Maserati

Maserati Quattroporte GTS – kockázat és mellékhatás

2013.10.21.

A hatodik generációs sportlimuzin több szempontból is mérföldkőnek számít. A gyár életében az eladások új korszakát indította el, bennem meg az eddig is parázsló birtoklási vágy tüzére locsolt egy nagy adag benzint!

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A fotózás helyszínét a rákoskeresztúri Podmaniczky Rendezvénykastély biztosította
Tizenhat évvel ezelőtt, amikor is a Ferrari megszerezte a Fiat ötven százalékos tulajdonrészét a Maseratiból, már tetszhalott állapotban volt a márka. A gyár magas fajlagos költségekkel és kiöregedett gépekkel üzemelt, és ebben a tehetetlen állapotában került az „ősrivális” kezébe. Sokan kezdték temetni a több, mint 80 évet megélt, irigylésre méltó hagyományokat és stílusos autókat gyártó modenai céget, viszont két évvel később a Ferrari a teljes tulajdonlás mellett döntött a beolvasztás helyett. És milyen jól tették!

Az arc, amit ritkán lát az ember, de azonnal felismer

Az 1998-ban még csak 620 darabos értékesítési volument produkáló Maserati eladásai hamar megmutatták, hogy – noha továbbra is kis sorozatszámban, de – van kereslet a Forma-1-es génekkel rendelkező autóra. 2001-ben már 1869 db autó talált gazdára, 2003 és 2007 között ez a mennyiség évi 1000-1500 darabbal gyarapodott, és 2008-ra elérték az eddigi rekord eladási darabszámot, 8586 darabot. A tesztünkben szereplő Quattroporte bemutatásakor előirányzott 50 ezer darabos értékesítési terv (2015-ig) hallatán okkal hördült fel a múltbéli eredményeket ismerő közönség, megkérdőjelezve a nemes cél kivitelezhetőségét, ugyanis a Maserati 99 éves történetében még soha nem sikerült 5 jegyű értékesítési darabszámot produkálniuk. Azóta persze egyre inkább látni véljük, hogy a lehetetlen küldetés igenis lehetséges.

A leggyorsabb sportlimuzin százas sprintje 4,7 másodperc, végsebessége 307 km/h
Az Automotive News Europe egy közelmúltban megjelent cikke szerint idén szeptemberig 22,500 megrendelés futott be világszerte a Quattroportéra és a Ghiblire, ezzel mintegy megháromszorozva az eddigi eladásokat, de még jó eséllyel tovább gyarapodhat ez a szám a Levante érkezésével. A potenciális felvásárló piac is a változás időszakát éli, ugyanis az eddigi Észak-Amerikai vezető pozíciót nagy valószínűséggel átveszi Kína, aki nem csak az autógyártásban, de a luxusautó felvásárlásban is feljött, mint a talajvíz. Ez persze nem azt jelenti, hogy a tengerentúlon ezentúl kevesebb Maserati kerül eladásra, sőt! A termékoffenzíva tudatosan a korábbi ügyfelek megtartására és új ügyfelek megszerzésére épül.

A full LED hátsólámpák kicsit Infinitisre sikerültek
Ehhez semmi más nem kell Kínában és Amerikában, csak annyi, hogy a stílus megőrzése mellett lehetőleg nagyobb és erősebb legyen az új négyajtós. Európában viszont kell a dízelmotor és esetleg egy nyúlfarknyival olcsóbban megszerezhető klubtagság. A stílus és a nagyság a Quattroporte esetében adott, a dízelmotor és az olcsóbb vételár iránti igény pedig a napokban hazánkban is bemutatott Ghiblivel került lefedésre. Immár cirka 22,8 millióért hordhatjuk zsebünkben a trident-logós slusszkulcsot és tankolhatunk gázolajat, ami némelyek szerint szentségtörés a Maserati hagyományokat figyelembe véve, némelyek – a többség – szerint pedig a jelenkor piaci-gazdasági érdeke.

Kapcsolók helyett - A 7,2 hüvelyk átmérőjű kijelzőben rejtettek el mindent
A leggyorsabb négy ajtós limuzin minden porcikája megújult és minden mérhető adata jobb a 2004-ben bemutatott elődjéhez képest. Az autó hossza 5262 mm (+165 mm), szélessége 42 mm híján 2 méteres lett (+53 mm), magassága pedig 1481 mm-es (+43 mm). Természetesen a tengelytáv is gyarapodott 107 mm-rel (a jelenlegi 3170 mm), mivel teljesen új a platform is.

