Formula Student

Michelisz Formula autóval a Hungaroringen

2021.06.29.

Állórajttal 1,8 másodperc alatt gyorsul százra, királykategóriás a magyar egyetemisták autója

 

A BME FRT csapata a Hungaroringen                                         Forrás: FRT

Ttöbbszörösen úttörő a BME Formula Racing Team, mely Magyarországon először épített Formula Student versenyautót, először belsőégésű motorral, majd villanymotorral, aztán elektromos négykerék-hajtással és autonóm üzemmóddal.

A magyar egyetemi hallgatókból álló BME Formula Racing Team Michelisz Norbert pilótával mutatta be legújabb elektromos versenyautóit a Hungaroringen. Az FRT csapat rollout eseményén leleplezték le az egyetemisták a 2021-es versenyszezonra épített elektromos és önvezető versenyautóját. Az eseményen részt vettek a csapat támogatói és Michelisz Norbert világbajnok túraautó versenyző, aki látványos bemutatót tartott az elektromos formula autóval.

Premier a mogyoródi boxáan      Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography

Izzasztó teszt

Az elképesztő gyorsulások és a látványos kanyarvételek után a így beszélt benyomásairól: „Jó kis napunk volt, végighallgattam a Formula Studentesek előadását, láttam az önvezető autót és vezettem az elektromos versenygépet, nagyon élveztem – mondta Michelisz. – Borzasztóan gyors az autó, 1.8 másodperc alatt gyorsul százra, nagyon jók a fékjei és kanyarban is igazi gokartos érzést nyújt – ilyen jellegű erőhatásokhoz még én sem feltétlenül vagyok hozzászokva. Megizzasztott a rövid teszt. A csapat nagyon szimpatikus, érződik a tagjain az a mélyről jövő autósport iránti szeretet, az elkötelezettség, az, hogy minden apróságra odafigyelnek. Kíváncsiak és eredmény-orientáltak, ami borzasztóan fontos.”

  Világbajnok tesztpilóta , profi versenyautó   Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography

Otthon a Hungaroringen

Gazsi Júlia, a Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgató helyettese: “Nagyon örülünk neki, hogy a BME Formula Racing otthonra talált a Hungaroringen. Amikor 2019-ben ez a lelkes csapat megkeresett minket, nem sokáig gondolkodtunk az együttműködésen. Mindig is támogattuk a fiatal tehetségeket és az innovatív megoldásokat, közös érdekünk, hogy minél több jó magyar szakember legyen az autósportban. Ezért is örülünk annak, hogy a mostani bemutatón kívül még ebben a hónapban egy Formula Student felkészülési versenynek is a házigazdái lehetünk. Nekünk általában pártatlannak kell lennünk, de talán megengedhető annyi, hogy ezúttal a magyar csapatnak szurkoljunk.”, nyilatkozta Gazsi Júlia, a Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgató helyettese.

 

Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography

Rozi premierje

A BME Formula Racing Team kapitánya, Pápai Nóra és Erősdi Zakariás főmérnök prezentálta a csapat idei céljait és fejlesztéseit. A csapat új önvezető autója, “Rozi” a tavalyi elektromos versenygép átépített verziója, mivel tavaly elmaradtak a versenyek, a csapat nyáron folyamatosan tesztelt a Hungaroringen, és szeptembertől elkezdte átépíteni az elektromos autóját önvezetővé szenzorok és számítógépek felszerelésével.

Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography

Rajtol Ajna

Idei elektromos versenyautójuknak, “Ajnának” teljesen új vázgeometriát terveztek a mérnökhallgatók, így a formula egyes technológiával készült karbon kompozit váz sokkal keskenyebb, mint a korábbi, és jóval könnyebb is, aminek köszönhetően az autó csupán 186 kilogrammra csökkent, ami várhatóan az eredményekben is megmutatkozik majd.

Az elektromos versenyautójukkal az osztrák Red Bull Ringen és a Zalaegerszeg mellett található Zala Zone tesztpályán tartott nemzetközi Formula Student versenyeken állnak majd rajthoz a nyár folyamán. Az önvezető, szintén elektromos versenyautóval pedig a németországi Hockenheimringen bizonyítja a csapat a tudását. Ezen megmérettetések előtt a Hungaroringen megrendezett Formula Student csapatoknak szánt felkészülési versenyen, az FS Easter-en vettek rész.

Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography

Formula East

A külföldi megmérettetések előtt a Hungaroringen megrendezett Formula Student csapatoknak szánt felkészülési versenyen, az FS Easter-en vettek részt június 18. és 20. között, amiről így számolt be a csapat: „Hosszú, szerelős három nap után, legjobb magyar csapatként, harmadik helyen végeztünk az FS Easter-en!

