járműgyártás

Megújított Peugeot 3008: irány a prémium

2020.09.24.

Újabb lépést tett a Peugeot, hogy modellválasztékát még inkább a prémiumok irányába tolja. Ezúttal a népszerű 3008-as SUV modell karosszériáján fazoníroztak, kiszélesítették motorkínálatát plug in hibridekkel.

 

Szerző: Heimer György

A 3008-as sikerdarab, 2016-os bemutatkozása óta több mint 800 ezer készült belőle, elnyerte az év autója címet is. Most viszont a nagy suv-verseny közepette a márka elérkezettnek látta az időt, hogy korszerűsítse bestseller terepesét. Mint ahogy a nemrég megtartott nemzetközi online-beharangozóból kitűnt, a kocsi sziluettje nem változott, döntően az orr- és a farrész kapott új, még elegánsabbnak mondott dizájnt. A keretnélküli hűtőrács részeként újratervezték az első fényszórókat, a világítás már belépő szinten LED technikájú. A ráncfelvarrásban kulcsszerepet játszó világítás hátul is megújult: a hátsó lámpák is LED-esek, a márkára jellemző oroszlánkörmök 3D-ben jelennek meg, az irányjelzők futófényesek. A frontrész új formai elemeinek olyan fontosságot tulajdonítanak, hogy azt később a Peugeot teljes kínálatára kiterjesztik majd, hírek szerint így fog kinézni az eggyel nagyobb, középkategóriás 5008-as is. Általában is elmondható, hogy a külső-belső formai megoldások a márkára jellemző eleganciát és a prémiumos érzet emelésére hívatottak.

A karosszéria csinosításain túl ezek közé tartozik a már korábbi modellsorozatokban megismert extravagáns i-Cockpit műszerfal is. A vezető előtti 12,3 hüvelykes digitális műszeregység teljes egészében személyre szabható – emeli ki a sajtótájékoztató, s új a 10 colos központi HD érintőképernyő, amely hét zongoraszerűen kialakított gomb segítségével is vezérelhető. azok nyomogatása révén állíthatók be a kényelmi funkciók. A megújított négykerekű ugyanakkor megkapott egy sor, a kompakt suv kategória felső szegmensében kínált vezetéstámogató technikát. A Peugeot ezek sorában említi éjjellátó rendszerét: korlátozott látási viszonyok között az segíti a jármű elé kerülő gyalogosok (állatok) felismerését. E technika 200-250 méteres távolságban, tehát a fényszórók hatótávján túl is érzékel, az infravörös kamera képe pedig megjelenik a vezető előtti digitális képernyőn is.

Ám az újrafazonírozás talán legfontosabb műszaki hozadéka, hogy a PSA csoport elektrifikálási kampányának részeként a 3008-as – a hagyományos benzines és dízeles motorválaszték mellett – kétféle plug in hibrid hajtással is elérhető. Az erősebb változat összteljesítménye 300 lóerő (220kW) a másik 225 lovas (165 kW), az elektromos hatótáv WLTP szabvány szerint 59, illetve 56 kilométer. A 300 lovas hibrid-lánc a 200 lóerős PureTech benzinmotor és két e-motor kombinációja. Az egyik villanyos elől, a váltóhoz kapcsolt, a másik 83 kW-os pedig a hátsó tengelyt hajtja, s a négy kerék-hajtás elektromos módban is működik. A hibrid 3008-as a mai e-autózás sztenderdjei szerint a kocsihoz szállított kétféle kábellel többféleképpen feltölthető, s a márka további e-szolgáltatáscsomagokat kínál a kényelmesebb akkutöltésekhez. Ilyen többi között a Free2Move Services kínálata, azon belül egy virtuális töltőkártya, amelynek segítségével Európa-szerte 195 ezer nyilvános töltőpont vehető igénybe, bár a sajtóanyag megjegyzi: az nem minden piacon elérhető. Mindemellett a Peugeot 8 év, vagy 160 ezer kilométerig vállal garanciát a lítiumos akkutelepekre, 70 százalékos kapacitásig.

