Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Mennyire ismered a jobbkéz-szabályt?

2022.04.03.

A KRESZ-vizsgák egyik mumusa a jobbkéz-szabály, ezért Tóbiás és Balambér mai közlekedési kalandjában tisztázzuk a legfontosabb kérdéseket. 

Az elsőbbség közlekedésben használatos fogalmát már viszonylag kis korban a gyerekek is megértik, hiszen a lényege nagyon egyszerűen megfogalmazva annyi: melyik közlekedő haladhat el először egy forgalmi helyzetben. A szabályok ennél persze jóval bonyolultabbak, gyakran a felnőttek sincsenek mindig tisztában minden előírással, és bizonytalanok, mit kellene tenniük egy-egy szituációban. Az elsőbbségadás egyik mumusa a jobbkéz-szabály, ezért most ezt mutatjuk be. 

Ha nincs tábla, nézz jobbra

A KRESZ meglehetősen egyértelműen fogalmaz a jobbkéz-szabályról:

Az útkereszteződésben a járművel elsőbbséget kell adni a jobbról érkező minden jármű és a balról érkező villamos részére.

Persze a fenti szabályt csak akkor kell alkalmazni, ha olyan útkereszteződéshez érünk, ahol a továbbhaladást nem határozzák meg közúti jelzőtáblák. Vagyis ha a kereszteződésben nincs stoptábla, elsőbbségadás kötelező vagy főútvonalat jelölő tábla, a jobbkéz-szabály értelmében kötelesek vagyunk elengedni a tőlünk jobbra lévő járművet és balra lévő villamost.

Nem számít, hogy merre megy

Fontos tudni, hogy a jobbkéz-szabály az egyenrangú utak kereszteződésében attól függetlenül érvényes, hogy a járművek milyen irányban haladnak tovább. Nem számít, hogy a jobbról érkező jármű egyenesen szeretne továbbhaladni vagy balra kanyarodik, nekünk ugyanúgy elsőbbséget kell adnunk számára. 

Ha mi kis ívben, jobbra szeretnénk kanyarodni, akkor egyenrangú kereszteződésben nem kell figyelembe vennünk a többi járművet, mert minden esetben nekünk van elsőbbségünk, legalábbis a szabályok szerint. Kivéve, ha megkülönböztető jelzést használó jármű érkezik. 

A legtöbbször nincs kitáblázva, hogy egyenrangú utak keresztezik egymást (Fotó: Wikipédia)

Az elterjedt mondás szerint csak akkor van valakinek elsőbbsége, ha meg is adják neki; ez a jobbkéz-szabályra fokozottan érvényes. Nem elég jobbra nézni, jön-e valaki, balra is mindig nézzünk szét, akkor is, ha tudjuk, hogy nekünk van elsőbbségünk, nehogy baleset legyen a vége. Sosem tudhatjuk, hogy a másik tisztában van-e a szabállyal, vagy ismeri-e a környéket, és elég figyelmesen vezet-e. 

Gyakran előfordul, hogy ha az első kereszteződés jobbkezes egy úton, akkor számítani kell arra, hogy esetleg a többi is az lesz. Az is lehetséges, hogy az egyik kereszteződésben nekem kell elsőbbséget adnom, a következőben pedig nekem adnak elsőbbséget, ha egyirányú utcák keresztezik egymást, mint például Budapest belvárosában. És hogy ne legyen annyira egyszerű, ugyanazon az úton haladva lehet, hogy találkozunk egy elsőbbségadás kötelező táblával is. 

Jobbkéz-szabály a nagyáruházak parkolóiban

Budapesten számos olyan kereszteződés van – főleg a kertvárosi részeken és a kisebb forgalmú utakon –,  ahol a jobbkéz-szabály szerint kell elsőbbséget adni, de természetesen más városokban is vannak ilyen utcák, területek. A hipermarketek, nagyáruházak parkolói általában a közforgalom számára megnyitott magánutak, ahol a KRESZ rendelkezései érvényesek, a rendőrség pedig ugyanúgy intézkedhet ezeken a helyeken is. Ezekben a parkolókban sokan elfelejtik, hogy az általános közlekedési szabályok érvényesek, pedig valahol ki is írják, hogy a KRESZ előírásai az irányadóak. 

Mégis, sokan úgy közlekednek, mintha a parkoló kiemelt és alsóbbrendű utak hálózata lenne. Pedig a legtöbb sor végén nincs elsőbbségadás kötelező tábla, így a jobbról érkezőket el kell engedni. Sajnos ezt nem mindenki teszi meg, de mivel ezeken a helyeken lassabban haladnak a járművek, szerencsére kevés baleset történik a hipermarketek parkolóiban, ha mégis, az jellemzően anyagi kárral szokott járni, személyi sérülés csak ritkán szokott előfordulni. 

Vannak, akik eltörölnék

A jobbkéz-szabály arra jó, hogy ahol semmilyen tábla vagy más jelzés nem mutatja az elsőbbségi viszonyokat a forgalomban, ott is legyen egy szabály, amely biztonságossá teszi a közlekedést. Kérdés, hogy ez mennyire működik a gyakorlatban. A jobbkéz-szabály ellenzői szerint sokan nincsenek tisztában vele, túl bonyolult, és jobb lenne táblákat tenni minden kereszteződésbe. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....