szervíz
Nemrég indult új sorozatunk minden részében arra próbálunk meg rávilágítani, hogy a legális keretek között működő járműszervizek miért drágábbak egy nagyságrenddel azoknál a műhelyeknél, amelyek akarva-akaratlan szabályellenesen végzik tevékenységüket.
Pormentes
Az 1/1990. KHVM rendeletet mindig öröm böngészni. Többek között ez a rendelet írja le, hogy milyen személyi és dologi feltételeknek kell megfelelni, ha valaki bejelentett szervizben, javítást, vagy, ahogy a rendelet fogalmaz, járműfenntartó tevékenységet kíván folytatni.
Be sem kell menni – látszik, mennyire foglalkoznak ebben a műhelyben szabályokkal
A személyi feltételek teljesülését nem a legegyszerűbb dolog ellenőrizni. Régebben a mesteremberek üzlethelyiségeiben mindig ki voltak függesztve a különböző végzettségeket igazoló mesterlevelek, iskolai oklevelek. Ma ezt egyre kevesebb helyen látom, pedig eléggé megnyugtató a látvány. A szervizes szakma egyébként már régóta hangoztatja, hogy nagyon kevés figyelmet fordítanak a szervizek a munkatársak továbbképzésre.
A járműfenntartói tevékenység dologi feltételei, vagyis, hogy milyen kialakítású helyiségek (pl. pormentes, hidegpadlós kialakítás), milyen eszközök, műszerek és célszerszámok szükségesek az egyes tevékenységekhez, már könnyebben ellenőrizhetők. Ilyen kényes kérdés például a motor vezérlés cseréje. Itt sokszor célszerszámok szükségesek, amelyeket nem lehet kiváltani a szabványos szerszámokkal.
Kiszerelt (törött) vezérműtengely fogaskerék
A működési engedély kiadásánál ellenőrzik ezeknek a feltételeknek a teljesülését, és az engedélyt kiadják például járművek kisjavítására. Aztán az élet úgy hozza, hogy valamely fődarabot, például motort kell felújítani. Itt azonnal változnak feltételek, amelyeknek eleget kell(ene) tenni.
...a felújítási technológia leírását, a felújítással kapcsolatos bemérési, beállítási, beszabályozási adatokat, előírásokat és az előírt speciális célszerszámok alkalmazását tartalmazó műszaki előírás.
A fenti idézet a hivatkozott jogszabályból van. Minden rész úgy kezdődik, hogy a felsorolt dolgoknak „az ellátni kívánt járműtípus”-hoz kapcsolódóan kell meglennie. Az említett leírások manapság már elektronikus formában rendelkezésre állhatnak. Ezeknek a szoftvereknek persze megvan az ára. Nyilvánvaló, hogy egy márkaszerviz a saját gyártmányán belül legálisan fog rendelkezni minden szükséges leírással. Előfordulhat azonban, hogy eldugottabb helyeken lévő versenytársaiknál egyáltalán nincsen ilyen adatbázis, illetve az, hogy ha van, akkor annak jogtisztasága kérdőjeles. Az interneten másodpercek alatt megtalálhatók azok az illegális források, amelyek a többszázezer forint éves díjú programhoz feketén segítenek hozzá. Hoppá, azonnal egy versenyelőny az illegális szervizeknél – ez nem ügyeskedés, hanem csalás.
Torrent keresés eredménye – fent vannak a friss programok is
Ha ezen esetleg nem maradna elég pénz, akkor vannak azért további trükkök is, amelyet egy hétköznapi autóhasználó lehet, hogy soha nem vesz észre…