abba nem megy „madzag”, látjuk, hogy ma az egyik legbonyolultabb alkatrész lett. Az autóüveges szakmát is elérte az autótechnika elektronizációja: kényelmi és biztonsági funkciók kerülnek a szélvédőbe és a többi autóüvegbe.

Elektronok a szélvédőben

A bonyolítás egyik oka a vezetőtámogató asszisztensek elterjedése, melyekhez kamera kell, azok pedig az autóüvegre kerülnek. Ez több, mint körültekintő szereléstechnikát jelent, a szélvédő beragasztása után újrakalibrálás is szükséges, hogy a sávtartó automatika vagy a kezdetleges önvezető- és balesetmegelőző rendszerek megbízhatóan működhessenek. Lehet, hogy esőszenzor, napfény-érzékelő is helyet kap a szélvédő mögött, de a kijelző szerepét is átveheti az autóüveg.

 

 

Mozi az autóban

Nem is olyan rég jelentek meg a head-up display kijelzők, vagyis a szélvédőre vetített információ lehetősége, mára el is avult, hiszen már megoldott a szélvédőbe épített HD-felbontású kijelző. A szélvédő nem csak a megszokott vezetési adatokat képes jelezni, de az irányjelző visszajelzőjének és a figyelmeztető rendszereknek is megfelelő felület.

A alábbi videón megtekinthető a jelenleg elérhető technológia és betekintést kapunk a jövőbe, az önvezető autók idejébe, amikor a szélvédőből szélessávú mozivászon lesz:

https://www.youtube.com/watch?v=eUZ5UqMU7sI&t

 

Hővisszaverő üveg

Ha tűz a Nap, az autó belső terének hőmérséklete nagyon megnőhet. A kormány olyan meleg, hogy nem lehet hozzányúlni; az ülés süt, ha hozzáérünk, a beszorult levegőnek köszönhetően pedig pillanatokon belül leizzadunk. A mai autókban egyre több üveget használnak, így a beérkező napenergia mennyisége is egyre növekszik. A hővisszaverő üveg a megoldás a hőmérsékletnövekedés mérséklésére. Az üveg az egész autó védelméről gondoskodik, akkor is, amikor éppen vezetünk. A különbség attól a pillanattól érezhető, amikor beszállunk az autóba. A hővisszaverő üveg (Thermocontrol Reflecting) egy laminált üveg, amely egy láthatatlan védőrétegnek köszönhetően a napenergia jelentős részét visszaveri, továbbá hatékonyan csökkenti a légkondicionálók működési idejét és felhasznált energiát is.

 

 

Könnyített üveg

A tömegcsökkentés az autógyártók egyik legnagyobb kényszere a szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt, az elektromos autózásnál pedig a hatótávolság növelésének egyik triviális lehetősége. A jármű tömegének egyik eleme lehet az üvegek tömegének csökkentése. Az  átlagos 5 mm-es vastagságot már jelenleg 4,5 mm-re sikerült sökkenteni, a jövőben pedig 4 mm a cél. A 0,5 mm-rel való csökkentés máris 1,5 kg tömegcsökkenést eredményezett. Tekintettel arra hogy egy autó teljes üvegezése például a VW Golfnál kb. 37 kg, ez jelentős javulást eredményez.

Az első szélvédő a teljes üvegfelületek 40%-át teszi ki. A 4 mm-es első szélvédővel 35% a lehetséges tömegcsökkentés, csak az első szélvédővel számolva! A könnyített üveg előállításához számítógéppel támogatott tervezés és kíváló anyagjellemzők szükségesek.

A Saint-Gobain Sekurit a 4 mm-es szélvédőket már be is vezette a következő autóknál: Alfa Romeo 4C, BMW I3, BMW I8, Citroën C4 Picasso, Ferrari LaFerrari, Porsche 918. Ezeket a szélvédőket az alábbi ábrán látható piktogrammal jelölik.

 

 

Szokatlan formák

A PSA-val történt együttműködésnek köszönhetően jött létre a Peugeot RCZ pillangó-alakú hátsó üvege. Ez a komplex hátsó üveg számos előnnyel rendelkezik: rendkívül stílusos, kiváló aerodinamikai tulajdonságai vannak, illetve jó kilátást és elegendő fényt biztosít. A duplán hajlított hátsó üveg a Saint-Gobain Sekurit kereskedelemben elérhető legösszetettebb formájú üvege. A komplex formán túl a hátsó üveg a következő felszereltségekkel is rendelkezik: fűtőszál, antenna, sötétített szín. A komplex forma miatt a gyártási eljárást kellett megváltoztatni, ugyanis, amíg az egy irányba hajlított szélvédőket a formára helyezik, és saját súlyukkal formázzák, addig a bonyolult forma miatt a Peugeot RCZ hátsó szélvédőjét alsó és felső bélyeg segítségével formázták véglegesre. Érdekes, hogy a formázás kevés többletköltséggel jár, az üveg árát a beépített antenna növeli legjobban.

 

 

Árnövekedés

Az említett extráknak egyértelműen árnövelő hatása van a szélvédőcsere alkalmával. Ma az üveg is sokkal drágább, ha beépített antenna vagy kijelző található benne, de maga a csere díja is növekszik a kamerakalibrálás díja miatt!

 

Forrás: 
Saint-Gobain

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....