magyar autó

Mátyás, az autókirály (Borlóy Mátyás I. rész)

2016.01.18.

Vásott kölyökként kezdte, Európa-bajnokságot nyert, majd megalkotta a máig legreálisabb és legeredetibb újkori magyar kisautót, ráadásul nem éppen ideális környezetben.

Borlóy Mátyás a magyar autó fotójával                                                         A szerző felvételei

Nem csak megrajzolta álmait

Sok mindenbe belevágott és amit megálmodott, azt meg is csinálta, többnyire saját kézével. Tehetségéből és fantáziájából több szabadalomra is futotta volna, de így sem elégedetlen.

Fiatalon úszó Európa-bajnokságot is nyert, indult a mexikói Olimpián, aztán tervezett sok mindent: korát meghaladó vasalót, terepjárót, csónakot, ladiknak is használható univerzális utánfutót és az ő találmánya a visszapillantó tükörbe épített index, amit a magyar hatóságok nem engedélyeztek, aztán a Mercedes alkalmazta, és persze ma már a legtöbb gyártó modelljén alapfelszerelés. Nem mellékesen megalkotta a máig legreálisabb és legeredetibb újkori magyar kisautót, méghozzá nem éppen ideális környezetben.

Magyar kisautó, mint propagandaeszköz

Leghíresebb művével, a Mathias nevű autóval már tényleg nagy vihart kavart és a megérdemelt publicitásnak köszönhetően országosan híres lett Borlóy Mátyás, aki megtervezte és saját forrásból megépítette az első igazi magyar autót, melynek karosszériája még évtizedek után is tetszetős és minden részletében divatos. Nem véletlenül próbálták olykor propaganda célokra felhasználni ügyes, de egyáltalán nem a hazai járműgyártás érdekeit szolgáló vállalkozók…

Borlóy Mátyás 1952-ben született Budapesten, édesapját idézve dörgedelem rossz kölyök volt, több csontja eltört, a sok sérülés után az orvos azt javasolta, hogy sportoljon a gyerek, szóba jöhet víz vagy homok, hogy puhára essen, mert akkor talán nem törnek csontjai. 1958-tól jött az uszoda, ahol kiszívták a gyerekből az energiáét, először az FTC, végül a Dózsa klubjában sportolt. Fradisként nyert EB-t 400-as gyorson, majd 1968-ban a mexikói olimpián 11-ik lett.

Azonos méretű ajtók, elforgatva

Rangos szaktechnikum

Utána még öt évig aktívan sportolt, de akkoriban 22 évesen kiöregedtek az úszók. Hogy miért ilyen fiatalon? Talán ma mások az ételkiegészítők, amik persze nagyon függenek a szponzoroktól...

Mátyás közben elvégezte az autóközlekedési technikumot, a Rippl Rónai utcában: Hovány Béla igazgató és mechanika tanár keze alatt tanulni rangot jelentett. Nem véletlenül, hiszen az igazgató már az évnyitón keményen fogalmazott: Nálam nem lehet megbukni, mert annyit kell tanulni, hogy képtelenség, igaz, van akinek elég lesz néhány óra, de lesz akinek az év is kevés.

Úszás helyett dekorálás

Az igazolt sportolónak nem kellett bejárni az első két órára, mert már hajnalban edzett az uszodában, ahol az idősebbik Cseh Lacival került jó barátságba. Egy szobában laktak a sportkollégiumban, együtt buliztak, csajoztak: a medencében Matyi 200-on, Laci 100-on versenyzett.

Cseh a közeli Kölcsey gimnáziumban érettségizett, Borlóy 1971-ben végezte el a technikumot, ahonnan sok jeles ember került ki, de kevés maradt az autós szakmában, van köztük krupié, újságíró és egytemi tanár, meg bányamérnök Ausztráliában. Borlóynak két választása volt: vagy edző lesz, vagy sportvezető, végül vállalkozó lett, de 1972-ben még előfelvételizett az Iparművészeti Főiskolára, ahová nem vették fel. Sportállásban a BM Zrinyi utcai klubjában dolgozott dekoratőrként, képeket aggasztott falakra és ünnepi plakátokat készített.

Ezt a tehetségét később is sokszor hasznosította. Többek között magánvállalkozói karrierje során, és amikor megtervezte, majd megépítette a Mathias nevű kisautót, méghozzá Made in Hungary jelzéssel.

Folytatás következik...

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....