Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Mik azok a kék prizmák az útjelző oszlopokon?

2024.07.28.

Azokon az útszakaszokon találkozhatunk a kék fényvisszaverőkkel, ahol gyakoriak a vadgázolások. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandja. 

Talán te is felfigyeltél már az útjelző oszlopokon található kis kék prizmákra amelyek egyes útszakaszon láthatók. Nos, ezeknek a fényvisszaverő kiegészítőknek az a célja, hogy elriassza a vadállatokat az úttesttől, így kevesebb legyen a vadgázolás. 

Fénysorompó az út szélén

A vadriasztó prizmákat már évek óta alkalmazzák a balesetek megelőzése érdekében Magyarországon azon útjain, ahol különösen gyakoriak a vadelütések, amelyek súlyos, akár életveszélyes sérülésekkel járhatnak, és jelentős károkat okozhatnak. De hogyan is működik ez a hasznos kis eszköz? 

A vadriasztó prizmákat az úgynevezett vezetőoszlopokra szerelik fel utólag. A jól ismert, háromszög alakú, fehér, műanyag oszlopon fehér, illetve piros fényvisszaverő fóliacsík látható egy fekete sávban. A vezetőoszlopok szerepe, hogy jelezzék az úttest szélét, kihangsúlyozzák az út vonalvezetését, valamint segítsék a járművezetők jobb térérzékelését. Általában 50 méterenként helyezik ki. 

Fotó: Police.hu

A kék fóliás vadriasztó prizma lényege, hogy a járművek fényszórói által kibocsátott fényt az úttest melletti területre szórja szét. Ezáltal egy „fénykerítés” jön létre, és a szokatlan fényhatás megtorpanásra, menekülésre készteti az állatokat, elriasztja a vadakat az út mellől. Később viszont, amikor az autó elhaladt, és nincs zavaró fényhatás, az állat átkelhet az úton. 

Tévhit, hogy az úttest alatti vizet jelöli

A prizma éjszaka és korlátozott látási viszonyok között jelent előnyt leginkább. Mivel a fényszóró fényét az út melletti terepre veri vissza, a járművezetőt a visszaverődő fény nem vakítja el. Az eszköz tartósan ellenáll a környezeti hatásoknak, a nagy hőingadozásnak és a magas hőmérsékletnek, a napsugárzásnak, egyéb időjárási viszontagságoknak, valamint télen a sózás maró hatásának is.

Fotó: Police.hu

Magyarországon például a Balaton északi partján futó 71-es, 73-as és 77-es; a Zala vármegyei 74-es és 76-os; a Békés vármegyei 44-es és 47-es főútvonalak egyes szakaszain találkozhatunk kék színű vadriasztó prizmákkal. Bizonyos útszakaszokon a prizmák kihelyezése óta jelentősen csökkent a vadelütések száma. 

A megoldást egyébként nem csak Magyarországon, hanem például Németországban is használják a vadgázolások számának csökkentésére. És ezek után tisztázzuk azt is, hogy a sok internetes komment ellenére a kék prizma nem azt jelenti, hogy az úttest alatt vízelvezetés, vízátfolyás, ér, patak, csatorna árok található. Ahogy azt feljebb kifejtettük, a kék prizmák azt a célt szolgálják, hogy a fény segítségével elriasszák a vadakat, és minél kevesebb állatot gázoljanak el az autósok.

Óvatosan a következő hetekben

A következő egy hónapban a szokottnál is figyelmesebben kell közlekedniük az autósoknak, ugyanis augusztus közepéig tart az őzek párzása. A vadásznyelven üzekedésnek nevezett időszakban ezek az állatok sokkal gyakrabban jelennek meg a közutakon! – figyelmeztet az Országos Magyar Vadászkamara.

Mivel az őz hazánk legelterjedtebb nagyvada – becslések szerint csaknem 370 ezres állománnyal –, az ország egész terültén számíthatunk a felbukkanásukra. Ezt mutatja az is, hogy az évente mintegy 7400 nagyvadelütések több mint háromnegyedében őzet gázolnak el. 

Az autósok fokozott óvatossággal közlekedjenek, és tartsák be az alábbiakat, így csökkenthető a vadgázolás kockázata: 

  • Indokolt esetben, rossz látási viszonyok mellett, rosszul belátható útszakaszon közlekedjenek lassabban a megengedett sebességnél.
  • Az őz nem jár egyedül: ha egy átszaladt előttünk, még ne gyorsítsunk, szinte biztos, hogy másik is követi!
  • Ha már nem lehet elkerülni a vad elgázolását, akkor vészfékezzünk és készüljünk fel az ütközésre, de semmiképp se rántsuk félre a kormányt! Máskülönben letérhetünk az útról vagy átsodródhatunk a szembejövő sávba!
  • A vadak párzási időszakában a vadveszélyt jelző közlekedési táblák nem mindig adnak elegendő segítséget az autósoknak, hogy hol várható az állatok felbukkanása. Ilyenkor ugyanis az őzek nem a megszokott rutinjuknak megfelelően mozognak a területen.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
Együttműködési megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem és a BYD Auto Hungary Kft., amely új....
2025.12.15
Kartellezés miatt bírságolta meg a Rombat SA román autóipari céget az Európai Bizottság - írta az....
2025.12.15
A politikusasszony első új autója volt az 1991-es Supra 2.5 GT Twin-Turbo Limited, amelyet ma már....
2025.12.15
Magyarországon a közlekedésnek mindenki számára alapjognak kell lennie - hangoztatta az építési és....
2025.12.15
A Toyota Európa kínálatában jelenleg 3 plug-in hibrid elektromos (C-HR, RAV4, Prius) és 6....
2025.12.15
A járműkommunikáció jövője már láthatáron van, de a világ nagy része még nem áll készen a teljes....
2025.12.15
Vincze Péter, a Rába Jármű Kft. ügyvezetője és a Rába Fejlesztési Intézet vezetője 2025. november....
2025.12.15
Személyesen látogatott el a győri Széchenyi István Egyetemre Kapu Tibor kutatóűrhajós és kiképzett....
2025.12.15
Péntek este szolgálatba álltak az első csendőrjárőrök. Kettő Malackán (Malacky), egy Bánovce nad....
2025.12.15
Nyolcvankilenc rendőr vett részt az országos szintű műveletben a hétvégén. Összesen körülbelül 830....