bukósisak teszt

A nagy sisakteszt - 80 ezer forint alatt

2015.05.04.

Középkategóriás zárt bukósisakokat hasonlítottunk össze, a nem teljesen belépő, de nem is teljesen prémium (még polikarbonát) intervallumból: AFX, Caberg és Scorpion a Sharkok, Nolanok és Iconok ellen!

Korábban 50 ezer forintnál húztuk meg azt a vonalat, amely kategorizálta az általunk tesztre begyűjtött bukósisakokat, de a mostani felhozatalnak csupán a harmada fért volna be e lélektani(?) határ alá. Így került feljebb a léc 80 ezerig, ami egyben azt is jelenti, hogy nem kifejezetten belépő-kategóriás zárt sisakokat vizsgáltuk - de szerintünk ha valaki komolyan motorozásra adja a fejét, nem érdemes 30 ezer alatt kutakodni...

Esetleg 60 ezer forintnál szét lehetett volna választani a kilenc fős mezőnyt, de jobbnak láttuk, ha így-ahogy-vannak küzdenek meg egymással (lesz még egy ötfős, 80 ezer fölötti prémium-összecsapás is). Ugyanis egyáltalán nem borítékolható a végső sorrend a vételár tükrében (amiben azért akadnak különbségek): például mert az ár/érték arány az egyik legfontosabb tényező, ugyanakkor ez esetben szépen szemléltethető, hogy akár "egy tizessel" többért mennyivel többet kapunk - vagy nem.


Két Icon, két Nolan és két Shark sisak is szerepel a tesztben - egymás és a többiek ellen. Ezen párosok mindegyike egy-egy (eltérő mértékben) olcsóbb-drágább modell, így még jobban látszanak az egyes lépcsőfokok közti különbségek (a gyártókon belül is, ugye). Rajtuk kívül a belépő Scorpion EXO, az újdonságnak számító AFX és a kuriózumnak minősülő Caberg EGO igyekszik bizonyítani - természetesen a teljesség igénye nélkül dolgozunk, ennyi bukót kaptunk.

A nagy próba módszere ugyanaz, ami a többcélú, dual-sport sisakok tesztjén is volt: egyéni és alap pontok összegéből alakul ki a végeredmény (mivel számszerűsíteni kell, máshogy lehetetlen lenne eredményt hirdetni). Utóbbiak esetében a súly, a zaj (ezeket mértük is) és a szellőzés dominál. Az egyéni pontoknál a lehető legszéleskörűbb szempontok szerint osztályoztuk a sisakokat, méghozzá hárman, hogy egy viszonylag kiegyensúlyozott mintát vehessünk alapul (például, háromféle fejformát). Íme tehát a nagy sisakteszt mezőnye:

Scorpion EXO-500 - Kapható: SuperZone

A Scorpion bukókkal kapcsolatban igen jó tapasztalataink voltak az évek során, kíváncsian vártuk, mit tud a belépőmodell. Kicsit “bumszlibb” a formája (főként az eleje), mint a 750-es vagy 1000-es (2000-es) nagytesóké, a nyílása pedig szűkös, tehát nem ezt lehetett a legkönnyebben fel- és levenni - viszont ha már a fejünkön van, elég kényelmes.


Van benne napszemüveg és párna-pumpa, ami külön piros pont egy “beugró” modellnél (még pinlock is jár hozzá), akárcsak a nagyon hasznos (és jól működő) “plexipöcök”, amivel finoman résnyire lehet nyitni a szélvédőt. Ez sokkal elegánsabb megoldás, mint az Iconok “pöcke” - de erről majd lentebb. Viszont a plexi nyitása egy kissé nagy erőt igényel, és a cseréje is elég körülményes (a gumicsík viszont szépen simult a plekóra, jól zárt). Dani szerint az elején a “perzsa” márkajelzés olcsó hatású, mondhatni “búcsús” - nekem nem zavarta a szememet. A belseje nagyon igényes, jól párnázott, széles az arcpárna, finomak az anyagok - már-már kategórián felüli az interiőr, ami a felszereltségével és kivitelezésével együtt igen jó ár/érték arányt jelent.


