mini

A MINI Cooper SE „a világ legjobb útján” kalandozott

2019.09.23.

A brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású modellje a Kárpátokat keresztülszelő Transzfogarasi úton bizonyította, hogy legalább annyira rátermett hegymászó, mint egy szupersportautó. Sőt!

Mondjuk ki nyíltan: a vezető és a navigátor is felhők feletti extázisba került, amikor a Căpățănenii Ungureni névre keresztelt, idilli kis román falucskában beültek a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE volánja mögé. A háromajtós újdonság jellegzetes, alig hallható bizsergéssel adta a legénység tudtára, hogy az összes fedélzeti rendszer indulásra készen áll, a padlólemezbe „T” alakban beépített, újratölthető akkumulátor pedig a töltöttségi szint digitális kijelzője szerint 250 kilométer tisztán elektromos hatótávolságot garantált. 

Biztos ez? Itt, Románia legmeredekebb, hegyi hágóhoz vezető útján? Jeremy Clarkson, a legendás Top Gear autós műsor sztárja a Transzfogarasi utat nemes egyszerűséggel „a világ legjobb útjának” titulálta, miután a rövid szakaszokon belüli 1 400 méteres szintkülönbség-váltakozásokat egy telivér szupersportautóval habzsolta. Hogy jön ahhoz az ikonikus brit márka tisztán elektromos újdonsága, hogy egy ilyen élmény nyomdokaiba eredjen?

Könnyedén! A 2019-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon bemutatott MINI Cooper SE számára a Romániában húzódó Transzfogarasi út – amely mintegy 90 kilométeren keresztül szeli ketté a Dél-Kárpátokat – kínálja a lehető legjobb terepet arra, hogy megvillantsa kvalitásait. Az igazság ugyanis az, hogy a magashegységek és az elektromos autók kiválóan kiegészítik egymást, épp úgy, mint a hegyek és a völgyek. A MINI Cooper SE első és hátsó tengelye közötti szinte tökéletes, 54:46 arányú terhelés-elosztásnak köszönhető úttartás és a padlólemezbe épített akkumulátor következtében rekord alacsonyra került súlypont kettőse valóságos vidámparkká varázsolja a megszámlálhatatlan hajtűkanyarral vívott harcot.

Az elektromos motor ráadásul kikezdhetetlen tapadás mentén továbbítja az úttestre 135 kilowattnyi / 184 lóerőnyi maximális teljesítményét és 270 Newtonméternyi típus-specifikus forgatónyomatékát, amely a vezető és a navigátor számára már az első kanyarban nyilvánvalóvá vált, és kanyarról kanyarra igazolta önmagát. És miközben a Transzfogarasi út egyre meredekebbé és egyre vadabbá vált, a MINI Cooper SE magabiztos vágtáját sem viaduktok, sem alagutak, sem vízesések és egyenetlen kavicsos lejtők nem törték meg.

A festői panorámával és vérpezsdítő vezetési élménnyel kecsegtető úton az első 30 kilométert pihenő követte – nem a MINI, sokkal inkább a vezető és a navigátor számára, akik letértek az épített útról és egy hamisítatlan hegyvidéki faluba tettek kitekintést. Az utak itt jellegzetesen kelet-európaiak és néhol szinte járhatatlanok. Olyanok, amelyeken módfelett problémázik a legtöbb Nyugat-Európában gyártott gépkocsi – de nem a MINI Cooper SE! A nagyfeszültségű akkumulátor ellenére a tisztán elektromos meghajtású újdonság mindössze 145 kilogrammal nehezebb, mint a MINI Cooper S modell, hiszen az elektromos motor jelentősen könnyebb egy benzinüzemű erőforrásnál.

És vajon miként fogadták a túrázókat az út mentén legelő tehenek? Hiszen ez az a vidék, ahol még a lovas kocsik és a kiöregedett traktorok is csak nagy ritkán fordulnak meg. A MINI Cooper SE előadása valódi ritkaságnak számított, a négylábú nézelődők pedig kíváncsi tekintetekkel fürkészték az újdonságot.

