szervizelés

Mi kerül ezen ennyibe?

2018.05.07.

...teszik fel a kérdést sokan, amikor elviszik nemrég vásárolt autójukat a szervizbe valami kisebb munkára, és a végén meglátják a számlát. Na ezért gondoltam, hogy nézzünk utána ennek a dolognak. 

Először is vegyük szemügyre az autót. Új modell, tele mindenféle karácsonyfadísszel, asszisztens-rendszerek, mátrix-LED fényszóró, elöl-hátul szenzorok, beparkol-kiparkol magától, menet közben nem kell rá figyelni annyira, hiszen megy anélkül is, mert adaptív tempomat is van benne meg sávtartó – szóval szuper – azért a 10-20 millióért. Egészen addig tart a tulaj öröme, amíg be nem megy a szervizbe. Tegyük hozzá, hogy – legalább eleinte – márkaszervizbe, hiszen a garancia ugye, nomeg hátha ott értenek is hozzá. És akkor jön a meglepetés. Mi került ezen ennyibe? Hiszen alig volt bent 2-3 órát…

Szóval először is egy kb. 15 milliós autó esetén egy 500 ezer forintos számla lehet, hogy önmagában nagy összeg – ez vitathatatlan – de nézzük csak meg, ez az autó értékének csak 3,3 %-a. Egy ilyen nagy értékű autó karbantartása, javítása nem olcsó. De miért is?

Vegyük például a mátrix-LED fényszórót. Ennek a kalibrálása – ami megfelel egy hagyományos fényszóró beállításának – nem egyszerű feladat, és az eszközigénye is nagy. A hagyományos (halogénizzós, xenonizzós vagy alap LED-es) fényszórónál elegendő egy nagyjából sík felület, és egy kb 100 ezer forintos fényszóróellenőrző készülék. Ez minden autószerelő műhelyben megvan.

A mátrix-LED esetében a műhelypadló megengedett ferdesége 1 ezrelék, azaz 1 méteren 1 mm! Ennek az előállítása egy műhely egy kocsiállásánál több, mint 1 millió forint! És akkor még csak a műhelynél tartunk. Kell egy komputeres fényszóróellenőrző (nem beállító, mert az a szakember), aminek az ára kb. 1,2 millió forint, megfelelő szoftverrel ellátva. Ja, és kell egy szervizdiagnosztikai célkészülék, szintén kb. 1,2 millióért. Most jöhet az autó, beállhat a műhelybe és kezdődhet a műtét. Aminek az ideje persze nem annyi, mint egy szokásos beállításé. Egy ilyen felszereltségű műhely rezsióradíja nem lehet kevés, mert akkor soha nem térül meg az a beruházás, ami elengedhetetlen a modern autók karbantartásához, javításához. És akkor még nem beszéltünk a szakszemélyzetről, amelyiknek állandóan képzésre kell járni, mert a technika rohamosan fejlődik. És ez sincs ingyen.

Tehát ha jó kezekben akarja tudni a tulaj a drága autóját, akkor ezeken kell elgondolkodnia.

De van tovább is. Tegyük fel, hogy egy kis koccanást szenved el az autós. Utolért egy másikat ( a hülye miért fékezett…), persze követési távolságról szó sem esik. De nézzük a dolog műhelyi oldalát. Meg lehet javítani okosba, a sarki kis műhelyben, mert az olcsó, lökhárítócsere, egy kis egyengetés és már mehet is. Vagy mégsem? Mi is van a lökhárító mögött? Igen, az adaptív tempomat radarja. Esetleg a hűtőrács mögött megbújik egy éjjellátó kamera. És ekkor kezdődnek a bajok. A sarki kis műhelyben nem foglalkoznak ilyen kütyükkel, mert nincs mivel és nincs kinek. De ha a lakatosmunka rövid is volt, ilyenkor következik egy radarkalibrálás. Ami úgy kezdődik, hogy megállapítják az autó hosszanti menettengelyét, vagyis kell egy nagyon pontos futóműellenőrző készülék, és utána jöhet a radarkalibrálás. Majd ezt követően az éjjellátó kalibrálása. Ja, hogy ilyen berendezés nincs minden műhelyben? De, a márkaszervizben muszáj lennie… És ott kezelni is tudják ám!

A fotók csak illusztrációk.

És most nem beszéltünk még egy „egyszerű” szélvédőcseréről. Hogy is van ez? Ha megnézzük a szeretett autó belső tükrének a talpát kívülről, és látunk egy-két kamerát – ami a sávtartót, a jelzőtábla-felismerőt és a dugóasszisztenst látja el információval -  akkor gyanítható, hogy a szélvédőcsere sem lesz egyszerű művelet. Mert utána kalibrálni is kell a kamerát. És ha van head-up display – magyarul szélvédőre vetített információ – akkor elképzelhető, hogy a csereszélvédő sem lesz a legolcsóbb darab. (hacsak nem egy külön kis tükrözőelemre vetít, mint pl. a VW Passat)

Tehát most már talán sejthető, hogy mi kerül ezen ennyibe…

Ez a néhány sor talán arra is ráirányítja a figyelmet, hogy az új autó vásárlásakor, amikor bátran ixelgetjük az extrákat, nem árt ezekre is gondolni. Vagyis arra, hogy autónk szervizköltségeit ilyen módon tudjuk alaposan feltornászni…

Papp László

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Az Audi Hungaria vezetői Németország bajor tartományi parlamentjének Gazdasági, Regionális....
2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....