környezetszennyezés
Szerző: Heimer György
Eszerint az egészségkárosító gázolajosok fokozatosan, már 2022 július 1-től nem hajthatnának be a főváros úgynevezett védett területeire (mindenekelőtt a Vár és Margitsziget környéke), 2023-tól a Nagykörút és a Budai körút által határolt rész lenne tilalmi zóna, 2024-től kezdve pedig már az egész főváros lenne dízelektől óvott övezet. Mindez a gyakorlatban azt jelentené, hogy 2024-től a 15 évesnél idősebb dízelautók nem közlekedhetnek Budapesten, majd két évvel később már a 11 évnél idősebbek sem (új autók esetében 2009 szeptemberétől kötelező az Euro 5, 2015 szeptemberétől pedig az Euro 6). A Levegő Munkacsoport ugyanakkor átmeneti mentességet adna azoknak a helyi autósoknak, akiknek járművei nem felelnének meg az előbbiekben körvonalazott előírásoknak.
A dízelesek kitiltását néhány hete a Greenpeace Magyarország 45 ezer budapesti által aláírt petíció átadásával követelte a főpolgármestertől. Szerintük legkésőbb 2026 szeptemberéig kellene kiebrudalni a szennyező dízeleket, legfőképpen a BKV matuzsálemi buszait és ezzel párhuzamosan hathatós lépéseket tenni a fenntartható közlekedés fejlesztéséért. Jóllehet Budapest zöldítése összkormányzati ügy, Karácsony főpolgármester azt mondta, hogy még ebben az évben kíván konkrét céldátumot előterjeszteni a fővárosi közgyűlés elé, és szerinte a szennyező járművek korlátozása reálisan 2030 tájékán jöhetne szóba.
A Levegő Munkacsoport levelében megjegyzi, hogy már csaknem 300 európai városban hoztak létre úgynevezett alacsony kibocsátási övezeteket, ahol csak meghatározott környezetvédelmi követelményeket teljesítő járművekkel lehet közlekedni. Egy reprezentatív közvélemény-kutatás szerint az európai lakosság túlnyomó többsége, ezen belül a magyarok 76 százaléka egyetért ilyen intézkedéssel.