elemzések

Mi kerül ezen ennyibe? 7. rész

2019.01.14.

Néztek már bele egy 60-as évekből származó Opel motorházába? Vagy egy 353-as Wartburgéba? Esetleg egy Ladáéba? Mai szemmel nézve kicsit üresnek tűnnek ezek a gépházak. Egy új autónál az lehet feltűnő, hogy ha beleejtünk egy csavart, nem ér le a földre, hanem valahol elakad. Szóval színültig tele van technikával. Most ekörül vizsgálódjunk egy kicsit.

Opel Rekord gépház 1969-ből

Mi volt régen? Volt egy – rendszerint négyhengeres – motor karburátorral, légszűrővel, kipufogóval. Mellette egy hűtő hőcserélő és egy akkumulátor. Esetleg egy hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartály és egy ablakmosóvíz-tartály. Ez nem sok, mellette bőven volt hely. Főleg a Wartburgnál, ahol még a negyedik hengert is kispórolták.

Wartburg 353 motortér

Egy korszerű autó gépházában nem mindig látjuk a motort, mert a sok segédberendezés között szinte elbújik. Mik is ezek, és miért kellenek?

Volkswagen Golf 7 motortér

Ma a legfontosabb szempont a környezetszennyezés csökkentése. Ennek érdekében a hajtóanyagellátó rendszert teljesen át kellett alakítani, nagyon pontosan szabályozhatóvá kellett tenni, amihez sok elektronikára volt szükség. Aztán a kipufogó rendszer, ami régen egy cső volt maximum két hangtompítóval, mostanra egy kisméretű vegyi gyárrá alakult. Ennek már komoly hely kell az autóban, és ami fontos, ez a vegyi gyár magas hőmérsékleten dolgozik. A kisebb fogyasztásra törekedve egyre kisebbek lettek a motorok, de mivel az autók pedig egyre nehezebbek, nagyobb teljesítményre van szükség. Ezt a problémát feltöltő rendszerekkel oldották meg – például turbóval. Ehhez pedig töltőlevegő-hűtőt is beépítettek.

A Volkswagen biturbó rendszerének vázlata

Ezek után nem csoda, ha némelyik autónál az akkumulátor már nem is fért el elöl a motor mellett, és hátra kellett száműzni.

Nézzük meg egy kissé részletesebben, mi is van a gépházban?

A legújabb emissziós előírások teljesítéséhez a benzinmotorokhoz is be kell építeni részecskeszűrőt, vagy helyette a szívóoldalon kettős befecskendezésre van szükség. A nagynyomású közvetlen befecskendezés mellett, ami biztosítja a nagy teljesítményt és forgatónyomatékot, kisnyomású szívócső befecskendezés is kell, ami részterhelésnél működik. Ezzel biztosítható a részecske-határértékek betartása. Valamelyik technológiára mindenképpen szükség van az Euro 6d-Temp előírás betartásához. Emellett a benzinmotorokhoz beépítik a kipufogórendszerbe a hármas hatású katalizátorokat esetleg még egy utókatalizátorral, és néhány lambda-szondát.

A dízeleknél egy kicsit bonyolultabb a helyzet, mert ezek a motorok több nitrogénoxidot termelnek működés közben. A motor mindig légfelesleggel dolgozik, ezért nem használható a hármas hatású katalizátor. Az oxidációs katalizátor és a részecskeszűrő után következik az SCR-rendszer (szelektív katalitikus redukció), ami megfelelő beállítás esetén az AdBlue folyadék segítségével redukálja a nitrogénoxidokat, és ezután a kipufogócső végén már szinte csak tiszta levegő lép ki.

Ha a fentebb leírt rendszerek bármely eleme elromlik, általában mélyen zsebbe kell nyúlni. Néhány példa azokra az alkatrészekre, amik a régi autókban nem voltak:

VW Golf 1,5 TSI benzinbefecskendező fúvóka: 103.000.- Ft és 4 db kell

VW Golf 1,5 TSI motorelektronika:                    330.000.- Ft

VW Golf 1,6 TDI CR dízel befecskendező:         230.000.- Ft és 4 db kell

VW Golf 1,6 TDI CR légtömegmérő:                  82.000.- Ft

VW Golf 1,6 TDI turbófeltöltő:                           624.000.- Ft

VW Passat 2.0 TDI oxidációs katalizátor:           435.000.- Ft

VW Passat 2.0 TDI részecskeszűrő+SCR-kat. : 982.000.- Ft

VW Passat 2.0 TDI lambda-szondák:                90.000.- és 100.000.- Ft

(nem tévedés, már a dízelnek is van lambda-szondája, ennek kettő is!)

A régi autókban is előfordult dízel befecskendező, de nem volt common-rail, és a turbó is más volt. Ez VTG-s.

Az árak tájékoztató jellegűek, bruttó kisker. árak márkaszervizből!

Papp László

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....