járműgyártás

Megújított Peugeot 3008: irány a prémium

2020.09.24.

Újabb lépést tett a Peugeot, hogy modellválasztékát még inkább a prémiumok irányába tolja. Ezúttal a népszerű 3008-as SUV modell karosszériáján fazoníroztak, kiszélesítették motorkínálatát plug in hibridekkel.

 

Szerző: Heimer György

A 3008-as sikerdarab, 2016-os bemutatkozása óta több mint 800 ezer készült belőle, elnyerte az év autója címet is. Most viszont a nagy suv-verseny közepette a márka elérkezettnek látta az időt, hogy korszerűsítse bestseller terepesét. Mint ahogy a nemrég megtartott nemzetközi online-beharangozóból kitűnt, a kocsi sziluettje nem változott, döntően az orr- és a farrész kapott új, még elegánsabbnak mondott dizájnt. A keretnélküli hűtőrács részeként újratervezték az első fényszórókat, a világítás már belépő szinten LED technikájú. A ráncfelvarrásban kulcsszerepet játszó világítás hátul is megújult: a hátsó lámpák is LED-esek, a márkára jellemző oroszlánkörmök 3D-ben jelennek meg, az irányjelzők futófényesek. A frontrész új formai elemeinek olyan fontosságot tulajdonítanak, hogy azt később a Peugeot teljes kínálatára kiterjesztik majd, hírek szerint így fog kinézni az eggyel nagyobb, középkategóriás 5008-as is. Általában is elmondható, hogy a külső-belső formai megoldások a márkára jellemző eleganciát és a prémiumos érzet emelésére hívatottak.

A karosszéria csinosításain túl ezek közé tartozik a már korábbi modellsorozatokban megismert extravagáns i-Cockpit műszerfal is. A vezető előtti 12,3 hüvelykes digitális műszeregység teljes egészében személyre szabható – emeli ki a sajtótájékoztató, s új a 10 colos központi HD érintőképernyő, amely hét zongoraszerűen kialakított gomb segítségével is vezérelhető. azok nyomogatása révén állíthatók be a kényelmi funkciók. A megújított négykerekű ugyanakkor megkapott egy sor, a kompakt suv kategória felső szegmensében kínált vezetéstámogató technikát. A Peugeot ezek sorában említi éjjellátó rendszerét: korlátozott látási viszonyok között az segíti a jármű elé kerülő gyalogosok (állatok) felismerését. E technika 200-250 méteres távolságban, tehát a fényszórók hatótávján túl is érzékel, az infravörös kamera képe pedig megjelenik a vezető előtti digitális képernyőn is.

Ám az újrafazonírozás talán legfontosabb műszaki hozadéka, hogy a PSA csoport elektrifikálási kampányának részeként a 3008-as – a hagyományos benzines és dízeles motorválaszték mellett – kétféle plug in hibrid hajtással is elérhető. Az erősebb változat összteljesítménye 300 lóerő (220kW) a másik 225 lovas (165 kW), az elektromos hatótáv WLTP szabvány szerint 59, illetve 56 kilométer. A 300 lovas hibrid-lánc a 200 lóerős PureTech benzinmotor és két e-motor kombinációja. Az egyik villanyos elől, a váltóhoz kapcsolt, a másik 83 kW-os pedig a hátsó tengelyt hajtja, s a négy kerék-hajtás elektromos módban is működik. A hibrid 3008-as a mai e-autózás sztenderdjei szerint a kocsihoz szállított kétféle kábellel többféleképpen feltölthető, s a márka további e-szolgáltatáscsomagokat kínál a kényelmesebb akkutöltésekhez. Ilyen többi között a Free2Move Services kínálata, azon belül egy virtuális töltőkártya, amelynek segítségével Európa-szerte 195 ezer nyilvános töltőpont vehető igénybe, bár a sajtóanyag megjegyzi: az nem minden piacon elérhető. Mindemellett a Peugeot 8 év, vagy 160 ezer kilométerig vállal garanciát a lítiumos akkutelepekre, 70 százalékos kapacitásig.

A prémium jegyében az új 3008-as felszereltségi rendszerén is módosítottak. Eszerint marad az eddigi három szint (Active, Allure, GT), de mindegyikhez tartozik majd egy kiegészítő csomag, amelyekben a felkínált elemek esztétikai és praktikus funkciókkal emelik a jármű felszereltségét. A Peugeot ugyanakkor bevezeti a száz százalékos online értékesítési csatornát néhány piacán (ezek között egyelőre a magyar nem szerepel). Ilyen módón az ügyfelek számítógép, tábla, vagy telefon segítségével is kiválaszthatják, megrendelhetik autójukat, beleértve ebbe a használt autójuk beszámítását, a finanszírozást és nem utolsósorban az új kocsi házhoz szállítását. A megújított 3008-as forgalmazása az uniós piacokon fokozatosan, az év végén kezdődik. A hazai ára még nincs, de Mocsai Zoltán, a magyar Peugeot sajtófőnöke érdeklődésünkre elmondta: a meglévő árszinthez képest minimális emelkedés várható, árképzésüket a forint euró árfolyama is befolyásolja.