Sok elektronikai problémánk ellenére az Endurance versenyszámot is sikeresen tudtuk teljesíteni. Nagyon jól éreztük magunkat, tökéletes alkalom volt arra, hogy felkészüljünk a közelgő éles versenyeinkre is a nagyon értékes statikus versenyszámok visszajelzéseinek köszönhetően. Van még min dolgoznunk. Köszönjük az Formula Student East rendezőinek és önkénteseinek a szuper munkát, a Hungaroringnek pedig a hazai pályát.”

A BME FRT csapat a Hungaroringen              Forrás: FRT

Aeropakkal a plafonra

A hajtáslánc és a futómű mellett nem kevésbé fontos a hűtésben és stabilitásban is fontos szerepet játszó aero csomag, mely 115 km/h tempónál akkora leszorító erőre képes, hogy azzal az autó akár plafonra tapadva is száguldhatna.

Az autonóm változat bukókeretének 2D-s kamera látja és algoritmusokban rögzíti a pályát, az orr részbe épített lidar lézerrel felméri és a memorizált térképén megtervezi az ideális íveket az első körben, majd az autó egyre magabiztosabban és gyorsabban megy.

Forrás: FRT/Janoch Abel Automotive Photography

Amerikából jött

Az első Formula Student versenyt az USA-ban rendezték 1981-ben, napjainkban ezer csapat vesz részt a globális sorozatban, melyben széria-érett prototípust kell készíteni. Az autóknak nemcsak gyorsnak és megbízhatónak, de árban is piacképesnek kell lenni. A sorozat belsőégésű motorosokkal indult, de a járműipari trendeknek megfelelően egyre több csapat épít villamoshajtású és önvezető autót. A szponzorok célja, hogy már a diploma megszerzése előtt gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a mérnökhallgatók, akik ezért keresettek az ágazatban.

A Formula Student széria eredményességét jól példázza a 2016 nyarán elért rekord: a legjobban gyorsuló földi jármű a Zürichi Szövetségi Műszaki Főiskola (ETH) Akadémiai Motorsport Egyesület Formula villanyautója álló helyzetből 1,513 másodperc alatt - harminc méteren belül – érte el a 100 km/órás sebességet.

Mindkettő elektromos, a baloldali autonóm is             Forrás: FRT

FRT krónika

Az első magyar Formula Student versenyautót 2007-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen, Bári Gergely vezetésével építette a Formula Racing Team, mely 2016-ban már a tizenegyedik autójával indult a sorozatban. Az FREC-006-osnak mind a négy kerekét egy-egy villanymotor hajtja. A 2016-os évben a németországi Formula Student e-race-t a BME Formula Racing Team nyerte, Silverstone-ban a csapat második lett a villanyautók mezőnyében és övék volt a legjobban gyorsuló autó Gönyűben. Annak ellenére, hogy kevés nemzetközi futamon vett részt, a világranglista éves összesítése szerint tizedik helyen végzett a magyar csapat.

2017-ben a csapat ismét megnyerte a németországi e-Race futamot, majd az örkényi Euroringen rendezett Formula Student East erős mezőnyében a BME FRT a kilencedik, a győri Arrabona a 19-ik, a kecskemétiek 22-ik helyen végeztek az összesítésben.

A csehországi Autodrom Most pályán a BME Formula Racing Team megnyerte az endurance energiahatékonysági versenyt és az összesítésben negyedik, a statikus számokban második lett.

A 2019-es versenyszezonban az FRT Zalaegerszegen a 7. helyen, Olaszországban 4. helyen végezett “Endurance & Efficiency” versenyszámban, Németországban az önjáró autójukat csak négy csapat tudta megelőzni a “Skidpad” versenyszámban, végül az utolsó spanyolországi futamon az összetett kilencedik helyén zártak a budapesti egyetemisták.

Formulás kormány                                                                       Forrás: FRT

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.19
Facebookos ismerőseinek akart dicsekedni sportkocsijával egy 70 éves olasz autós, ehelyett a....
2021.09.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Megyünk egy kört? ..
2021.09.19
A Müncheni Autószalonon bemutatott Cupra Tavascan Extreme E Concept az idén indult Extreme E....
2021.09.19
A napenergiával közlekedő és működő lakóautó prototípusának neve Stella Vita, és egy 17....
2021.09.19
Üzembe helyezte a hétvégén az ausztriai Villachban 1,6 milliárd eurós beruházással készült....
2021.09.19
A J.D. Power közvélemény-kutató intézet arra kérte az új autók tulajdonosait, hogy értékeljék,....
2021.09.19
Fokozott közlekedésrendészeti és mélységi migrációs ellenőrzést tartottak az autópálya Szabolcs-....
2021.09.19
Tedd le az autót, és válts aktív közlekedési formára! Tippek az Európai Mobilitási Hét alkalmából....
2021.09.19
A tűzoltók áramtalanítják a járműveket - írja a Katasztrófavédelem honlapja. ..
2021.09.19
Megkapta az építési engedélyt az új vasúti megálló a leendő közlekedési múzeumnál - közölte a....