Bemutató
Akkor most elöljáróban letárgyalom az EcoBoost Hybrid rendszert, majd folytatom a kipróbált változattal. Szíjhajtású, 11,5 kW teljesítményű indítómotor/generátor (BISG) egészíti ki a Puma 1,0 literes EcoBoost benzinmotorját, elektromos árammá alakítja a fékezés többnyire veszendőbe menő energiáját, és ezt 48 voltos, léghűtésű lítium-ion akkumulátor tárolja. A BISG villanymotorként kapcsolódik be a hajtásba, és működteti az elektromos segédberendezéseket. A 125 és 155 lóerős változatokban kínált mild hibrid rendszer 50 Nm forgatónyomaték leadására is képes, és akár 9 százaléknyi benzint takaríthat meg.
Fel is kell kötnie a gatyáját, ha felül akarja múlni a 120 lóerős, 1,5 literes EcoBlue dízelmotoros változatot, amely kifinomult teljesítmény- és nyomatékleadás mellett csekély, várhatóan 117 g/km CO₂-kibocsátást és 4,5 l/100 km üzemanyag-fogyasztást kínál (NEDC 99 g/km és 3,8 l/100 km NEDC). A gép tele van innovatív technikával: integrált szívócső javítja levegőellátását, kis tehetetlenségű turbótöltője gyorsan és kiszámíthatóan reagál, befecskendező rendszere azonnali gázreakciókat, finom működést és precíz adagolást biztosít. Tényleges, autópályán, kanyargós országúton és városban mért gázolaj-fogyasztásom persze nagyobb volt ezen adatoknál, 5,5-5,7 liternek mutatkozott, ami nagyon rendben van, hiszen, mint tudjuk, a szabványos mérési körülmények némileg elütnek az életszerű használattól. A dízeles Puma, ragadozó nagymacskához illően ugrik gázadásra, nagyon jó a karakterisztikája, zene a fülnek a hangja, és remekül működik együtt a hatfokozatú váltóművel. Semmiképp sem érezheti magát maradinak, aki emellett dönt.
Persze az emberek először a dizájnt nézik meg, ez esetben van is mit nézniük, mert stíluselemeivel a felfrissített Puma új fejezetet nyit a Ford formatervezési filozófiájában. Erről nem is ömlengek tovább, beszéljenek a fotók! Ami azokon nem látszik, viszont nagyon előnyös, az a Puma praktikuma. Noha megmaradt a sportkocsis forma, magas az üléshelyzet, könnyű és kényelmes be- és kiszállni, ráadásul kategóriaelső, 456 literes a csomagtér, amelyben, a második üléssort síkba döntve, elfér egy 112 cm hosszú, 97 cm széles és 43 cm magas doboz. Alul a Ford MegaBox kínál mély és sokoldalúan használható, 80 literes teret, ahová be lehet állítani akár 115 cm magas dolgokat (például szobanövényeket), illetve fedele alá tehető a sáros gumicsizma vagy a havas sícipő. Vízleengedő dugójának köszönhetően vízsugárral egyszerűen kimosható a MegaBox. De még ez sem minden: a Puma csomagtér- padlója kétféle magasságba állítható, és kivehető, hogy a hátsó üléstámlához csatolva ne foglaljon helyet, illetve az ajtóval együtt felnyíló rugalmas kalaptartó egyszerűen rásimul a terjedelmesebb csomagok tetejére. Milyen egyszerű ötletek ezek, és mégis mennyire hasznosak! A ki- és bepakolást megkönnyíti a láblendítéssel nyitható csomagtérajtó.
A Puma sportos ST-Line, stílusos Titanium, gazdagon felszerelt Titanium és luxuskivitelű ST-Line X Vignale kivitelben kapható. A Ford Performance autóinak stílusát idéző Puma ST-Line alapáron 18 (opcióként 19) colos, matt fekete könnyűfém keréktárcsákat kap, a sportfutóműben speciális hangolású rugók és lengéscsillapítók vannak. Utasterében lapos alsó karimájú kormánykerék, vörös varrással díszített kárpit, alumínium pedálsor és sebességváltó, valamint fekete tetőkárpitozás gyönyörködteti a szemet.
Az autó vezetését fejlett technika varázsolja egyszerűvé: Stop & Go funkcióval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika, Közlekedési Tábla Felismerés és a Sávközép funkció, valamint az új Vészhelyzet Előrejelzés, amely még azelőtt figyelmeztet, hogy akár a vezető, akár a jármű szenzorai érzékelhetnék a veszélyhelyzetet. Hosszabb úton a derékmasszírozó ülés tartja frissen az embert.
Útra kelve beigazolódnak a várakozások, érdekes, szórakoztató kocsi a Puma. Üzemmód-választójával áthangolhatók az autó gázreakciói, ESC-rendszere, kipörgésgátlója és az automatikus váltó kapcsolási karakterisztikája; a Normal, Eco, Csúszós út és Ösvény mód egyedi grafikával jelenik meg a műszeregységen. Az új, feszesebb hosszlengőkaros hátsó futómű, a nagyobb lengéscsillapítók és a merevebb futómű-bekötések nagyon beválnak, kitűnő a Puma viselkedése, vezetése élvezetes.
Most először jelenik meg egy B-szegmensű Ford-modellben a 180 fokos látószögű tolatókamera, ami az utastéri érintőképernyőn jeleníti meg az autó mögötti terület képét, így könnyebben észrevehetők a gyalogosok, a kerékpárosok, más járművek, miközben a vezető kitolat egy parkolóhelyről vagy egy kocsibeállóról. Szintén a tolatást könnyíti meg a Keresztirányú Forgalomfigyelővel kiegészített Holttérfigyelő rendszer (BLIS), ami hátramenetbe kapcsolva figyelmezteti a vezetőt, ha az autó nyomvonalát egy másik jármű keresztezheti. Ha az autós nem reagál a jelzésre, a rendszer fékez, hogy elkerülje az ütközést, vagy mérsékelje a baleset súlyosságát. Beparkolni magától tud a Puma, és ügyes újdonság az Útpadka Érzékelés, amely felismeri a határt az aszfaltozott útburkolat és a járhatatlan felületű padka között – akkor is, ha ez a határvonal nem egyértelmű, mert a padka kavicsos vagy füves. A rendszer finom kormányzási nyomatékkal akadályozza meg, hogy az autó lesodródjon az úttestről.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Összességében sokarcú, sokféle célra megfelelő kocsi az új Ford Puma. Pofás a kinézése, jó a gyakorlati használhatósága, sokféle hajtómű közül lehet választani, gazdag a kistafírozása, élvezetesen vezethető. Hogy kissé borsos a nyolcmillió fölötti ára, nem az ő hibája, hanem az árszint általános felszaladásával jár.