 

Előnyök / hátrányok - Scorpion EXO-500 Shadows

  • Igényes belső, nagyon kényelmes
  • Magas felszereltség
  • Jó ár/érték arány
  • Nem túl karcsú héjforma
  • Körülményes plexicsere
  • Kissé szűkös nyílás

Shark S600 - Kapható: Karasna

Két Shark sapka is szerepel a tesztben: az S700-as “nagytesó” felára 18 ezer forint (a tesztben szereplő modellek esetén). Kíváncsiak voltunk, mennyivel tud többet a házon belüli konkurencia. Az S600 arcpárnája nem volt elég széles, nem tartott eléggé, magyarán nem volt meg a kellő “hörcsög-hatás”. Ugyanakkor - vagy inkább éppen ezért - elég könnyű volt le- és felvenni, és a kényelemmel sem volt baj (a "kritikus" ponton, a homloknál is pont jó volt, mindhármunk fejére).


Az megint nem plusz pont, hogy hatalmas a hely belül, az állrésznél (ez nem a dual-sport kategória). Tehát ki lehet jelenteni, hogy az S600 elég szellős - de csak a párnázottságát tekintve, mivel a szellőzése nem átlagon felüli: csupán két darab állítható szellőzőt nyomkodhatunk rajta (amikről ráadásul nehéz megállapítani, hogy nyitva vagy zárva vannak - legalábbis álló helyzetben). A felszereltsége is elég gyenge, se napszemüveg, se bogárháló a tátongó áll-résznél - csak pinlock jár hozzá. A bélése és a festése (dizánja) nagyon igényes, a pleximechanika csak olyan átlagos, de összességében a minősége átlagon felülinek mondható, szóval az S600 is az ár/érték bajnoki cím esélyese. Végül, nem szabad megfeledkeznünk az 5 év garanciáról sem, de nem tűnik úgy, hogy szükség lesz rá - ami megint csak jó.

Előnyök / hátrányok - Shark S600

  • Kívül/belül minőségi hatást kelt
  • Kényelmes
  • Jó ár/érték arány
  • "Szellős" belső
  • Kevés szellőző
  • Gyenge felszereltség

Caberg EGO - Kapható: MotorOázis

A teszt valódi csodabogara volt a Caberg EGO a “napfénytetőjével” (Dani), “sajtreszelőjével” (KT), “tésztaszűrőjével” (BenZso) a tetején - ez az elhúzható panel nem más, mint egy extra nagy szellőző! Majdnem biztos, hogy ebben érzed magad a legjobban egy "igazi" nyári napon (és bízzunk benne, hogy egy kiadós zuhiban nem kapsz vízhűtést a fejedre :)) - ha a "sisakbagyöngyözős" fajta vagy, megtaláltad, amit régóta kerestél... A kivitelezés viszont nem a legjobb, a panel “rolója” elég (túl?) könnyen jár, és gagyi hatású, sorjás műanyagokat is találunk rajta a pleximechanika környékén, valamint kissé “nyeklő-nyakló” hatást kelt az egész kupak (héj).


A belső párnázása elég (túl?) vékony, főleg a fejtetőnél, nyilván az extra “panoráma-szellőzés” miatt. Viszont meglepően halknak bizonyult a porszívós méréseknél, nyitott szellőzőkkel is. Az ominózus, fejtetőn lévő szellőzőpanelen kívül a plexi is túl könnyen nyílik, vagy éppen csukódik, ha nyitott plekóval elérsz egy bizonyos sebességet - igaz, ez az állítás (felvetés) nem nyert bizonyítást. Bár a méretpontosság (kényelem) megfelelő volt, a héj formája nem kényezteti a szemünket, ahogy a tesztben szereplő fényezés sem. Egy ezres híján annyiba kerül, mint a Scorpion, de minőségérzetben nem (sem) “hozza” az amerikai bukót, és csak egy valamiben jobb nála (és mindenkinél?): igen, ez a szellőzése.

