márkaszervizek

Mit tud a márkaszerviz, amit mások nem?

2023.09.30.

Lehúzás, vagy valódi szakértelem?

Sokszor ütközöm megmásíthatatlan negatív véleményekbe a márkaszervizekkel kapcsolatban. Most sem célom az otthon bütykölők, vagy a sarki szervizbe járók hozzáállásának megváltoztatása, de azért érdemes rávilágítani néhány tévhitre és főképp reflektorfénybe helyezni néhány dolgot, amit csak a márkaszervizek tudnak.

Akikből márkaszerviz látogató lesz

Ahogyan az emberek haladnak előre a karrierjükben, szerencsés esetben eljutnak oda, hogy egyszer csak lesz egy új autójuk. Sok esetben tapasztaltam, hogy akik mindaddig be sem tették a lábukat a hivatalos javítókhoz régebbi autójukkal, azok onnantól fogva vígan mennek a márkaszervizbe, mert hát az új kocsi „megérdemli” és mondjuk ki, a tulajdonos pedig megteheti.

És hiába járt azelőtt a régi jól megszokott független szervizébe, valahogy tudja, érzi, hogy a márkaszervizben többet fog kapni. Ez biztosan nem köszönhető szimplán annak, hogy az új autó garanciája érvényét veszti, ha nem a saját szervize tartja karban, hiszen erre ott van a csoportmentességi rendelet, vagyis a járművek időszakos karbantartásait – ha azok igazoltan a gyári előírások szerinti módszerekkel és anyagokkal vannak elvégezve – megcsináltathatjuk a gyártó hálózatán kívüli műhelyben is mégpedig garanciavesztés nélkül.

Aki egyszer megtapasztalja egy márkaszerviz szolgáltatási színvonalát, az tudja, hogy ott nem csak az autója kap megfelelő karbantartást, de a márkaszerviznél van ügyfélparkoló, ügyfélváró, kap egy kávét, ásványvizet és a legtöbb esetben az ígért határidőre készen van az autó.

Tudom, hogy jó, de túl drága

A „Mi kerül ezen ennyibe?” című cikksorozatunkban már részletesen is leírtuk, hogy egy szerviznek milyen költségi vannak. Nem csak a szerszámok beszerzése, pótlása, az adók, járulékok, hanem a műszerek kalibrálása, hitelesítése, szakmai továbbképzések finanszírozása, segédanyagok, munkaruhák, tisztítószerek, fűtés, világítás és hadd ne soroljam tovább.

A márkaszervizeknél a szigorú minőségbiztosítás is költséghelyeket teremt. Az ügyfélváró, a járműátadó, a munkafelvétel, a recepció, és igen, a kávé és ásványvíz biztosítása is külön költség, emellett hozni kell a márkára jellemző arculatot, ami szintén hozzájárul a kellemes hangulathoz.

Ráadásul a márkaszervizben a gyártó legújabb termékeihez is érteni kell. Mert az egynapos autó is össze tud törni és azt javítani kell tudni. Ehhez természetesen a kollégáknak fel kellett készülniük a több napos továbbképzéseken, be kellett szerezni a legújabb gépeket és szerszámokat.

Ide a legjobbak kellenek

Autószerelőből már jónéhány éve hiány van nem csak a hazai, de a nemzetközi piacon is. A jó munkaerőt meg kell fizetni és meg is kell tartani. A márkaszervizekben dolgozók elég kemény szűrőkön mennek át, mire megkapják az állást, a tudásukért cserébe viszont tisztességes bért és juttatásokat kapnak. Egy hivatalos szerviz teszi mindezt teljesen törvényes keretek között, megfizetve az összes adót és járulékot a munkatásaik után.

Viszont kapunk számlát

Aminek egyébként természetesnek kellene lennie még egy vattacukor vásárlásnál is, mégis sok helyen elmarad a bizonylat kiállítása, ami egy márkaszervizben nem fordulhat elő. A számla csak a cégeknek fontos, mondhatnánk, de nem így van.

Diagnosztikai gyári berendezéssel egy Ford márkaszervizben

Az autójavító sem tévedhetetlen, a gyári alkatrész sem mindig tökéletes. Bármilyen garanciális, vagy szavatossági kérdés esetén a számla bizonyítja, hogy ott jártunk és nekünk milyen munkát végeztek el. Igazságügyi gépjárműszakértőként dolgozom. Tudja a kedves olvasó, hogy mennyi számla nélküli javítás utáni panaszt hallok, amelyek jogosak ugyan, de aligha tud mit kezdeni vele a jog, hiszen okirat nem bizonyítja, hogy mi pénz adtunk a javításért? Így lesz az olcsó borzasztóan drága és utólag már mindenki örömmel megfizetné a számlás javítás többletköltségét.

Talán nem is annyira drága

Az utóbbi években, ha gyökeresen nem is, de azért jelentősen változott a járműfenntartók piaca. A független szervizek közül kitermelte magát egy réteg, amely olyan feltételeket biztosít úgy az ügyfelei, mint saját dolgozói számára, ami már európainak mondható. Akik odafigyelnek az előírások betartására, akik bejelentik a munkatársakat, akik számlát adnak és tisztességesek.

Emellett egyrészt a munkaerőhiány, másrészt az infláció olyan rezsi óradíj emeléseket tettek szükségessé, amely az előzőekben leírt független szervizek óradíjait is jócskán megemelték, és nagyot zárult az olló a márkaszervizek és a független (de igényes) szervizek díjai között.

Normaidőre dolgoznak

Fontos az is, hogy a márkaszervizben a gyári normaidők figyelembevételével történik a számlázás. Minden egyes munkára meg van határozva, hogy mennyi idő alatt kell elvégezni. Ha egy olaj- és szűrőcserére 36 perc van előírva, akkor a számla ez alapján készül majd. Hiába gurul el egy csavar, amit 20 percig tart kiszedni az emelőaknából, hiába kell percekig takarítani az esetleg mellé lötyögött olajat a motortérből, a 36 perc nem változik.

Így aztán a független javítók sokszor bemondásos időnormáival szemben előfordulhat az is, hogy hiába a magasabb óradíj, ha az időtényező kevesebb, a végösszeg nagyon hasonló

Sok aspektusból érdemes vizsgálni a kérdést

Éppen ezért ez a cikk amolyan bevezető és a témában még több cikkel jelentkezünk majd. Hogy le ne maradjanak róla, kövessék az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.23
A HangZóna mai vendége Grád Ottó a Magyar Ásványolaj szövetség főtitkára. ..
2024.05.23
Idén először a CATL Debrecen szponzorként csatlakozik a május 24-26 között, a debreceni Nagyerdőben....
2024.05.23
Hát Argentínában! És miért pont ott?  De ne szaladjunk ennyire előre… ..
2024.05.23
A rendőrök 2133 alkalommal állapítottak meg jogsértést a múlt heti országos akcióban, amelynek....
2024.05.23
A Ford Magyarország managementje autós újságírókat látott vendégül május közepén Alcsútdobozon, a....
2024.05.23
Az egyetlen gyári fotón szemből látható az Elroq, amelynek világpremierjére idén ősszel kerül sor. ..
2024.05.23
A kínai autógyártó és a győri műszaki egyetem kapcsolata új szintre lépett. ..
2024.05.23
E-mobilitási roadshow-t tart május 23-án és 24-én Zalaegerszegen a Greentech szakkiállítás és....
2024.05.23
Mákvirág szezon van, lilában pompázik sok helyen a táj. Ez a gyönyörű látvány sokakat megrészegít....
2024.05.23
Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) adatközlése szerint márciushoz....