Opel Magyarország

Mérleg 2013: Koncz Gáborral, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatójával

2014.01.13.

Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója az elmúlt év végén portálunknak adott interjújában vonta meg az esztendő mérlegét és tekintett ki az előttünk álló esztendőre.

Szerző: Heimer György

Hogyan alakult az Opel elmúlt évi autóforgalma, melyek a legnépszerűbb modellek, s melyek a legkevésbé?

Számunkra a 2013-as esztendő a váltóállítás éve volt. 2013-ban 6500-7000 új Opel autó eladására számítok, szemben az előző évi 7775 darabbal. ( Az interjú év végén készült, amikor még nem volt meg a pontos mérleg. A szerk. megj.) Ha azonban a statisztikai sorok mögé nézünk, azt látjuk, a viszonyítási bázis magas, a 2012-évi eladásokat az 1250 darabos rendőrségi tender is megdobta. Ráadásul kifutott a 2012-es forgalom 30 százalékát kitevő Astra Classic modell is. Vagyis, ha nem számítom a kivételes rendőrségi közbeszerzést, az értékesítési teljesítmény nagyjából azonos az előző évvel. Mi tagadás, 2013 elején még magam sem voltam biztos abban, hogy ilyen látványosan sikerül pótolni az Astra Classic után maradt űrt. Az Opel forgalmában 2013-ban is az Astra volt a legkellendőbb modell, de éppen a típusváltás miatt a Corsa, Meriva és a Zafira is nagyon fontos, ezek eladása is növekedett. Az Insignia, amely 2012-ben első volt kategóriájában, a modellfrissítés miatt hátrébb szorult, a vevők emiatt elhalasztották vásárlásaikat, így az idén számítok annak újabb előretörésére.

Azt akarja tehát mindezzel mondani, hogy bár az autópiac összeszűkült, de az Opelnek sikerült alkalmazkodnia a nehezebb értékesítési környezethez?

A válság előtti időkben, amikor a forgalom nagyságrendileg nagyobb volt a mainál, nem kellett foglalkozni a márkakereskedői hálózat életben tartásával, a színvonal fenntartásával. Ma viszont komoly fejtörést okoz, hogyan lehetnek rentábilisak a kereskedőink, még hozzá úgy, hogy alacsonyabb forgalom mellett is teljesítsék az Opel sztenderdjeit. Ha egy szalonba, márkaszervizbe ma kevesebben is térnek be, mint korábban, a kereskedőnek akkor is meg kell vennie a javításhoz szükséges célszerszámokat, szakavatott szerelőket kell foglalkoztatnia, röviden: biztosítania kell az Opel minőségi előírásait. Ilyen feltételek közepette új üzleti modellre van szükség. Vagyis arra, hogy az ügyfél továbbra is elégedett maradjon, s a kereskedő is meg tudjon élni. Importőrként mi többek között abban tudunk segíteni, hogy olyan új szolgáltatási konstrukciókat dolgozunk ki, amelyek az eddigieknél többet kínálnak az ügyfeleknek. Ilyen például a myOpelService alatt is elérhető Szerviz4+ javítószolgáltatás. Korábban a négy évvel idősebb Opelek tulajdonosainak lényegesen kisebb százaléka javítatta kocsiját a márkaszervizekben. Ilyen és ehhez hasonló szolgáltatások eredményeként a márkaszervizeknek nem kell elküldeniük munkatársaikat, s ami legalább ennyire fontos: holnap is ki tudnak nyitni.

Ha már a szervizügyeknél tartunk, az autósok arra panaszkodnak, hogy a márkaszervizek megfizethetetlenül drágák a függetlenekhez képest? Hogyan vélekedik erről?

Az eredeti és a minőségi utángyártott alkatrészek között nem mindig jelentősek az árkülönbségek. Az már csak természetes, hogy márkaszervizek elsősorban a gyári két éves garanciával rendelkező alkatrészeket építenek be a javítandó kocsikba, a hozzájuk illő és szükséges szaktudással. Mindemellett szervizeink rengeteg célszerszámot, szoftvert használnak, ugyanakkor az Opel által aprólékosan meghatározott előírások sokaságát – köztük a javításokra szánt normaidőt – kell teljesíteniük. Ha összehasonlítják, az ennek alapján számolt munkadíj már nem is fog jelentősen különbözni a nem szürkén/feketén működő szervizekétől, jóllehet ezek mind tetemes beruházásokat követelnek a kereskedőktől. Ám azt tapasztaljuk, hogy nem kevés, úgymond független hazai szerviz illegálisan beszerzett Opel szellemi tulajdont, kétes minőségű és eredetű tereméket használ „adómentes számlázással”, így a fekete javítók áraival valóban nem tudunk versenyezni. Az illegális szervizek visszaszorítása érdekében több más importőrrel együtt mi is csatlakoztunk az MGE „értünk hozzá” kampányához, s a JAF (Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdon-védelmi Szakmai Egyesülete) égisze alatt mi is próbálunk tenni az illegális felhasználók ellen és a márkaszervizek korrekt megítéléséért. De azt is látom, sok autós csak akkor fordul a márkaszervizhez, miután másutt már nem boldogulnak a javítással, vagy még inkább tönkretették négykerekűjét. Úgy is fogalmazhatok, a márkaszerviz egy olyan javító-technológiai hely, ahol a szerelő tudja, „hova kell ütnie kalapácsával”, és ez megéri az esetleges méltányos árkülönbözetet. Megjegyzem, a médiában nagy visszhangot kelt, ha egy márkaszerviz gikszert vét, de a feketék áldatlan „szolgáltatásai” a vásárlókat félrevezetően, már csak az illegalitásukból adódóan is publicitás nélkül maradnak.

