szervizelés

Mi kerül ezen ennyibe? 2. rész

2018.06.09.

Ezt a kérdést feltehetik a vásárlók már akkor is, amikor új autót vesznek. Igen, tulajdonképpen mi is kerül ennyibe?

Nézzük meg az autót most ebből a szempontból. Legegyszerűbb, és talán a legjobban látható a változás a világításnál. Emlékszem, a Trabantos korszakban egy univerzális, sok autóban, motorkerékpárban használt egyszerű fényszóró (a paraboloid tükör és az üveg – mert akkor még az volt) 90 Ft volt. A 70-es évek közepén az akkori havi fixemből majdnem 26 ilyet tudtam volna venni. (figyelem: fényszóróbetét izzó nélkül!) Ez H4-es halogénizzóval működött, és ha beállítottam teljes terheléshez (mert úgy kellett), akkor ha egyedül mentem, nem sokat láttam vele, mert rövid volt a fénykéve. Ezen sokan úgy segítettek, hogy feljebb csavarták, akkor viszont ha beült a család, vakított rendesen. Nagy előrelépés volt, amikor megjelent a kétállású fényszóró, amit álló helyzetben, kívülről lehetett átállítani.

 

Skoda Rapid halogén fényszóró

Ma is van halogén fényszórós autó, csak most már számítógéppel tervezik a tükröt, és a súlycsökkentés jegyében műanyag a búra. Ettől egy kicsit jobban világít, de meg is vakul vagy eltörik, és akkor cserélni kell. Mai ára: 62.500.- Ft (Skoda Rapid 2006)

Ha okosba cserélik, értsd: utángyártottat vesznek, akkor érdekes a helyzet. Én sem akartam elhinni, de a saját autómon tapasztaltam a következőt. Az egyik oldali fényszórót kellett cserélni, és megvettem az utángyártottat fele áron. Aztán egyszer belenéztem a szemébe elölről, és csodálkoztam. Az egyik oldali fényszóró már mintha kezdett volna vakulni, és gyengébben világított. Gondoltam, akkor cserélnem kell, mert már gyengül az öreg. De az új utángyártott volt a gyengébb! Azt kellett cserélni gyárira!

Ha projektoros a fényszórónk, akkor az ára már más régiókban tanyázik, pedig ehhez még szerelhetnek H7-es halogén izzót is. Ha pedig xenonizzós, akkor már gyűjteni kell a cseréhez. Ára: 348.000.-Ft (Skoda Octavia 2016 de izzó nélkül!)

Skoda Octavia bi-xenon fényszóró

És itt belép egy újabb költségnövelő tényező. A 35 W teljesítményű xenonokhoz már automata vetítésitávolság-állítót szerelnek, ami azt jelenti, hogy a fényszóró beállításához járműdiagnosztikai készülék kell. Ezt aztán a számlán látjuk, és jön a kérdés: mi kerül ezen ennyibe? Mármint a rezsióradíj, ami a műhely felszereltségétől erősen függ. Arról nem beszélve, hogy a xenonizzó ára is jelentősen különbözik a halogéntól. (H4: 480.- Ft, D3S xenon: 47.000.- Ft)

És most itt a legújabb technika, a LED. Elvileg a LED fogyasztása sokkal kevesebb a halogénizzónál de a xenonnál is, azonban ne felejtsük el, hogy egy fényszóróba több is kell belőle. Egy úgynevezett full-LED (tehát minden világítási funkciót LED-ekkel megvalósító) fényszóróban 26 darabot találhatunk (VW Passat 2015: 370.000.- Ft elektronikával). De ez még nem minden! A mátrix-LED azt jelenti, hogy egy LED csak egy részét világítja meg az előttünk levő útnak, hiszen az elv az, hogy egyenként vezéreljük ezeket. Tehát több kell belőlük. A 2013-as A8-ban csak a távfényhez 25 LED-et használnak oldalanként, és az újabb modelleknél ez még több, mert finomítják a működést, jobban szabályozhatóvá teszik a fényelosztást. Egy ilyen fényszóró cseréjéhez kb. 1.400.000.- Ft-ot kell letennünk az asztalra (elektronikával).

Audi A8 mátrix-LED fényszóró

A 2018-as A8-hoz már rendelhetünk lézer-LED-es fényszórót. Ez a mátrix-LED továbbfejlesztése, de nem kell megijedni, nem a lézerfényt sugározza ki előre. A lézerrel fémsókat gerjesztenek, és azoknak a fényét vetíti a kocsi elé a fényszóró. De csak akkor, ha a fényszóró-asszisztens meggyőződött arról, hogy az autó előtt nincs másik jármű, se szemből, se hátulról, lakott területen kívül vagyunk, és a sebesség 60 km/ó fölött van. És akkor 600 métert bevilágít az előttünk lévő útszakaszból. Fantasztikus, nem? Az ára is… (1.700.000.- Ft /db)

Ráadásul minél drágább a fényszóró, annál bonyolultabb a beállítása. Erről már írtam az előzőekben, itt csak annyit, hogy milliókba kerül a beruházás a műhelynek, ha például mátrix-LED-es fényszórót akar kalibrálni…

Tehát akkor mi kerül ezen ennyibe, ha a csúcstechnikát megvenni, majd javítani kell? Talán az eddigiekből kiderül.

A felsorolt árak tájékoztató jellegűek.

Papp László

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....