A MINI Cooper SE az egyik hegyi hajtűkanyarban karnyújtásnyi távolságra haladt el egy birkanyáj mellett, a hajtáslánc pedig olyan csendesen dolgozott, hogy még a gyapjas állatok bégetését is lehetett hallani. És ha egyikük hirtelen a gépkocsi elé ugrott volna? Pánikra semmi ok, hiszen a MINI Cooper SE manőverezhetősége páratlanul agilis, fékrendszere pedig abszolút megbízhatósággal operál. Készen álltunk, bármi történjék is – ember és gép egyaránt.

A kalandtúra tagjait temérdek hely várta a Vidraru Dam gát előtti parkolóban, ahol a magával ragadó kilátás újabb megállóra csábította a legénységet. A csapat elővette a piknikes kosarat a csomagtartóból – amelynek alapesetben 235 liter, a hátsó ülések ledöntésével azonban egészen 731 literig bővíthető térfogata pont olyan tágas, mint a belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodelleké –, majd készített néhány emlékezetes fényképet, háttérben a hegységgel és a felszálló köddel – amely valójában nem is köd, sokkal inkább felhőfoszlány. Nem hiába hivatkoznak a Transzfogarasi útra „a felhőkbe vezető útként”.

A 2042 méteres magasságban fekvő hágócsúcs előtt már a MINI Cooper SE hőmérője alig kúszott 0 Celsius fok fölé, így okkal vetődött fel a kérdés: ideje óvatoskodni és visszavenni a tempóból? Szó se róla, hiszen ha nem tapossuk padlóba a gázpedált, nincs ok az aggodalomra. A tisztán elektromos meghajtású újdonság forradalmi kipörgésgátló technológiája már az első kerekek legenyhébb kipörgésére is azonnal közbeavatkozik és meggátolja az autó megcsúszását.

A gyengén megvilágított Bâlea alagút belseje még Drakula koporsójánál is komorabb, a MINI Cooper SE LED-technológiás menetfényei azonban száműznek minden szellemet és sötét gondolatot. A hágót követő látványos, kellően meredek lejtőkön a hajtáslánc olyan sok fékezési és lassulási energiát táplált vissza a nagyfeszültségű akkumulátorba, hogy a völgybe érkezve annak töltöttségi szinte ismét megközelítette a maximumot. Az intenzív emelkedőket követő meredek lejtők ilyen jótékony hatással vannak az elektromos hajtásláncra. A MINI Cooper SE vezetője ráadásul az energia-visszatáplálás intenzitását is meghatározhatja: a brit prémiumgyártó fejlesztőmérnökei egy olyan exkluzív, kétállású kapcsolót építettek be a MINI újdonságába, amellyel az ügyfelek szabályozhatják a fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálásának intenzitását, és mint ilyen, a fékhatás erősségét is.

A több mint 90 kilométernyi kalandtúra után a MINI Cooper SE a korábban Hermannstadt néven ismert romantikus kisvárosban, Sibiu-ban fordult vissza. Az akkumulátor töltöttségi szintje még csak felére sem csökkent, így a visszaút is intenzív vezetési élményekben gazdagon telt. Egy dolog pedig azonnal nyilvánvalóvá vált az út végén: a MINI Cooper SE számára játszi könnyedségű túra volt. A modell így hasonlóképpen megteheti például a Hamburg – Travemünde (81 kilométer), a München – Chiemsee (87 kilométer) és a Frankfurt – Heidelberg (90 kilométer) retúr utakat, vagy egyhuzamban elutazhat Hamburgból Warnemünde-be (192 kilométer), Kölnből Frankfurtba (190 kilométer), Stuttgartból Friedrichshafenbe (206 kilométer), Münchenből Passauba (192 kilométer) vagy akár Berlinből Drezdába (192 kilométer) is.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....