Volvo

Megérkezett az új Volvo FH

2013.10.22.

Tavaly ősszel, Göteborgban mutatta be ünnepélyes keretek között a Volvo Trucks az új, FH vontató családot, a márka zászlóshajóját. Már ott nagy izgalommal vártuk azt, mikor lehet majd vezetni a rengeteg újdonságot felvonultató járművet, hiszen akkor, csak mint kiállítási darabokat tekinthettük meg a hosszú fejlesztőmunka eredményeként megszületett FH-t.

Kép és szöveg : Alföldy Miklós

A stílusosan skandináv tavaszban, márciusban jött el a próbaút ideje, szerencsére egy esős és nem egy havas napon. A próbára egy 500 lóerős, EEV motorral szerelt járművet kaptunk, közepes felszereltséggel. Ez nem is baj, hiszen a hazai viszonyok és igények ismeretében mind a már említett teljesítmény, mind a felszereltségbeli visszafogottság közelebb állhat az itthoni megrendelők igényeihez és pénztárcájához.

Szakítva a hagyományokkal. Világosan és jól értelmezhető műszerek

A külső megjelenését tekintve az új FH bizony megosztó jármű. Szokatlan formatervezési elemeket tartalmaz, van, akinek nagyon nem tetszik, van, aki pedig kifejezettel lelkesedik érte, mondván, végre valami új, eltérő a megszokottól. Ezt mindenki döntse el maga, de mert munkaeszközről van szó, talán nem is ez a legfontosabb. Azt persze mindjárt meg kell jegyezni, hogy az újszerű megjelenés nem minden esetben öncélú, a funkcionalitás és a tervezői szándék találkozik ennél a járműnél több helyen is. Az oldalablakok alsó szélének lefelé mutató íve az oldalirányú kilátást segítik, a furcsa, keret nélküli visszapillantó tükrök a légellenállás csökkentésében játszanak szerepet. A rejtett részek is persze tartogatnak meglepetéseket. Nem ismételve a tavaly novemberben megjelent anyagunkat, azt azért mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy az új FH az iparágban világújdonságként független első felfüggesztést kapott, amelyhez szintén újdonságként fogasléces kormánymű kapcsolódik. Ezzel a jármű stabilitása és irányíthatósága jelentősen javult az elődhöz képest. Rendkívül biztonságos maga a kabin, amelyet számos ütközési próba tapasztalatainak felhasználásával terveztek meg. A később megjelenő Euro6-os motorokhoz új, kettős tengelykapcsolós váltó is társul majd. A próbaútra kapott járműben még a jól bevált, 12 fokozatú, I-Shift váltó munkálkodott.

A tempomat és a kihangosító innen kezelhető….

De térjünk át az újonnan tervezett vezetőfülkére, a gépkocsivezető munkahelyére. A műszaki finomságokra érzéketlen szemlélődő számára is óriási változások történtek odabenn, az új belső kialakítás egyre kevésbé emlékeztet egy klasszikusnak gondolt tehergépjármű belsőre. Biztonság, komfort és bőséges helykínálat az a hármas, amelyet az új FH képvisel. Már a sima Globe fülke is rendkívül tágas, számos rakodó és tárolórekesz áll a gépkocsivezető rendelkezésére úgy, hogy a fülkében középen gond nélkül fel lehet állni, és anélkül lehet forgolódni, pakolászni, hogy az ember válla bárminek is nekiütődne. Új a vezetőülés, ami számos irányban és módon állítható, csakúgy, mint a kormánykerék, amelynek három irányban változtatható a pozíciója. A sebességváltó kar továbbra is az üléshez rögzítve jobb oldalon található, ez nem változott, azonban a műszeregység, az elektronikai rendszerek vezérlése igen. A kormánykerékre került minden fontos gomb, amelyekkel egyrészt a tempomat és az azt kiegészítő berendezések irányíthatók, csakúgy, mint a fedélzeti számítógép menürendszerének kezelő gombjai. A kormánykerékről vezérelhető a Hi-Fi és a telefon kihangosító is. A műszerfal mutatja a legradikálisabb változást, amely mindenben szakított a konvencionális megoldásokkal. Középen a rendkívül jól leolvasható sebességmérő kapott helyett, abba integrálva, félköríven fut a fordulatszámmérő mutatója. Más analóg műszer nincs a járműben.