A hátul utazóknak a Jaguarokból ismert Bowers&Wilkins hi-fi mellett a kipufogó is maradandó akusztikai élményt biztosít
A felépítmény 60 százaléka alumíniumból készült, beleértve a futómű alkatrészeket is. A méltán etalonnak számító 2013-as Mercedes-Benz S-osztály hosszú verziójához képest (H/SZ/M: 5246/1899/1491 mm, tengelytáv: 3165 mm) a modenai telivér néhány milliméterrel csupán, de hosszabb, szélesebb és alacsonyabb, valamint tengelytáv és csomagtér tekintetében is nagyobb. A méretes külső ellenére az autó tömege – felszereltségtől függően – átlagosan 100 kg-mal csökkent. Ennek jelentősége akkor értékelődik fel igazán, amikor forszírozott tempóban kanyargunk vele, esetleg pályakörülmények között kívánjuk kihozni belőle a maximumot, de tankolásnál is észrevehető különbözetet szül az ilyen mértékű fogyás.

Lehet hogy rásegítés nélkül kell zárni az ajtót, de bánja kutya....
A megújulás műszaki oldalát nézve egyértelmű, hogy a piac és a kategória egyik, ha nem a legütősebb hajtásláncát fejlesztették ki a Ferrarisok. A hengerűrtartalom több mint 20 százalékkal csökkent, de a teljesítmény 100 lóerővel nőtt. A 3798 köbcentis, biturbós blokk legnagyobb teljesítménye 530 lóerő/6800-as főtengelyfordulatnál, nyomatéka 650 Nm, ami 2000-4000 fordulat/perc között áll rendelkezésre, de túltöltéssel ez akár 710 Nm is lehet. Így literteljesítményével (139 lóerő/liter) és tömeg/lóerő arányával (3,58 kg/LE) a kategória éllovasának számít az új Quattroporte.

A csomagtér 80 literrel lett nagyobb az korábbi modellhez képest, így 530 literes térfogatával kategória elsőnek számít
A gyár által megadott 11,8 literes fogyasztási érték is közel 25 százalékos javulást jelent, amit a valóságban nem volt lehetőségem kipróbálni, ugyanis a tesztautó vásárlói próbakörök során produkált 26,3-as átlagát konszolidált városi és M0-as igénybevétel mellett is csak 3-4 literrel sikerült lejjebb vinni. Hozzá kell tennem, hogy nem is ez volt a cél, hiszen Sándor Mónika a Maserati Wallis Váci úti bemutató termének vezetője több alkalommal is biztatott, hogy a ZF váltó Sport fokozatát és a hanghatást mindenképp teszteljem az út során. Jelentem megtörtént és rabul ejtett az élmény! Sport fokozatban egyébként érzékenyebbé válik a gázpedál, gyorsabban kapcsol a váltó, és persze a futómű is felkeményedik annyira, hogy az 1,9 tonnás kasztni minden körülmények között az úthoz legyen szegezve és az abroncs és aszfalt közötti kohézió a lehető legnagyobb legyen a megszakítás nélküli nyomatékátvitel érdekében.

A Ferrari maranellói gyárában összeszerelt erőforrás egy igazi mestermű
Na, és a lényeg a kipufogó rendszerben végbemenő két szelep nyitása, amitől a gázok szabadabban áramlanak és a sofőr adrenalin termelése is fokozódik. Ezt a megtapasztalást jó ideje próbálom leírni, de eddig nem sikerült megtalálni az átélteket leíró hasonlatot, úgyhogy kénytelen vagyok közhelyekre támaszkodni. Egyszerűen hátborzongató, fenomenális, függőséget okozó és észveszejtő! Ezért a cikk elején említett kockázatok és mellékhatások itt még kibontakozás előtti stádiumban vannak, tehát távolodjunk el tőle minél messzebb, vagy vállaljuk (a kockázatot), hogy a sárga csekkjeinken gyakran szerepelnek majd hatszámjegyű összegek, esetleg – jogsi híján – idővel át kell adnunk valakinek a volánt, viszont mindenképp magabiztosságot adó és stílusos (mellékhatás) a belépő egy efféle gépsárkányból kiszállni.