Eközben a Peugeot szeptember végén ünnepli fennállásának 210-ik évfordulóját. Fülesek szerint a fényes ünnepségek keretében bejelentik majd az új nagy limuzin, az 508 PSE piaci bevezetésének részleteit, valamint az ugyancsak vadonatúj, villamosított padlólemezek piacra hozatalának menetrendjét. Ez utóbbiról kiadott sajtóközlemény szerint a márka 2025-re teljes körűen moduláris architektúrákkal váltja fel a jelenlegi e-hajtásláncokat. Várhatóan 2023-ban kerülnek majd forgalomba az első olyan kompakt és középkategóriás modellek, amelyek az új, eVMP jelű platformra épülnek. Ez azt jelenti, hogy belső égésű motor egyik típusban sem kap helyet – fogalmaz a közlemény – csak bizonyos piacokon, igény szerint forgalmaznak majd hibrid hajtásokat. A moduláris e-padló többféle motorteljesítményt, változatos hatótávolságot, valamint első-, vagy összkerékhajtás alkalmazását tesz lehetővé. A szigorú WLTP ciklus szerinti maximális hatótávolság eléri majd a 650 kilométert, bár hozzáteszik, hogy az energiatároló technológiák gyors fejlődése miatt nem igen lehet megjósolni a három-öt év múlva alkalmazásba kerülő akkumulátorok energiasűrűségét és költségét.

Dizájnerek őrségváltása

A Peugeot történetében mindig is nagy múltra tekintett vissza a formatervezés, több modell dizájnelemét trenddiktáló példaként emlegetik. A második világháborút követően filmsztároknak kijáró elismerés és dicsőség övezte a formatervezőket, mindenekelőtt Sergio Pininfarinát, s a stúdiójához kötött Peugeot típusokat, köztük a 404-est, az 504 Coupét, vagy a későbbi 406 Coupét. Az autógyártók saját formatervezői évtizedeken át háttérben dolgoztak, csupán a külső alkotók asszisztensei voltak, s csak a közelmúltban, azután léptek ki az árnyékból, hogy általánossá vált az egységes márkaarculat követelménye. Ennek egyik meghatározó személyisége Gérard Welter, aki 1960-tól 2007-ig, egész pályafutása alatt a Peugeot-nál dolgozott. Többi között ő rajzolta meg az 504-es fényszóróit, amelyeket a legenda szerint Sophia Loren igéző szemei ihlettek. Nem tudni, hogy ez igaz, vagy sem, annyi azonban tény, hogy 1998-ban ő vetett véget a kiszervezett autódizájn korának, amikor egy személyben jegyezte a 206-os kiskocsit – olvasható a Peugeot legutóbbi sajtóközleményében, amely arról tudósít, hogy tíz meghatározó esztendő után most ismét őrségváltás történt: Matthias Hossann vette át a stafétabotot Gilles Vidaltól, a Peugeot eddigi vezető formatervezőjétől. Vidal munkásságát is számtalan emlékezetes járműkoncepció őrzi, de alighanem az egyik legfontosabb: ő kezdte el valódi prémiumtartalommal megtölteni az oroszlános márkát, nevéhez köthető az i-Cockpit vezetői környezet tervének kidolgozása és megvalósítása. Utódja, a most 40 éves Matthias Hossann hét éven át vezette a koncepciójárművekkel foglalkozó részleget. Eddig tervei sejtetni engedik a holnap Peugeot eleganciáját. Így ő húzta meg a 2018-as e-Legend kupé, egy önvezető e-autó vonalait, amelyben a jövőbe tekintő műszaki megoldásokat múlt idéző formai jegyekkel kombinálta.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.26
Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és....
2020.10.26
Alexander Galaganov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.10.26
Az autóbusz töltőberendezés-gyártóknak és -forgalmazóknak hétfőtől megnyílt a lehetőségük arra,....
2020.10.26
A Kecskeméti Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai az állampolgárok....
2020.10.26
Bevezető áron használhatják a villanyautósok az E.ON november 24-től fizetőssé váló elektromos....
2020.10.26
1910-1920. A tömeggyártás kezdete, avagy út a luxustól a szükségesig. A nagy sorozatú termelés....
2020.10.26
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető....
2020.10.26
A világ vezető környezetbarát prémium autógyártója, az Európában immáron 80%-ban (Nyugat-Európában....
2020.10.26
Magyarország területén a 2020. október 22-én 0 órától 2020. október 25-én 24 óráig a rendőrök 148....
2020.10.26
A Jaguar Land Rover egy úttörő kutatási kísérletben vesz részt, hogy tesztelje a jövő járműveiben....