 

Első osztályú munkahely

A központi egységtől balra, folyadékkristályos kijelző mutatja a járműre vonatkozó legfontosabb adatokat, vízhőfok, üzemanyag és AdBlue szint. A jobb oldalon szintén egy hasonló kijelzőn jeleníthető meg a fedélzeti számítógép menürendszere és adatai. Szerencsére a kezelés egyszerű, nincsenek agyonbonyolított, több lépcsős funkciók. Maga a számítógép pedig nagyon sok olyan információt is közöl a vezetővel, ami újdonságnak számít, persze, az adott menüpont kiválasztása után. A szokásos információk mellett, mint átlagfogyasztás, légnyomás, megtett út mellett nagyon hasznos, hogy a tachográf adatainak lekérésekor nem csak az aktuális vagy napi vezetési időt mutatja a szerkezet, hanem a heti és kétheti vezetési időre vonatkozó információk is megjeleníthetőek. Ez óriási segítség a kissé bonyolult vezetési idő kiszámításához. Emellett persze digitális formában megjeleníthető a sebesség adata, az olaj nyomása és hőmérséklete, a váltóolaj állapota, és még ki tudja mi minden hasznos és kevésbé hasznos információ. Igazi kütyürajongó-barát rendszert sikerült tehát összehozni a svéd mérnököknek.

Pakolóhely van bőven

Furcsa és nem megszokott az elektronikus rögzitőfék. A hagyományos kar helyett egy nagyobbacska billenőkapcsolóval oldható a berendezés. A biztonságos közlekedést szolgálják a kanyarkövető BiXenon fényszórók is, amelyek nagyban segítik az éjszakai vezetés során a gépkocsivezetők dolgát.

Az igazán ronda és esős idő ellenére kellemes próbautat tehettünk meg az új FH-val. A kényelem és a vezethetőség valóban első osztályú. A párás időben a fülke szellőztető rendszere is jól vizsgázott, a belső párát hamar eltüntette az ablakokról. Egyedül a jobb oldali ülés előtti lábtér tűnik szűkösnek, az lehetne nagyobb is. Valójában olyan érzés volt vezetni az új járművet, mint egy személyautót, a méreteitől eltekintve persze. Ehhez az érzéshez nagyban hozzájárul a belső formatervezés és az új műszaki megoldások sora. A vezetőt kényezteti a kiváló Hi-Fi berendezés is. A CD játszó mellett pen-drive és külső lejátszó is csatlakoztatható hozzá. Az általunk kipróbált járművet is felszerelték a Volvo saját fejlesztésű már nem csak pusztán flottakövető rendszerével a Dynafleet-tel.

Attraktív külső

Ami az 500 lóerős motor fogyasztását és dinamikáját illeti, arra sem lehet panasz. Ugyan a teljes terhelhetőségnél jóval kisebb, nyolc tonnányi próbateher volt az autón, ezzel vidáman gurult a szerelvény, 22-23 liter közötti átlagfogyasztással, ami igazán kedvezőnek mondható. Ebben sokat segített az ecoroll rendszer is, amely kedvező terepviszonyok mellett üresbe kapcsolva a váltót hagyja „vitorlázni” a szerelvényt.

Összességében elmondható, hogy egy rendkívül innovatív, a svéd járműépítés hagyományait tiszteletben tartó kényelmes és biztonságos, a funkcionalitást szem előtt tartó járművet ismerhettünk meg az új Volvo FH vontatóban.

 (A Volvo FH 2013-ban elnyerte a nemzetközi újságírókból álló zsűri által odaítélt „Truck of The Year 2013” – Az év tehergépjárműve 2013 díjat idén szeptemberben.- a Szerk.)

 (A cikk az AutóKözlekedés 2013 májusi számában jelent meg)

 

 

 

 

13Attraktív külső

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.16
Kínában már van megfizethető elektromos miniautó. Hozzánk vajon mikor érhetnek el? ..
2024.05.15
Tartós holdi életre és járművek energiaellátására is felkészülnek a tudós űrhajósok, akiket....
2024.05.15
- Bliccelés elleni kampányt tartott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kedden: 71 121 utast....
2024.05.15
Az Európai Parlament új szabályokat vezet be azok ellen, akik nem fizetnek bírságot külföldön.   ..
2024.05.15
- A Waberer's International Nyrt. 196,7 millió euró árbevételt ért el az első negyedévben, ami 11,3....
2024.05.15
Május elején Budapest belvárosában, a Károly körút 7. szám alatt nyílt meg a régió első Cupra....
2024.05.15
Gyalogátkelőhelyen ütött el lányt egy autós Békéscsabán, a férfi nem állt meg, elhajtott. Négyen....
2024.05.15
- A nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a pünkösdi hétvégén összefüggően 48 órán át....
2024.05.15
A jövőben bármikor megváltoztathatjuk autónk színét, anélkül, hogy azt át kellene festeni, vagy le....