Térjünk vissza az objektív részletekhez, mint például a futómű, fék és a kormány. Elöl kettős kereszt lengőkarok, hátul pedig multilink (5 lengőkaros) felfüggesztés csillapítja az úthibákat. A lengéscsillapítás mindenkor igazodik az útkörülményekhez, de a jármű stabilitását nagymértékben javítja az autó súlyelosztása, ami az új modellnél 53:47 (az elődnél 48:52 volt).

Próbálgatom a kézi váltásokat, de normál használat esetén semmi szükség a beavatkozásra
A GTS kivitel esetében nincs lehetőség a Q4 hajtás beikszelésére, ugyanis az összkerékhajtás szerkezeti elemeinek beépítéséhez olyan karosszéria átalakításra lenne szükség, amit már nem tartottak ésszerűnek kivitelezni, helyette viszont egy elektromos önzáró differenciálmű gondoskodik a tapadásvesztés észrevétlen kezeléséről. Az elöl 380, hátul 350 mm átmérőjű féktárcsákba 6 illetve 4 dugattyús féknyergek kapaszkodnak, ha a fékpedálra lépünk és a kategória presztízséhez mérten kétségtelen, hogy a lassulás mértéke mindenkor arányban van az autó aszfaltszaggató erejével és menetdinamikájával. A kormány sportosan nehézkes és pontos is egyben, viszont a visszajelzései olyan limuzinosan kimértek, ami nem is negatívum, inkább csak egy észrevétel.

A kézzel összeszerelt Maseratiknak a részleteiben kifinomult utastér az egyik legerősebb aduja. A történelem, művészet és a műszaki hagyományok guruló szobrát nem úgy alkották meg, hogy a felhasznált anyagokkal és a térkínálattal csupán hatást keltsenek! Ami idebent fának látszik, az fából is készült, hasonlóképp ami bőrnek látszik, az bőr, az alumínium színű díszítések láttán pedig, semmiképp nem a fröccsöntő munkáját illeti dicséret. Térkínálata kapcsán, pedig csak ismételni és kihangsúlyozni szeretném, hogy a cikkben említett S-osztály Long verziójánál a Quattroporte hosszabb, szélesebb és a tengelytávja is nagyobb.

Szóval, adott a nagyság, az erő, a kifinomultság és az elegancia, de vajon megér-e egy GTS 51,2 millió forintot, ha ennyiért a vetélytársak ajtajainak záródását is szervómotorok segítik, fedélzetükön mindenféle high-tech vezetéstámogató, kamera és biztonsági rendszerek teszik a dolgukat vigyázva ránk és a körülöttünk levőnkre? Ennél kevesebbért is már ajtók záródnak gombnyomásra, a hátul ülők számára pedig nem csak négyzónás-klíma és ülésfűtés jutott, hanem masszázsfunkció és multimédiás szórakoztató egység és persze éberség- és holttér-figyelés is része lehet a felszereltségnek, valamint hybrid hajtás, vagy legalább mérsékeltebb károsanyag-kibocsátás, merthogy a Quattroporte nagyvonalú vásárló közönsége az efféle dolgokra is odafigyel.

A világon mindenütt az egyéniség és a kifinomultság jelképe
Egy ilyen árfekvésű Audi A8, S-osztály, vagy 7-es BMW mind tudja ezeket, viszont ezek az autók olyan limuzinok melyek magas felszereltségének része egy sportcsomag, éppen ezért a konkurens modellek közül kizárhatónak tartom a német triumvirátust. Amelyik teljesítményében megközelíti a Quattroportét, az minimum 5 literes, vagy inkább 6, esetleg 6,3 és ezért annak továbbra is erőssége a luxus és valóban bivalyerős, de sokkal konzervatívabb, mint egy Maserati. Közelebbi vetélytárs talán a Porsche Panamera, Jaguar XJL kompresszoros, 5.0 literese, vagy egy Aston Martin Rapide. Ez utóbbi mindnél jóval drágább, a Porsche viszont nem annyira egyedi, így már csak a Jaguar maradt ringben. Jobbnak semmiképp nem mondanám egyiket a másiknál, viszont azt igen, hogy ha valaki megteheti, hogy beállít a garázsba egy XJL-t, az legközelebb próbáljon ki egy Quattroportét is. Mert egy valamit nem tud egyik konkurens sem felmutatni: Ferrari szívet és olasz stílust.

A tesztben szereplő autó bruttó vételára: 57 099 885 forint, kedvezményesen elvihető 44 990 000 forintért.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....