zajszennyezés
A VCÖ honlapja: az 50 km/h helyett 30 km/h sebességkorlátozást az emberi fül nagyjából ugyanúgy érzékeli, mint a forgalom felére csökkentését.
A leggyakoribb zajforrás a gépjárműforgalom, amelyet a válaszadók 84 százaléka említett. Az alacsonyabb sebességkorlátozások, a forgalom fokozottabb csillapítása a városi területeken, valamint a gyaloglás és a kerékpározás népszerűsítése hatékony intézkedések a közlekedési zaj ellen – jelentette be a VCÖ egy keddi sajtóközleményben.
„A túl sok forgalom és a túlzott sebesség növeli a lakosok terheit” – mondta Katharina Jaschinsky, a VCÖ szakértője. Az Osztrák Statisztikai Hivatal legfrissebb mikrocenzusában a 16 éves és idősebb lakosság 34 százaléka számolt be arról, hogy közlekedési zajnak van kitéve. Ez összesen 2,57 millió embert jelent. Közülük 84 százalék a gépjárműforgalmat, 10 százalék a légi forgalmat, 6 százalék pedig a vasúti és villamosforgalmi közlekedést említi okként.
Könnyen megvalósítható intézkedések
A VCÖ szerint a tartós zajszennyezés alvászavarokat, magas vérnyomást, sőt szívrohamot és stroke-ot is okozhat. Léteznek azonban hatékony, gyorsan megvalósítható intézkedések. Az 50 km/h helyett 30 km/h sebességkorlátozást az emberi fül nagyjából ugyanúgy érzékeli, mint a forgalom felére csökkentését. Az érintett területeken, országutakon, autópályákon és gyorsforgalmi utakon a sebességkorlátozás csökkentése is segít.
A települések és a városok a gyaloglás és a kerékpározás ösztönzésével is csökkenthetik a lakosság közlekedési zajszennyezését. Sajtóközleményében a VCÖ felszólította az embereket, hogy május 4-ig jelöljék meg a problémás kerékpáros területeket egy online térképen a VCÖ weboldalán. A bejegyzéseket összegyűjtik és továbbítják az illetékes hatóságoknak – közölte.