Mercedes-Benz

Mercedesek szállták meg Zsámbékot

2014.05.14.

A Driving Camp vezetéstechnikai centrumban rendezett Mercedes-Benz Star Experience Roadshow keretében kipróbálhattuk a csillagos márka szinte teljes modellkínálatát az A-osztálytól a közel hatszáz lóerős AMG sportautókig.


A 48 milliós SL 63 AMG volt a legdrágább kipróbálható autó, de nem a legerősebb
Kattintson a képre, galéria nyílik!

Ismét Magyarországra érkezett a Mercedes-Benz Star Experience Roadshow amelyet a stuttgarti márka Európát bejáró gördülő autószalonjaként lehet a legjobban leírni. Zsámbékon a legújabb modelleket profi instruktorok segítségével, ellenőrzött körülmények között lehetett kipróbálni, emellett a márka a biztonságtechnikai újdonságaival is megismerkedtünk egy gyakorlati és egy elméleti órán. Az elsősorban ügyfelek számára rendezett programra évről évre meghívják a sajtó képviselőit is, hogy ízelítőt kapjanak a legújabb Mercedesek által nyújtott vezetési élményből. Sajnos a hangsúly ezúttal is az ízelítőn volt, mert a közel 50 résztvevő miatt minden autóra csak percek jutottak, néhány impressziót azonban így is lehetett szerezni róluk.


A zsámbéki Driving Camp ideális helyszín volt a roadshow számára

A program a több oldalas felelősségvállalási nyilatkozatok kitöltésével kezdődött, valamint azzal, hogy a lelkünkre kötötték: a menetstabilizáló rendszert (ESP) egyik autóban sem szabad kikapcsolni. Persze teljesen érthető az óvatosság, hiszen a kipróbálható autók nagy része nyolcjegyű árcédulával rendelkezett, és több modellnél 3-assal, vagy 4-essel kezdődött az a bizonyos hosszú számsor. Nemcsak a kocsik ára, hanem a teljesítménye is tiszteletet parancsoló volt, hiszen ott volt a flottában a 360 lóerős A 45 AMG, a vele műszakilag egyező, kecskeméti gyártású CLA 45 AMG, a 422 lóerős SLK 55 AMG, az 585 lóerős E 63 AMG S, és az 537 lóerős SL 63 AMG is. Azonban nem a sportkocsik voltak az idei rendezvény főszereplői, hanem a legújabb modellek: az új C-osztály, a kompakt GLA szabadidő-autó, valamint a személyszállító V-osztály.


Legfrissebb modellként nem hiányozhatott a V-osztály

Négy vezetési feladat volt a napi penzum, a mi csoportunk a vészfékezési gyakorlattal kezdett, amit egy bójasor között, sávváltással kombinálva kellett végrehajtani. Először 60 km/h sebességgel, aztán 80 km/h-val kellett behajtani a piros bóják közé, a fékezési pontot kék bójákkal jelölték. Ez a feladat nem annyira az autókról szólt, sokkal inkább a vezetési tudás fejlesztéséről és a blokkolásgátló működésének kiismeréséről. Magyarországon ugyanis elterjedt probléma, hogy a sofőrök nem mernek teljes erővel rálépni a fékpedálra vészhelyzet esetén, ezért az ABS pulzálását sem ismerik, sőt, ha mégis megtapasztalják, megijednek tőle. Ez a gyakorlat viszont hatékonyan megszűnteti ezt a félelmet, és arra is jó, hogy megmutassa, egy modern autó fékrendszere mennyire rövid fékutat tesz lehetővé még lejtőn is. Meglepő volt, de a közel két tonnás E-osztály ugyanolyan magabiztosan hajtotta végre a gyakorlatot, mint a jóval kisebb és könnyebb A-osztály.

Országos körúton a kipróbálható élményautók

Turnéra indulnak a Mercedes-Benz álomautói 2014 májusától, amely során a csillagos márka kupé, kabrió és roadster modelljei, valamint a Mercedes-AMG nagyteljesítményű autói iránt érdeklődők Székesfehérváron, Veszprémben, Kecskeméten, Budapesten, Szegeden, Pécsen, Debrecenben és Nyíregyházán ismerkedhetnek meg a modellpaletta legdinamikusabb tagjaival. A roadshow-n egyéb járművek mellett kulcsszerepet kap a Mercedes-Benz C-osztály Coupé változata, az SLK, az A 45 AMG, a kizárólag Kecskeméten készülő CLA 45 AMG, valamint az E 63 AMG S-Modell is, emellett további impozáns autók, köztük az E-osztály Coupé és Cabrio, az S 63 AMG és az ML 63 AMG is várja az érdeklődőket. A dinamikus Mercedes-Benz álomautókat a csillagos márka DTM bemutató autója, az AMG Mercedes-Benz C-Coupé is több helyszínre elkíséri.

