beltér

Mérgező autó belső terek: nyáron rákkeltőek lehetnek

2024.05.13.

Az autók belső terének 99%-a rákkeltő anyagokat tartalmaz.

 

Az Egyesült Államokban az autók mintáján végzett tanulmány értékelte az autóülések készítéséhez használt poliuretán hab toxicitását. Az American Chemical Society által végzett felmérés felhívja a figyelmet arra, hogy felül kell vizsgálni az autók égésgátló vegyi anyagainak szabványait. Ugyanis az elemzett minták 99%-ában a felszabaduló rákkeltő anyagok koncentrációja ötször magasabb, ha az autók nyári hőmérsékletnek vannak kitéve.

Gyakran beszélünk a gyermekülésekben használt égésgátlókról, de valójában számos hasonló vegyszert használnak az elektronikában, a bútorokban és az építőanyagokban is, hogy ellenálljanak a tűz terjedésének. Számos tanulmány foglalkozik a poliuretán hab emberi egészségre gyakorolt hatásával.

A kutatók önkénteseket toboroztak, hogy kis mennyiségű poliuretán habot gyűjtsenek autóik üléseiből és azt az utastérbe abszorbálták egy speciális készlet segítségével. A tanulmányba 2013 és 2022 között gyártott járműveket vontak be, 30 különböző állam helyszíneiről, főleg Kaliforniából. Az első 101 mintából álló készletet februártól májusig gyűjtötték, míg a második 54 mintából álló készletet 2022 júliusától szeptemberig.

Az égésgátlók között sok van, amely félig illékony, ami azt jelenti, hogy felszabadulhatnak részecskék az utastér levegőjébe, különösen magas hőmérsékleti körülmények között. A külső hőmérséklet emelkedése fokozhatja ezeknek a mérgező vegyületeknek az utastér levegőjébe történő kibocsátását. Ezen égésgátlók némelyikének nyári koncentrációja szignifikánsan magasabb volt, mint a téli koncentráció, ami arra utal, hogy a melegebb hőmérséklet súlyosbíthatja a problémát.

Az egyik leggyakrabban kimutatott vegyület (TCIPP), egy szerves foszforsav-észter, amely az emberi egészségre gyakorolt lehetséges káros hatásairól ismert. Ezt a vegyületet a vizsgált járművek 99%-ában detektálták. Koncentrációja a levegőben nyári hőmérsékleten kétszer-ötször magasabb volt, mint télen. Ennek a kimutatása a járművekben különösen aggasztó, mivel egy 2023-as amerikai Nemzeti Toxikológiai jelentés bizonyítékot talált a karcinogén aktivitásra.

A TCIPP-t a járműrészecskék nagyobb koncentrációjában is azonosították, mint más beltéri környezetben, például hálószobákban és irodákban, ami további közegészségügyi aggályokat vet fel.

Bár a tanulmány rámutatott a biztonsági előírások átértékelésének sürgősségére és az autók belső tereiben használt égésgátlók biztonságosabb alternatíváinak megfontolására, a kutatók elmagyarázzák, hogy a mintát több járművel kell kibővíteni.

Forrás: sicurauto.it

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Megkezdte a Kia új elektromos modelljének gyártását a zsolnai gyárban. Stílusosan, egy-egy Kia EV4....
2025.12.06
Levélben fordult az olasz miniszterelnök az Európai Bizottsághoz a hibrid járművek 2035 utáni....
2025.12.06
A McLaren világbajnoki pontlistát vezető brit pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es szezonzáró....
2025.12.06
Ludwig Fazel december 1-jétől  a Volkswagen-csoport új csoportstratégiai, csoporttermék-stratégiai....
2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....