utánpótlás

Motorkerékpár téli felkészítése és tárolása a holtszezonban

2021.01.01.

Minden évben számtalan cikk születik arról, hogyan kell téliesíteni a kétkerekű járműveinket. Mi is részletesen foglalkoztunk már a témával. Mégis biztos vagyok benne, hogy a legtöbb motorosnak, és robogósnak, - akik velem ellentétben télre leparkolják a kedvencüket- már pont elegendő idő telt el az utolsó motorozás óta ahhoz, hogy bármilyen ezzel kapcsolatos cikket elolvasson, hiszen ezek talán kicsit enyhítik az "elvonási tüneteinket". Ráadásul most más megközelítésből tekintjük át a téli felkészítés alapjait. Hiszen ebben a témában is mindig vannak újdonságok.

Ezzel a gumival nekivághatsz a következő szezonnak

Ez viszont már az utolsókat tapossa

Rosszabb az élet az E10 óta.

Sajnos én is saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy mennyire megváltozott az üzemanyagok eltarthatósága azóta, amióta az Európai Unió megújuló irányelvben előírta, hogy több biokomponens kell az üzemanyagokba. Talán a 100-as oktánszámú benzinben reménykedhetnek azok, akik több időre leparkolják a járműveiket. De lehet, hogy már ez sem elég. Én legalábbis pár hónapja leállított robogómat ezzel sem bírtam újraindítani a téli szezonkezdésre. Így nem úsztam meg egy alapos ultrahagos karburátortisztítást. Így a saját káromon megtanulva most már tudom, hogy egyáltalán nincs akkora különbség a hagyományos 95-ös, és 100-as oktánszámú benzinek között, mert etanol van ebben is, meg abban is.

Legfeljebb talán annyi, hogy a drágábbat jobban adalékolják. Viszont nekem ettől függetlenül most szükségem lesz valamire, amivel megakadályozhatom a benzin "szétesését". Többen javasolták már a különböző üzemanyag adalékokat, amiket a tankban lévő benzinbe kell keverni, majd pár percig járatni vele a motort. Elvileg így eléri a kívánt hatást, mivel átmegy a teljes üzemanyag rendszeren, meggátolva azt, hogy bárhol lerakódás képződjön.

Eddig nagyon szkeptikus voltam bármilyen adalékkal kapcsolatban, például ami motorkopás esetén megszünteti a bajt. Mert érdekes módon én még egyik kezelési könyvben sem olvastam arról, hogy a gyári ajánlású motorolajon kívül bármi másra is szüksége lenne a motornak. Minden esetre ettől a szezontól én is használni fogok adalékot, aztán meglátjuk, hogy milyen irányba mozdítja majd a tavaszi indítási procedúrát. Ettől függetlenül, ha hozzáférünk, nyugodtan engedjük le az úszóházból a túlfolyó segítségével a benzint. Ezzel is kizárva egyel kevesebb hibalehetőséget, ami a tavaszi indításnál bezavarhatna.

Nézzünk bele a kiegyenlítő tartályba, mert lehetnek itt is meglepetések

Indítgassam, járatgassam télen hetente?

Ebben a kérdésben viszont maximálisan osztom azok véleményét, akik azt mondják, hogy soha! Kivéve akkor, ha üzemmelegre tudjuk járatni a motort. De tíz perces egyhelyben járatással nem fogjuk tudni ezt megtenni. Sőt, a generátor sem tölt annyit alapjáraton ilyen kevés idő alatt, hogy az akkumulátor csepptöltést ezzel a módszerrel megúszhassuk.

Tehát összességében mindennek ártunk azzal, ha hetente, vagy havonta egy negyedórára beindítjuk a járművet a garázsban. Azzal tehetünk a legtöbbet motorunk hosszútávú egészséges működéséért, - és tudjuk csökkenteni az elhasználódását-  ha minél kevesebb hidegüzemmel terheljük. Persze ez év közben is megvan minden indítás előtt, de miért koptatnánk feleslegesen azzal, hogy szezonon kívül is indítgatjuk akár tíz, tizenöt alkalommal?

Egy szivárgó teleszkóp nem csak balesetveszélyes, de a motorozás élményét is tönkreteszi

Olajat mikor cseréljek?

A gyártói utasítás szerint kilométerben meghatározott csereintervallum, vagy évenkénti olajcsere van előírva, amelyiket hamarabb eléri, annak megfelelően időzítsünk. De mégis, érdemes friss olajjal tárolni? Ez vallási kérdés, pont olyan, mint a négyévszakos gumi, vagy a motorolaj márkája. Az én véleményem szerint a motorolaj az első indítás (tehát használatba vétel) után, már nem tekinthető újnak. Így én mindig a szezon elején cseréltetem a motorolajat. Így tudom, hogy friss kenőanyaggal kezdem meg az aktuális motoros idényt.

És nem szabad elfelejteni a teleszkópokban, a hűtő rendszerben, és a fék rendszerben sem elsumákolni a gyártó által előírt kenőanyag frissítést, biztos vagyok benne, hogy ezek cseréjével tényleg érezzük motorozásnál a minőségi javulást. 

Kihagytam valamit? Esetleg van egy titkos tipped, amit megosztanál másokkal is? További autós (és motoros) tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.19
Még csak ismerkedünk a villanyautókkal, gyűjtögetjük a tapasztalatokat – például arról, hogy....
2021.09.19
A védelmi ipari szakképzés infrastrukturális feltételeit teremti meg a Zalaegerszegi Szakképzési....
2021.09.19
Facebookos ismerőseinek akart dicsekedni sportkocsijával egy 70 éves olasz autós, ehelyett a....
2021.09.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Megyünk egy kört? ..
2021.09.19
A Müncheni Autószalonon bemutatott Cupra Tavascan Extreme E Concept az idén indult Extreme E....
2021.09.19
A napenergiával közlekedő és működő lakóautó prototípusának neve Stella Vita, és egy 17....
2021.09.19
Üzembe helyezte a hétvégén az ausztriai Villachban 1,6 milliárd eurós beruházással készült....
2021.09.19
A J.D. Power közvélemény-kutató intézet arra kérte az új autók tulajdonosait, hogy értékeljék,....
2021.09.19
Fokozott közlekedésrendészeti és mélységi migrációs ellenőrzést tartottak az autópálya Szabolcs-....
2021.09.19
Tedd le az autót, és válts aktív közlekedési formára! Tippek az Európai Mobilitási Hét alkalmából....