A következő blokkban kipróbálhattuk a Driving Camp rántópadját is, amely egy vizes, rendkívül csúszós, műgyantával borított terület bejáratánál várt ránk. A padot 50 km/h sebességgel kellett megközelíteni, a feladat nehézségét az adta, hogy az ember nem tudta, hogy a pad épp melyik irányba fogja elrántani az autó hátulját. Ennek köszönhetően nem lehet előre felkészülni az ellenkormányzás irányára: azonnal kellett reagálni a megcsúszásra, és lehetőség szerint megfogni a kitörő autót. Némi gyakorlattal még a tekintélyes méretű V-osztállyal is sikerrel teljesíthető volt a feladat, pedig a menetstabilizáló rendszer segítségére nem nagyon számíthatott az ember, mert az út annyira csúszós volt, mint a tükörjég.


Ritkán látunk így közlekedni egy tágas családi kombit

Ezután jött egy rövid kör az új S-osztállyal, amivel a Mercedes vezetéstámogató rendszereinek (Intelligent Drive) működését mutatták be; sajnos csak az utasülésen ülhettünk, a luxusautót egy német instruktor vezette. Megtudtuk, hogy az asszisztens rendszerek többsége a szélvédő mögötti sztereo kamera és az összesen hat (!), különböző hatótávolságú radar által gyűjtött információkra alapozva hozza meg a döntéseit, de persze ott van az éjjellátó rendszer kamerája és a több ultrahangos szenzor is.

Elsőként a radaros tempomat (Distronic Plus) működését demonstrálták, amit a legújabb modellekben már kormányzási asszisztens is kiegészít. A két rendszer közösen valósítja meg a robotpilóta funkciót: a kocsi nem csak tartja a távolságot az előtte haladó autóhoz képest, de még a kormányzást is átveszi az embertől, amitől azonnal egy tudományos-fantasztikus filmben érzi magát az ember. 60 km/h alatt az előtte haladó autóhoz, afölött viszont már az úton lévő felfestésekhez igazodik az S-osztály. Az igazi robotpilóta érzést azonban csak alacsony sebességnél, dugóban araszoláskor lehet átélni, mert egyébként a rendszer – nagyon helyesen – megköveteli a vezetőtől, hogy akkor is fogja a kormányt, ha a gép kormányoz helyette. Erre nemcsak a jogi szabályozás miatt van szükség, hanem azért is, mert a kanyarodás funkció csak a sebesség függvényében meghatározott kanyarsugár felett tud aktív maradni. Ha az autó azt érzékeli, hogy a vezetőnek nincs a keze a volánon, akkor figyelmeztető hanggal és egy felvillanó piktogrammal utasítja a visszatevésre, ha pedig a sofőr továbbra sem engedelmeskedik, akkor a rendszer kikapcsol.


Itt épp a robotpilóta vezeti az S-osztályt

Hasonlóan fejlett a sávtartó asszisztens is, amely, ha úgy érzékeli, hogy irányjelző használata nélkül készülünk elhagyni a sávunkat, akkor a megfelelő oldali fékek működtetésével visszaterel a helyes irányba. Természetesen a holttérfigyelő segítségével ezt akkor is megteszi, ha használjuk ugyan az irányjelzőt, de a másik sávban egy veszélyesen gyorsan közeledő autót érzékel.  Kipróbáltuk a BAS Plus koccanásgátló funkciót is: a kocsi 50 km/h sebességről akkor is képes elkerülni egy ráfutásos ütközést, ha a vezető nem lép a fékpedálra – megteszi ezt helyette az autó, miközben megfeszíti az utasok öveit, hogy felkészüljenek az ütközésre. Nem csak szilárd tárgyak előtt tud megállni az Mercedes csúcsmodellje, de a gyalogosok előtt is, mert a sztereo kamerával hatékonyan ismeri fel őket. Persze senki sem vállalta, hogy beálljon a két tonnás luxusautó elé, ezért a hálátlan feladatot egy kitömött bábura bízták. Egyébként a biztonsági védőháló nem csak ílyen esetben próbálja elkerülni a ráfutásos ütközéseket: hanem akkor is, ha a Mercedes lenne a tehetetlen áldozat: ha azt érzékeli, hogy egy másik autó közelít felé hátulról nagy sebességgel, akkor a féklámpák és az irányjelzők villogtatásával jelezni próbál a sofőrnek, hogy lehetőleg kerülje el az ütközést.


