kerékcsere
A témához kapcsolódóan a Magyar Gumiabroncs Szövetség szakértőinek tanácsait gyűjtöttük össze.
A szükséges szerszámok
Ha a kerékcserét saját magunk szeretnénk elvégezni, készítsük elő a szükséges szerszámokat. Ezek közé tartozik egy stabil emelő, egy kerékkulcs, drótkefe, csavaros doboz, a kerékőrhöz való kulcs (ha van) és egy nyomatékkulcs. A jármű használati utasításából megtudhatjuk, hol található az autóban az emelő, és hogyan kell használni. Ha rendszeresen magunk szeretnénk kicserélni a kerekeket, érdemes egy erős hidraulikus emelőt beszerezni. Acél keréktárcsákról könnyűfém keréktárcsákra történő cserekor vagy fordítva, gyakran más csavarokat vagy anyákat kell használni. Ugyanez vonatkozik a lopásvédelemre szolgáló kerékőrre is. Ezeknek az alkatrészeknek is kéznél kell lenniük.
Előzetesen: ellenőrizzük a csavarokat és a futófelület mélységét. A csavarokon és anyákon nem lehetnek sérülések. A csavarkötések meneteinek és az érintkezési felületeknek tisztának és rozsdamentesnek kell lenniük. Ha nem tiszták és rozsdamentesek, a tisztításhoz használjuk a drótkefét. Különösen fontos: a már használt gumiabroncsokat ellenőrizni kell a sérülések szempontjából. Az előírt minimális profilmélység 1,6 mm. Szakértőink azonban téli gumiabroncsok esetében négy milliméter, nyári gumiabroncsok esetében pedig három milliméter minimális profilmélységet javasolnak.
Kerékcsere lépésről lépésre
A gumiabroncsok cseréje után
Lehetséges problémaforrások
Abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek
Házi szerelésnél probléma adódhat a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TMPS), amellyel 2014 óta minden új autót fel kell szerelni. Ez riaszt, ha a gumiabroncsok nyomása megváltozott. Ennek kétféle típusa létezik. Ha közvetett mérőrendszerről van szó, amikor a fedélzeti elektronika csak a kerekek gördülési mozgását elemzi, akkor az új abroncsokat az első út során egy gombnyomással kalibrálni lehet. Ha viszont közvetlen mérőrendszert használunk, amelyben a gumiabroncsokba szerelt érzékelők rádiójelekkel küldik a nyomásértéket az autóban lévő vezérlőegységnek, akkor a dolgok bonyolulttá válnak: Minden egyes érzékelőt újra „be kell tanítani” egy speciális eszközzel – ilyen esetben el kell menni egy gumiabroncs- vagy szakszervizbe.
Centrírozás
Otthon nem fogjuk tudni megnézni, illetve korrigálni a kerekek egyenesfutását. A centrírozáshoz gép kell. El lehet halasztani – mondván, hogy nem patkáztunk le soha semmit – de az abroncsok élettartamát, teljesítményét csak úgy tudjuk meghosszabbítani, ha időről-időre rátesszük a kerekeket a centrírozó gépre.
Szakértelem hiánya
Az otthoni kerékcsere kifejezetten veszélyes, ha nincs szakismeretünk a témában. Ha nem ismerjük a nyomatékkulcs használatát, nem tudjuk megtisztítani a felületeket, nem vagyunk tisztában a csavarok közötti eltérésekkel (rádiusz, kúp), illetve azzal, hogy mit kell és mit tilos kenni, bele se kezdjünk! Látnunk kell, hogy helyes-e a kerék pozíciója a kerékagyon, szükségeltetik-e esetleg tehermentesítő a felnibe és azt be is kell tudnunk helyezni. Ellenkező esetben keressünk szakműhelyt! Ugyanez érvényes, ha nincs gyakorlatunk például a szelepek, felnik állapotának ellenőrzésére. Minimális kétség esetén is irány a gumis!
Elfoglalt szerkesztők és gyorsolvasók kedvéért: összehasonlító táblázat az otthoni abroncs- és gumicsere, illetve a szervizben végzett csere előnyeiről és hátrányairól:
Szempont |
Otthoni csere |
Szervizben történő csere |
Költség |
Alacsonyabb hosszú távon |
Magasabb, szolgáltatási díjjal jár |
Időráfordítás |
Több időt igényel (főleg kezdőként) |
Gyors, tapasztalt szakemberek végzik |
Kényelem |
Saját időbeosztás szerint, de több munka |
Kényelmesebb, nem kell bajlódni vele |
Eszközigény |
Saját szerszámokra és helyre van szükség |
Minden szükséges eszköz adott |
Pontosság, biztonság |
Kockázatos, ha nincs tapasztalat |
Szakmai precizitás, nyomatékkulcs, centrírozás |
Tanulási lehetőség |
Fejleszti a műszaki tudást |
Nem von be, nincs tanulási élmény |
Rugalmasság, gyorsaság |
Azonnal elvégezhető, ha szükséges |
Időpontfoglaláshoz kötött |
Centrírozás, ellenőrzés |
Nem megoldható házilag |
Gépi centrírozás, fék- és futóműellenőrzés |
Fizikai megterhelés |
Igen – emelés, csavarozás, pakolás |
Nincs fizikai munka |
Szaktudás |
Csak profiknak! |
Rendelkezésre áll |
kép: Kreszvaltozas.hu
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!