A prémium jegyében az új 3008-as felszereltségi rendszerén is módosítottak. Eszerint marad az eddigi három szint (Active, Allure, GT), de mindegyikhez tartozik majd egy kiegészítő csomag, amelyekben a felkínált elemek esztétikai és praktikus funkciókkal emelik a jármű felszereltségét. A Peugeot ugyanakkor bevezeti a száz százalékos online értékesítési csatornát néhány piacán (ezek között egyelőre a magyar nem szerepel). Ilyen módón az ügyfelek számítógép, tábla, vagy telefon segítségével is kiválaszthatják, megrendelhetik autójukat, beleértve ebbe a használt autójuk beszámítását, a finanszírozást és nem utolsósorban az új kocsi házhoz szállítását. A megújított 3008-as forgalmazása az uniós piacokon fokozatosan, az év végén kezdődik. A hazai ára még nincs, de Mocsai Zoltán, a magyar Peugeot sajtófőnöke érdeklődésünkre elmondta: a meglévő árszinthez képest minimális emelkedés várható, árképzésüket a forint euró árfolyama is befolyásolja.

Eközben a Peugeot szeptember végén ünnepli fennállásának 210-ik évfordulóját. Fülesek szerint a fényes ünnepségek keretében bejelentik majd az új nagy limuzin, az 508 PSE piaci bevezetésének részleteit, valamint az ugyancsak vadonatúj, villamosított padlólemezek piacra hozatalának menetrendjét. Ez utóbbiról kiadott sajtóközlemény szerint a márka 2025-re teljes körűen moduláris architektúrákkal váltja fel a jelenlegi e-hajtásláncokat. Várhatóan 2023-ban kerülnek majd forgalomba az első olyan kompakt és középkategóriás modellek, amelyek az új, eVMP jelű platformra épülnek. Ez azt jelenti, hogy belső égésű motor egyik típusban sem kap helyet – fogalmaz a közlemény – csak bizonyos piacokon, igény szerint forgalmaznak majd hibrid hajtásokat. A moduláris e-padló többféle motorteljesítményt, változatos hatótávolságot, valamint első-, vagy összkerékhajtás alkalmazását tesz lehetővé. A szigorú WLTP ciklus szerinti maximális hatótávolság eléri majd a 650 kilométert, bár hozzáteszik, hogy az energiatároló technológiák gyors fejlődése miatt nem igen lehet megjósolni a három-öt év múlva alkalmazásba kerülő akkumulátorok energiasűrűségét és költségét.

Dizájnerek őrségváltása

A Peugeot történetében mindig is nagy múltra tekintett vissza a formatervezés, több modell dizájnelemét trenddiktáló példaként emlegetik. A második világháborút követően filmsztároknak kijáró elismerés és dicsőség övezte a formatervezőket, mindenekelőtt Sergio Pininfarinát, s a stúdiójához kötött Peugeot típusokat, köztük a 404-est, az 504 Coupét, vagy a későbbi 406 Coupét. Az autógyártók saját formatervezői évtizedeken át háttérben dolgoztak, csupán a külső alkotók asszisztensei voltak, s csak a közelmúltban, azután léptek ki az árnyékból, hogy általánossá vált az egységes márkaarculat követelménye. Ennek egyik meghatározó személyisége Gérard Welter, aki 1960-tól 2007-ig, egész pályafutása alatt a Peugeot-nál dolgozott. Többi között ő rajzolta meg az 504-es fényszóróit, amelyeket a legenda szerint Sophia Loren igéző szemei ihlettek. Nem tudni, hogy ez igaz, vagy sem, annyi azonban tény, hogy 1998-ban ő vetett véget a kiszervezett autódizájn korának, amikor egy személyben jegyezte a 206-os kiskocsit – olvasható a Peugeot legutóbbi sajtóközleményében, amely arról tudósít, hogy tíz meghatározó esztendő után most ismét őrségváltás történt: Matthias Hossann vette át a stafétabotot Gilles Vidaltól, a Peugeot eddigi vezető formatervezőjétől. Vidal munkásságát is számtalan emlékezetes járműkoncepció őrzi, de alighanem az egyik legfontosabb: ő kezdte el valódi prémiumtartalommal megtölteni az oroszlános márkát, nevéhez köthető az i-Cockpit vezetői környezet tervének kidolgozása és megvalósítása. Utódja, a most 40 éves Matthias Hossann hét éven át vezette a koncepciójárművekkel foglalkozó részleget. Eddig tervei sejtetni engedik a holnap Peugeot eleganciáját. Így ő húzta meg a 2018-as e-Legend kupé, egy önvezető e-autó vonalait, amelyben a jövőbe tekintő műszaki megoldásokat múlt idéző formai jegyekkel kombinálta.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....