Formula Student
A BME FRT csapata a Hungaroringen Forrás: FRT
Ttöbbszörösen úttörő a BME Formula Racing Team, mely Magyarországon először épített Formula Student versenyautót, először belsőégésű motorral, majd villanymotorral, aztán elektromos négykerék-hajtással és autonóm üzemmóddal.
A magyar egyetemi hallgatókból álló BME Formula Racing Team Michelisz Norbert pilótával mutatta be legújabb elektromos versenyautóit a Hungaroringen. Az FRT csapat rollout eseményén leleplezték le az egyetemisták a 2021-es versenyszezonra épített elektromos és önvezető versenyautóját. Az eseményen részt vettek a csapat támogatói és Michelisz Norbert világbajnok túraautó versenyző, aki látványos bemutatót tartott az elektromos formula autóval.
Premier a mogyoródi boxáan Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography
Izzasztó teszt
Az elképesztő gyorsulások és a látványos kanyarvételek után a így beszélt benyomásairól: „Jó kis napunk volt, végighallgattam a Formula Studentesek előadását, láttam az önvezető autót és vezettem az elektromos versenygépet, nagyon élveztem – mondta Michelisz. – Borzasztóan gyors az autó, 1.8 másodperc alatt gyorsul százra, nagyon jók a fékjei és kanyarban is igazi gokartos érzést nyújt – ilyen jellegű erőhatásokhoz még én sem feltétlenül vagyok hozzászokva. Megizzasztott a rövid teszt. A csapat nagyon szimpatikus, érződik a tagjain az a mélyről jövő autósport iránti szeretet, az elkötelezettség, az, hogy minden apróságra odafigyelnek. Kíváncsiak és eredmény-orientáltak, ami borzasztóan fontos.”
Világbajnok tesztpilóta , profi versenyautó Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography
Otthon a Hungaroringen
Gazsi Júlia, a Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgató helyettese: “Nagyon örülünk neki, hogy a BME Formula Racing otthonra talált a Hungaroringen. Amikor 2019-ben ez a lelkes csapat megkeresett minket, nem sokáig gondolkodtunk az együttműködésen. Mindig is támogattuk a fiatal tehetségeket és az innovatív megoldásokat, közös érdekünk, hogy minél több jó magyar szakember legyen az autósportban. Ezért is örülünk annak, hogy a mostani bemutatón kívül még ebben a hónapban egy Formula Student felkészülési versenynek is a házigazdái lehetünk. Nekünk általában pártatlannak kell lennünk, de talán megengedhető annyi, hogy ezúttal a magyar csapatnak szurkoljunk.”, nyilatkozta Gazsi Júlia, a Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgató helyettese.
Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography
Rozi premierje
A BME Formula Racing Team kapitánya, Pápai Nóra és Erősdi Zakariás főmérnök prezentálta a csapat idei céljait és fejlesztéseit. A csapat új önvezető autója, “Rozi” a tavalyi elektromos versenygép átépített verziója, mivel tavaly elmaradtak a versenyek, a csapat nyáron folyamatosan tesztelt a Hungaroringen, és szeptembertől elkezdte átépíteni az elektromos autóját önvezetővé szenzorok és számítógépek felszerelésével.
Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography
Rajtol Ajna
Idei elektromos versenyautójuknak, “Ajnának” teljesen új vázgeometriát terveztek a mérnökhallgatók, így a formula egyes technológiával készült karbon kompozit váz sokkal keskenyebb, mint a korábbi, és jóval könnyebb is, aminek köszönhetően az autó csupán 186 kilogrammra csökkent, ami várhatóan az eredményekben is megmutatkozik majd.
Az elektromos versenyautójukkal az osztrák Red Bull Ringen és a Zalaegerszeg mellett található Zala Zone tesztpályán tartott nemzetközi Formula Student versenyeken állnak majd rajthoz a nyár folyamán. Az önvezető, szintén elektromos versenyautóval pedig a németországi Hockenheimringen bizonyítja a csapat a tudását. Ezen megmérettetések előtt a Hungaroringen megrendezett Formula Student csapatoknak szánt felkészülési versenyen, az FS Easter-en vettek rész.
Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography
Formula East
A külföldi megmérettetések előtt a Hungaroringen megrendezett Formula Student csapatoknak szánt felkészülési versenyen, az FS Easter-en vettek részt június 18. és 20. között, amiről így számolt be a csapat: „Hosszú, szerelős három nap után, legjobb magyar csapatként, harmadik helyen végeztünk az FS Easter-en!
Sok elektronikai problémánk ellenére az Endurance versenyszámot is sikeresen tudtuk teljesíteni. Nagyon jól éreztük magunkat, tökéletes alkalom volt arra, hogy felkészüljünk a közelgő éles versenyeinkre is a nagyon értékes statikus versenyszámok visszajelzéseinek köszönhetően. Van még min dolgoznunk. Köszönjük az Formula Student East rendezőinek és önkénteseinek a szuper munkát, a Hungaroringnek pedig a hazai pályát.”
A BME FRT csapat a Hungaroringen Forrás: FRT
Aeropakkal a plafonra
A hajtáslánc és a futómű mellett nem kevésbé fontos a hűtésben és stabilitásban is fontos szerepet játszó aero csomag, mely 115 km/h tempónál akkora leszorító erőre képes, hogy azzal az autó akár plafonra tapadva is száguldhatna.
Az autonóm változat bukókeretének 2D-s kamera látja és algoritmusokban rögzíti a pályát, az orr részbe épített lidar lézerrel felméri és a memorizált térképén megtervezi az ideális íveket az első körben, majd az autó egyre magabiztosabban és gyorsabban megy.
Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography
Amerikából jött
Az első Formula Student versenyt az USA-ban rendezték 1981-ben, napjainkban ezer csapat vesz részt a globális sorozatban, melyben széria-érett prototípust kell készíteni. Az autóknak nemcsak gyorsnak és megbízhatónak, de árban is piacképesnek kell lenni. A sorozat belsőégésű motorosokkal indult, de a járműipari trendeknek megfelelően egyre több csapat épít villamoshajtású és önvezető autót. A szponzorok célja, hogy már a diploma megszerzése előtt gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a mérnökhallgatók, akik ezért keresettek az ágazatban.
A Formula Student széria eredményességét jól példázza a 2016 nyarán elért rekord: a legjobban gyorsuló földi jármű a Zürichi Szövetségi Műszaki Főiskola (ETH) Akadémiai Motorsport Egyesület Formula villanyautója álló helyzetből 1,513 másodperc alatt - harminc méteren belül – érte el a 100 km/órás sebességet.
Mindkettő elektromos, a baloldali autonóm is Forrás: FRT
FRT krónika
Az első magyar Formula Student versenyautót 2007-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen, Bári Gergely vezetésével építette a Formula Racing Team, mely 2016-ban már a tizenegyedik autójával indult a sorozatban. Az FREC-006-osnak mind a négy kerekét egy-egy villanymotor hajtja. A 2016-os évben a németországi Formula Student e-race-t a BME Formula Racing Team nyerte, Silverstone-ban a csapat második lett a villanyautók mezőnyében és övék volt a legjobban gyorsuló autó Gönyűben. Annak ellenére, hogy kevés nemzetközi futamon vett részt, a világranglista éves összesítése szerint tizedik helyen végzett a magyar csapat.
2017-ben a csapat ismét megnyerte a németországi e-Race futamot, majd az örkényi Euroringen rendezett Formula Student East erős mezőnyében a BME FRT a kilencedik, a győri Arrabona a 19-ik, a kecskemétiek 22-ik helyen végeztek az összesítésben.
A csehországi Autodrom Most pályán a BME Formula Racing Team megnyerte az endurance energiahatékonysági versenyt és az összesítésben negyedik, a statikus számokban második lett.
A 2019-es versenyszezonban az FRT Zalaegerszegen a 7. helyen, Olaszországban 4. helyen végezett “Endurance & Efficiency” versenyszámban, Németországban az önjáró autójukat csak négy csapat tudta megelőzni a “Skidpad” versenyszámban, végül az utolsó spanyolországi futamon az összetett kilencedik helyén zártak a budapesti egyetemisták.
Formulás kormány Forrás: FRT
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!