Zsolna
A dél-koreai autógyártó egyetlen európai gyárát az elmúlt év során 108 millió eurós beruházással készítette fel az újdonság gyártására. A Kia Slovakia helyszíni tájékoztatása szerint a C szegmensbe pozícionált ötajtós EV4-ből évi 50 ezer gyártását tervezik a tavaly rekord mennyiséget, 351 ezer 270 autót előállító üzemben (rendhagyó módon egy soron belsőégésű, lágy hibrid, hibrid, plug-in hibrid és elektromos autó).

A zsolnai sikersztori
A Kia 2006-ban nyitotta meg szlovákiai gyárát, amelynek fejlesztésébe eddig 2,5 milliárd eurót fektettek be. Az üzem éves kapacitása 350 ezer autó, az elmúlt időszakban Ceed, XCeed és Sportage modelleket gyártottak itt, négyféle motorral szerelve. A vállalat 2024-ben érte el az ötmillió autós álomhatárt - jelenleg óránként 65 autó készül -, motorból pedig már több mint hétmilliót állítottak elő. Tavaly a gyártási volumen meghaladta a 350 ezer autót, emellett 540 ezer motor is készült Zsolnán. A gyár 3700 embernek ad közvetlenül munkát - a szalagon dolgozók bruttó átlagbére 2489 euró -, de a beszállítók révén ennek a sokszorosát foglalkoztatja a térségben. Autói (a hibrid és plug-in hibrid arány 25 százalékos) túlnyomó részét 83 országba exportálja a Kia, mindössze 2 százaléka marad a szlovák piacon, a termelés legnagyobb hányadát, 18 százalékát az Egyesült Királyságban adják el - ez kiderült a gyártósoron egymást követő jobbkormányos autók sokaságából. A Magyarországon értékesített modellek nagyobbik része is a zsolnai gyárból érkezik.

A gyártó korábban bejelentette, hogy 2026 elején egy további elektromos modell, az EV2 városi kisautó gyártása is megkezdődik Zsolnán. Ennek előkészületei már zajlanak, de nem sikerült egyetlen egyet sem elcsípni a szalagon, igaz, még az EV4 is elég ritka ott, a többség Sportage volt.

Kellemes villanyautó az EV4
A Kia EV4 nyártól a magyarországi piacon is elérhető. Kétféle karosszériaváltozat kapható, a 30 centivel hosszabb szedán (fastback) Dél-Koreából érkezik, arculata elég megosztó, főleg a hátulja furcsa. Az ötajtós sokkal kellemesebb a szemnek, a bemutató során ilyen változatot vezettem legnagyobb megelégedésemre. Tigrisre emlékeztető orra jellegzetes márkajegy, a függőleges lámpák szintén, az adaptív távolsági fényszórók 12 egyedileg szabályozható LED szegmenssel rendelkeznek, kiválóan világítanak a sötétben.

Az üresen 18 mázsás, egytonnás vontatókapacitással rendelkező ötajtós hossza 4,4 méter, szélessége 1,9 méter, magassága 1,5 méter, tengelyek között távolsága meghaladja a 2,8 métert.

Belső tere tágas, kívánságra világos színekkel nyugtat, újrafelhasznált anyagokat használ, egyedül az üléslapok hosszával és a combalátámasztás hiányával nem voltunk elégedettek. Tetszettek a szabadon lebegő felhasználói felületek, a praktikus rekeszek és az utastér funkcionalitása. A világszerte kapható szedán - szűk nyílása miatt - nehezen pakolható csomagtere 490 literes, a csak Európának készülő ötajtós változaté 435 liter ugyan, de sokkal okosabban hasznosítható.
Technikája friss és hatékony
A 400 voltos platformra (E-GMP) épülő mindkét Kia EV4 változat választható standard (58,3 kWh) vagy hosszú hatótávú (81,4 kWh) akkumulátorral (mindkettő gyártója az LG). Ezek az autó orrában elhelyezett 150 kW-os motort táplálják energiával. A nagy akkus változatot vezettem, amely álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,7 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 170 kilométer/óra. A 600 kilométeres teszt során 16,7 kilowattóra villamos energiát fogyasztott 100 kilométerenként (odaúton 16,9, visszaúton 16,4 kilowattóra/100 kilométer).

Ennél hatékonyabban is lehet vele közlekedni, volt olyan kolléga, aki ugyanezt a Budapest-Zsolna távot 14 kilowattórás átlaggal hozta le, igaz, mi hárman ültünk az autóban és nem spóroltunk az elektronokkal. Az autó hatékonyságát számos aerodinamikai
fejlesztés, köztük az autó teljes hosszában futó alsó burkolat, aktív első légterelők, optimalizált kerékjáratok és -felnik segítik. A kocsi légellenállási együtthatója 0,23, motorfedele alumínium.

A gyártó közlése szerint az EV4 szedán 430 kilométeres hatótávot érhet el a standard modell esetében, míg a hosszú hatótávú verzió akár 630 kilométert is megtehet egy töltéssel. Az EV4 ferdehátú long range változata teljes feltöltéssel 590 kilométer hatótávot kínál a WLTP szabvány szerint. A mi vezetési stílusunkban ez inkább 400-430 kilométer lehet, de az is tisztességes ebben a kategóriában. Az akkumulátor 10 százalékról 80 százalékra 31 perc alatt feltölthető (120 kilowatt a maximális töltési teljesítménye), az EV4 fedélzetén 11 kW-os töltő található, amely egy- és háromfázisú bemenetet is elfogad.

Ahogy a Kiától megszokhattuk, a jármű képes más elektromos eszközök töltésére és hálózatba történő visszatöltésre, azaz a 3,6 kVA teljesítményű V2L funkció és a 10 kVA teljesítményű V2G funkció is elérhető.

Jó vezetni
Az első felfüggesztés elektromos járművekhez optimalizált MacPherson rugóstagokat kapott, míg a hátsó tengelyen többlengőkaros rendszer és csavarrugók találhatók. Az EV4 felfüggesztésének lengéscsillapítóiban elsőként alkalmazott harmadik generációs SFD3 frekvencia-érzékeny szelepek és a hidro-G felfüggesztés szilentek révén a járműalacsonyabb zaj- és vibrációszintet, valamint jobb menetkomfortot kínál.
Kép és szöveg: Biró Csongor / Kia Slovakia
