Mesél a szakértő – Luxuskocsi, vagy papírnehezék – 2. rész | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – Luxuskocsi, vagy papírnehezék – 2. rész

2015.03.03.

Kiderült, hogy lesz-e még autó a Phateon-ből.

Éppen egy hónapja közöltük egy luxus Volkswagen vizsgálatának eredményeit. Mivel akkor nem tudtunk zöld ágra vergődni a diagnosztikával, ezért a kocsit egy VW márkaszervizben is megnézték. Minden kiderült, az is amit nem szerettünk volna.

Tiszta lappal

A márkaszerviz mindenek előtt mindkét akkumulátor cseréjét írta elő. Ez saját áraikon 164.000 forintra rúg, azért itt még lehetne spórolni – ezt érezzük. Megtalálták még az abroncsnyomás érzékelők hibáját, amelyek cseréje (5 db kell, mert a pótkerékhez is jár) 66.000,- Ft / db!! Azért az Ebay-en egy egész szettet lehet kapni 50 ezerért és ebben már a postaköltség is benne van Amerikából. Jó, lehet, hogy ez nem eredeti VW termék, de lehet választani, hogy a szemétdobra dobjuk a kocsit, vagy ésszerű javítással próbáljuk meg talpra állítani. Megjegyzem, hogy hasznos és nagyon jó találmány az abroncsnyomás érzékelő, de létszükségletnek nem mondanám annak ellenére, hogy nemrégiben már nem lehet Európában olyan autót gyártani, amelyben ez a rendszer nincsen benne.

A Phaeton újkorában

A motor

Ahogyan első szemlén sejteni lehetett, nincs minden rendben a motorral sem. A kipufogógáz visszavezető szelep (EGR) meghibásodott, ezt is cserélni kellene. Jobb helyeken, de most mindenen spórolni kell, én először megpróbálkoznék egy tisztítással, mert az új EGR ára majdnem 150.000,-

A fojtószelep háza is odavan, akad benne a lamella, úgyhogy csere. Ez csak 26 ezer, úgyhogy kérjük a gyárit, köszönjük!

Ilyen váltó van 750 ezerért a neten

Sebességváltó

A vizsgált kocsi neuralgikus pontja a 6 sebességes automataváltó. A márkaszerviz első körben úgy nyilatkozott, hogy a gyári diagnosztikai rendszer az előválasztó kar meghibásodását jelezte ki, ezért azt kell kicserélni. Sallangokkal együtt ez majdnem 90 ezer forint, de így teljesen új, bőrös, emblémás váltókarunk lesz. Bárcsak megálltunk volna ezen a ponton.

A lelkiismeretes márkakereskedő munkatársak is elvitték kocsikázni a Phaeton-t: A váltó rángatott, bizonytalan volt, majd újra vész üzemmódba kapcsolt. Visszaérve alaposabban megnézték, hogy mi lehet a gond. A váltóhoz tartozó egyik hidraulikus munkahenger nem működik, mechanikus hibája van. Ezen kívül a váltó belsejében is valamilyen szorulásra gyanakodnak, ezért – a gyár által előírt javítási technológiának megfelelően – a komplett váltó cseréjét írja elő, a márkaszerviz máshogyan nem javíthat.

Ez teljesen érthető, biztosra kell menni, egy márkaszerviz nem engedheti meg magának, hogy javítgasson, forrasztgasson, „gányolgasson”. Emellett muszáj megjegyezni, hogy vannak olyan esetek, amikor egy apró hiba például egy alapos átmosással, tisztítással orvosolható.

Valaki ennyiért vesz autót…

…kettőt! Térjünk vissza akkor kasszához! A váltó cseredarab ára hivatalosan bruttó 1.933.254,- Ft. Nem írtam el. Majdnem kétmilliót kell leszurkolni az új váltóért. És ezt még be is kell szerelni, ami a régi kikapásával együtt a 2,2 millió forintot súrolja.

Ilyen szép halottat ritkán látni

Summa summárum

A márkaszerviz árajánlatában a végösszeghez érve kiesett a toll a kezemből. Bruttó 3.640.000 forintért fel is támasztják a kocsit, de van egy bökkenő. Ha körülnézünk a piacon, ebből az évjáratból két találat születik, amelyek hatvanezer forintos különbséggel vannak felrakva, átlagosan 3.820.000 forintért. Ha az itthon ma még kötelezően alkalmazandó Eurotax katalógusprogramban, szépen felextrázva megnézzük az eladási árat, akkor is ez az összeg köszön vissza, konkrétan 3,833 millió adódott nekem. Ebben persze még nincsen benne, hogy az ajtók alján éktelenkedő, most még nem is olyan durva rozsdásodásokat megszüntessük.

Akárhogyan is nézem, az autó értéke és a piacon képviselt ára azonos nagyságrendű, sőt, csaknem pontosan megegyezik.

Mi lesz ezzel a kocsival?

Ha nincsen valakinek felesleges majdnem négymilliója arra, hogy gyakorlatilag kivágja az ablakon, akkor az biztos, hogy nem szabad a márkaszervizes javítás mellett dönteni. Viszont a kocsi szép, és ha a jó ízlés határain belül maradva, megtartva a szakszerűséget, de ugyanakkor a szükséges alkatrészeket alternatív forrásból beszerezve meg lehet javítani a kocsit, akkor miért ne?

Az interneten egy német hirdetésben találtam is 750 ezerért komplett váltót, aminek a kódja is egyezik. Emellett nem lehetetlen, hogy egy jó automataváltós szakember is felújítja nekünk ennyiből a hibás szerkezetet. Említettem, hogy az akkumulátorok és más alkatrészek is beszerezhetők olcsóbban, megfelelő minőségben. És akkor még nem beszéltem a kisebb szervizek alacsonyabb munkadíjáról.

Egy biztos: ez az autó ezer és egy további veszélyforrást rejteget magában. Aki nincs belebolondulva a konkrét típusba, és emellé nem társul egy kiterjedt Volkswagen javítói ismerettség, nem tud, vagy nem akar hosszú napokat tölteni a szükséges alkatrészek internetes komissiózásával, annak ezt az autót nem ajánlom.

Mindegyik ilyen váltó meg fogja adni magát?

Nem. Arról sajnos nincsen információm, hogy például mikor cserélték le ebben a váltóban az olajat, de meggyőződésem, hogy ha ezt a karbantartást megkapja egy váltó, akkor nagy baja nem lehet 200.000 km után. A Phaeton példája is jól mutatja, hogy mennyire fontos egy autó megfelelő karbantartása, szervizelése. Ez a kocsi idén áprilisban lesz (vagy lenne) 8 éves. Egy kis odafigyeléssel simán érne még ma is 3,5 milliót, így meg jó, ha valaki egyet kifizet érte, de majd meglátjuk. Kár érte…

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....