Az S-osztály felismeri a gyalogost és 50 km/h-ról meg tud állni előtte

A biztonsági rendszerek próbája után jött az élményautózás, amit a cikk elején már említett AMG modellekkel lehetett megtenni a vezetéstechnikai pálya külső részén kijelölt nyomvonalon, de csak konvojban, biztonsági autó mögött, folyamatos rádiós kontroll alatt. Amikor megláttam, hogy a több száz lóerős autók előtt egy A 180-as lesz az instruktor autója, már tudtam, hogy itt nem a legjobb köridő elérése, csak egy rövid élményszerzés a szervezők célja velünk. Erra viszont tökéletesen megfelelt a program, még úgy is, hogy a kevés rendelkezésre álló idő miatt mindenki csak egy kört mehetett autónként.


Közel ezer lóerő dolgozik az SLK 55 AMG-ben és az SL 63 AMG-ben összesen

Egyértelműen az A 45 AMG érezte magát legjobban a kanyargós pályán, ami nem csoda, mivel a legkönnyebb és az egyik legerősebb autó volt a mezőnyben.  Kétliteres, kézzel gyártott turbómotorja a világ legerősebb négyhengeresének szériamotorjának számít a 360 lóerős teljesítményével és 450 Nm-es nyomatékával. Ekkora erőhöz már kevés lenne a sima elsőkerékhajtás, ezért egy hátul elhelyezett elektronikusan vezérlet lamellás tengelykapcsoló segítségével a hátsó kerekeket is bevonták a hajtásba. Normál vezetésnél a gazdaságosság miatt azonban itt is csak az elsők hajtanak, a rendszer a sebesség, kereszt- és hosszirányú gyorsulás, kormányzási szög, fordulatszám-különbség az egyes kerekek között, kapcsolt sebességfokozat és gázpedálállás függvényében dönt egy szempillantás alatt arról, hogy juttasson-e nyomatékot (maximum 50 százaléknyit) a hátsó tengelyre. Az A45 AMG hihetetlenül gyorsul (0-100 km/h: 4,6 mp), de nem ez a legjobb benne, hanem a szelepekkel ellátott sportkipufogó hangja váltáskor és gázelvételkor, no meg a mozgékonysága, agilitása. Borzasztó ereje ellenére nagyon könnyen vezethető, mert eltúlzott tempónál az orrát kezdi finoman tolni a kanyarban, és gázelvételre sem akar kitörni a fara.


A Mercedes új csúcsot állított fel az A 45 AMG-vel: ilyen erős hot hatch még nem volt

Az utolsónak hagyott országúti vezetésen már jóval nyugodtabb volt a tempó, ekkor főként az egy új, 1,6-os, 156 lóerős turbós C 180-assal ismerkedtem meg. Ezúttal is konvojban kellett haladni egy felvezető autó mögött, természetesen a KRESZ szabályok szigorú betartásával. A Zsámbék környéki építkezéseken dolgozók bizony nem értették, hogy miért megy el mellettük többször is ugyanaz a mercedeses csapat, de ez legyen az ő bajuk. Egy rövid, pár perces vezetés is elég volt ahhoz, hogy az új C-osztály megcsillogtassa erényeit. Nem elég, hogy kívül-belül megszólalásig hasonlít a háromszor annyiba kerülő S-osztályra, még technikailag is közel áll hozzá, hiszen szinte minden olyan extra elérhető hozzá, ami a zászlóshajóhoz.


Az Audi A4 és a 3-as BMW ellenfele a vadonatúj C-osztály 

Vezetés közben érződik, hogy közel 100 kilogrammot lefaragtak a tömegéből a régi C-osztálykoz képest, de nem csak a fogyókúra, hanem a közvetlenebb kormányzás és a jobban eltalált rásegítés miatt is nagyobb élmény volt terelgetni, mint az elődöt.  Viszonylagos agilitása ellenére alig volt rosszabb a rugózása mint az S-osztálynak, pedig a tesztautóban benne sem volt a kategóriában egyedülálló, feláras légrugózás. Ha mindenáron bele akarnék kötni valamibe, akkor a kis csomagtartót és a lassan kapcsolgató régi hétfokozatú automataváltót említeném, de utóbbira már meg is van a megoldás az új kilencfokozatú automatával, amely hamarosan elérhetővé válik. Egy biztos: az új C-osztály vezetés közben nem egy megnövelt CLA-nak, hanem egy mosásban összement S-osztálynak érződik, ami nem rossz ajánlólevél, mert a szakma manapság a nagy Mercedes limuzint tartja a világ legjobb és legfejlettebb autójának.

Gulyás Péter

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....