Visszatérve az értékesítés problémakörére, a hazai járműkereskedelem szereplői már évek óta torz struktúrában, a céges forgalomnövekedésért versengenek. Mekkora az Opelnél a céges eladások aránya, s mennyi ebből a re-export?

Mindenekelőtt hangsúlyozom: az Opel nem támogatja a re-exportot, jóllehet nálunk sem nulla ez az értékesítési tevékenység, miközben a piacon nem egy konkurens re-exportja már eléri a forgalma 50 százalékát. Túl azon, hogy a járművek újbóli, határon túli értékesítése nem szolgál mást, mint a forgalomba állítás statisztikai kozmetikázását, a re-export konszern szinten káros. Látni kell, hogy miután az anyavállalat számára a forgalom nagyobbik hányada a keleti piacokon csökkent, gyártmányaikat a nyugat-európainál alacsonyabb áron szállítja ide hozzánk is, ezzel élénkítve a lanyha keresletet. Így aztán, ha egy-egy díler kamionszámra re-exportálja az eredetileg magyarországi eladásra szánt kocsikat a jobban menő nyugati kollegáinak, meglehet, ez neki előnyős, de az Opelnek semmiképpen sem és hosszú távon a magyar vásárlónak sem, mert emelkedni fognak az árak. Ami a céges eladásokat illeti, a piacon valóbban itt van csak számottevő fizetőképes kereslet: nekünk is ez adja a teljes forgalom 70-75 százalékát.

Az elmúlt év tapasztalatai alapján hogyan jellemezné a céges eladásokat, milyen területeken éleződik a verseny?

Első hallásra talán meglepően hangzik, de a flottavásárlások esetében nem a vételár a legfontosabb szempont, s az extravagáns karosszériavonal vagy a szín sem különösebb eladásnövelő tényező. A profi vásárlók a céges beszerzések során más szempontokat tartanak szem előtt. Így mindenekelőtt a szállító márka megbízhatósága, a járművek minél olcsóbb karbantartási és üzemanyag-költség számít. Az Insignia például nem kis mértékben annak köszönheti flottapiaci népszerűségét, hogy dízelváltozatának fogyasztása 3,7 liter száz kilométerenként. Nem véletlen tehát, hogy a hazai flottapiacon 5-6 márka rúg csak igazán labdába. Különösen a haszonjármű-piacon –ahol az egyes bonyolultabb konstrukciójú karosszéria-felépítmény nem egyszer meghaladja az alvázas kocsi vételárát – kulcskérdés a pontos, megbízható szállítás: a késedelem tetemes költségnövekedéssel és bizalomvesztéssel járhat. Másfelől viszont a racionális flottapiaci elvárások távolról sem jelentik azt, hogy az Opel modelljei ne lennének kellendőek a magánautósok körében. Az Astra itthon is a legjobban eladott modellek egyike, s díjazzák a többi típus formatervét, technikáját is.

Mégis úgy tűnik, ez még önmagában nem elég a magánvásárlók nagyobb mérvű keresletének megmozdításhoz. Ön mire számít 2014-ben?

Némi élénkülést már tapasztalok, de a piaci helyzet továbbra is bizonytalan. Szebb időkben az autósok még négyévente kicserélték négykerekűiket, ma viszont a váltást halogatják, kitolják. Kedvező finanszírozási konstrukciók híján az autóvásárlást így csak azok a vevők engedhetik meg maguknak, akiknek megvan ehhez a megfelelő anyagi fedezetük. Idén az Opel modellek vonzerejét tovább növelheti, hogy bekerülnek az újgenerációs szentgotthárdi motorok: a „magyar szív” kis fogyasztású, pörgős erőforrások, s a legkorszerűbbekhez tartoznak.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....