készlet
A tucatnyi márkát magában foglaló amszterdami székhelyű konszern azért szánta rá magát erre a lépésre, mert atipikus piaci helyzet alakult ki: a márkakereskedőknél rengeteg halmozódott fel e két ikonikus modellből, holott a vállalatcsoport legkelendőbb autói közé tartoznak.

A megtelt tárolókapacitások fejtörést okoztak a Stellantisnak, ezért – mint írta az amerikai szaksajtó – a konszern csöndben augusztus végén leállította a Wrangler és a Cherokee gyártását.
A hivatalos magyarázat szerint a cél „a termelés kiigazítása” volt, a valós ok pedig nyilvánvalóan a többletkészlet. Augusztus elején a kereskedők négy hónapra elegendő készlettel rendelkeztek, miközben az ipari átlag 68 nap, azaz közel két hónap. Az autók felhalmozódásának egyik oka lehet a modellek magas ára, és a vásárlási kedvezmények hiánya.

Részben a túlzsúfoltsággal hozható összefüggésbe az, hogy a Stellantis eladásai az idei év első felében éves összevetésben meredeken, 21 százalékkkal estek vissza az Egyesült Államokban, a csoport piaci részesedése pedig két százalékkal csökkent. Hírek szerint a részvényesek már keresetet nyújtottak be a konszern vezetői ellen azzal az indokkal, hogy meghamisították a járműkészletre és a pénzügyi kilátásokra vonatkozó adatokat.
Komoly aggodalmakat váltott ki Carlos Tavares vezérigazgató közelmúltbeli nyilatkozata, amelyből azt a szándékot lehetett leszűrni, hogy a veszteséges márkákat sutba dobják. „Ha nem csinálnak pénzt, megszabadulunk tőlük” – mondta Tavares.
Iparági szakértők a legfenyegetettebb márkák közé sorolták a Maseratit, a Lanciát és a DS Automobiles-t. A Stellantis a minap azonban egyértelművé tette, hogy mind a 14 márkát megtartják, s nem áll szándékukban eladni vagy megszüntetni egyiket sem, mindegyik kap elegendő időt és erőforrást életképességének bizonyítására. A komoly elhatározás jeléül a konszern állítólag kikosorazott kínai üzletembereket, akik máris szemet vetettek a csoport rosszul muzsikáló vállalataira.