Prága

Miért berzenkedik Babis az uniós e-autó tervek ellen?

2021.10.16.

„Továbbra is azt mondjuk, az uniós klímacélokat úgy kell meghatározni, hogy azok ne sértsék iparunkat” – hangoztatta Andrej Babis, Csehország jelenleg még hivatalban lévő, de a választásokat elvesztett miniszterelnöke. Mint ahogy minapi sajtónyilatkozatában hangsúlyozta: nem ért egyet a belső égésű motorokkal szerelt autók értékesítésének betiltásával. A parlamenti választások kampányaként azt is beígérte, hogy tőle telhetően mindent megtesz a cseh autóipar védelmében. Ezt már csak az utóda teheti majd meg. 

Szerző: Heimer György

A távozó cseh kormányfő korábbi állásfoglalásnak hátterében az áll, hogy még a nyáron bemutatott „Fit for 55” címet viselő uniós klímacsomag ajánlása szerint a brüsszeli bizottság keményen szigorítaná a benzines, dízel járművek széndioxid-kibocsátását, 2035-től pedig betiltanák azok forgalmazását is. A brüsszeli döntéshozók szeme előtt az a cél lebeg, hogy mindezzel jócskán meglöknék az elektromobilitás folyamatát, hátszelet adnának az e-autók elterjesztéséhez.

A fotó Andrej Babis budapesti látogatásán készült. MTI/Koszticsák Szilárd

Az átállási menetrend elementárisan érinti a cseh járműipart is, mivel az autószektor a nemzetgazdaság 26 százalékát adja, ráadásul az e-mobilitás nagy kihívás: mélyreható szerkezetváltást követel. Arról van ugyanis is szó, hogy a rendszerváltást követően a cseh gazdaság, köztük az autógyártás az olcsó bérű, de szakképzett munkaerőre támaszkodva futott fel, s akárcsak a magyar gazdaságban ez volt az a meghatározó tényező, amely a külföldi befektetőket vonzotta. Ma már a nyugati autómultik, így mindenekelőtt a VW, Hyundai és a Toyota-Peugeot-Citroen csoport letelepedése nyomán az autógyártás a cseh hazai össztermékhez (GDP) mintegy 10 százalékkal járul hozzá, de Prága most attól tart, hogy ha Brüsszel túl gyorsan állítaná át az e-mobilitás váltóit, akkor azért súlyos árat kellene fizetni. A portfolio.hu idéz egy előrejelzést, miszerint a világ élenjáró autógyártói és beszállítói 2021 és 2025 között mintegy 330 milliárd dollárt költhetnek el az e-autózáshoz szükséges átálláshoz. Ez az összeg 40 százalékkal több, mint amennyit korábban a 2020 és 2024 közötti időszakra becsültek, vagyis a vártnál gyorsabb átállás őrült összegeket emésztene fel az autóiparban.

Skoda-gyártás Mlada Boleslavban. Fotó: Skoda

Mindazonáltal a Csehországban tevékenykedő külföldi gyártók (OEM – original equipment manufacturers) foglalkoztatására nem gyakorol számottevő befolyást az e-mobilitás – írja az idevonatkozó tanulmányok alapján a Deutsche Welle (DW). A német hírportál ugyanakkor megjegyzi, hogy a már előbb említett három nagy nyugati autómárka cseh üzemeiben is készülnek tisztán elektromos, illetve hibrid típusok, bár a célok szerényebbek az anyavállalatokénál. Így például a Skoda azt tervezi, hogy 2030-ra európai eladásainak több mint fele lesz tisztán elektromos típus, szemben a VW 70 százalékos célszámával. Mindezzel együtt a Skoda azt hangoztatja, hogy a következő évtizedben mindhárom cseh gyárát az e-autógyártás központjává fejleszti.

A részleteket azonban homály fedi, az OEM cégek tervei titkosak – mondja Vojtech Severyn, a cseh autógyártók szövetségének munkatársa a DW-nek. Miközben az érdekelt cégek, köztük a hajtásláncokkal foglalkozó Vitesco Technologies, a német Continental helyi érdekeltsége „már nagy erővel az elektromobilitásra fokuszál”, Karolina Konicarova, a cseh beruházásfejlesztő állami ügynökség, a Czech Invest képviselője annak a véleményének adott hangot, hogy nehéz az átállás mellett dönteni, amikor még eredményesen működnek a hagyományos járműgyártási módszerek.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.23
Modellfrissítést kapott a cseh gyártó legnépszerűbb modellje, a külső mellett a belső sem maradt....
2024.02.23
Az MG Motor Hungary alig ünnepelte meg első születésnapját Magyarországon, máris újabb mérföldkőhöz....
2024.02.23
A heves havazás fennakadásokat és forgalmi dugókat okoz Tirol útjain – írja az osztrák....
2024.02.23
Már hivatalos képeken látható a BYD prémium almárkájának karcsú szedánja, ami döbbenetesen erős....
2024.02.23
- A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD magyarországi óriásberuházásával....
2024.02.23
Az áremelés súlyosan érinti a „nagy” autókat.   ..
2024.02.23
- Négy újabb Gripennel erősödik a Magyar Honvédség - közölte Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi....
2024.02.23
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.....
2024.02.23
A magyar Festipay készpénzmentes fizetés és integrált rendezvénymenedzsment szolgáltató rendszerét....
2024.02.23
Közeleg a 2024-es, UNIX-AMTS Autó, Motor és Tuning Show, ahol Magyarországon először lesznek....