Előnyök / hátrányok - Caberg EGO Streamline

  • Extra nagy szellőző a fejtetőn...
  • ...mégis halk sisak...
  • ...és kényelmes is
  • Túl könnyen nyíló plexi és szellőzőpanel
  • A műanyagok minősége hagy kívánnivalót...
  • Vékony a párnázás, főleg a fejtetőnél

Icon Alliance - Kapható: MotoPartsShop.hu Forgalmazza: PartsEurope

A matt fekete Icon Alliance már kézben tartva is elég prémium benyomást kelt - pedig ez még csak az 50 ezer forint alatti kategória… Erről a sapkáról már “menős” tapasztalatunk is van (egy ilyen volt rajtam - stílszerűen - narancsban a KTM RC125 teszten), és azt kell hogy mondjam, maximálisan meg voltam vele elégedve… Első alkalommal húztam a fejemre, mégis olyan volt, mintha “már az én bukóm lenne” (ami nem sok sisakról mondható el), tehát nem nyomott, mégis tartott, jól szellőzött - passzolt. Mondjuk az a láthatósági szín jobban nézett ki (meg tudjátok, ez a vesszőparipánk), de ez a sötét matt is vagány (a héj formája is ütős): ez a típus már csak ebben a színben kapható, de legalább a sötét plexit ajándékba kapod hozzá.


A MotoPartsShop tartósteszje során az is kiderült, hogy az igényes HydraDry belső hamar kiszárad, ha beleizzadsz. A belső formája is abszolút rendben van, könnyű belebújni, jóval könnyebb mint a márkatárs Airmadába (lásd lentebb), az amúgy finom mechanikájú plexi “pöcke” viszont még durvább: ezzel a fém pöcökkel zárható le a plexi, de ez olyan “jól” sikerült, hogy egy kicsit “küzdős” lett… Kissé idegesítő, de mentségére legyen mondva, hogy a használat során valamelyest bekopik. Még egy negatívumot meg kell említenünk, mégpedig hogy a felhozatalból ez a legnehezebb (beépített napszemüveg nélkül is), de összességében nagyon meggyőző az amcsi sapi, és - ahogy BenZso mondaná - “ennyiért ajándék”.

Előnyök / hátrányok - Icon Alliance Dark

  • Könnyű fel/levenni, átlagon felüli kényelem és szellőzés
  • Igényes kidolgozás kívül és belül is
  • Kimagasló ár/érték arány
  • A "plexipöcök" durván, nagy erővel működik az első időben
  • Az arcpárna világos színén hamar meglátszik a kosz (de a Hydra Dry bélés hamar kiszárad)
  • Ez a legnehezebb, és már csak feketében kapható

AFX FX-120 - Kapható: MotoPartsShop.hu Forgalmazza: PartsEurope

A hárombetűs amerikai márka “futárbukójáról” már olvashattatok nálunk, mégpedig az extra szélvédőfűtés(!) apropóján. Sajnos a fűtőszálas kit nem az alapcsomag része, ettől eltekintve a felszereltsége így is jónak mondható. A tarkó résznél pumpával állíthatjuk pontosan a fejünk méretéhez/formájához, ami ebben a kategóriában tényleg extra, valamint beépített napszemüveget is kapott. Üröm az örömben, hogy pumpálás nélkül nem nagyon van tartása, kicsit “lötyögős” érzésünk van benne (de legalább könnyű fel/levenni, nem tépi a fülünket), és a belseje is eléggé igénytelen, legalábbis úgy, hogy majdnem annyiba kerül, mint a finoman “megművelt” Shark S600.


A szellőzők azonban abszolút minőséginek tűnnek, és van is belőlük elég. A héj korántsem elnagyolt formájával sincs gond, viszont ebben a “teli” egérszürke fényezésben nem mutat olyan nagyot (ami futár-szempontból határozottan hátrányos - van feltűnőbb színben is…). A pleximechanika eléggé gyengécske, kissé “ropogós”, de ennél is idegesítőbb a túlságosan hátrahajló orrvédő gumi, ami egyfolytában birizgálja a nózinkat - ki kellett venni, nem tudtuk belőni.

Előnyök / hátrányok - AFX FX-120

  • Magas felszereltség (pumpa, rendelhető szélvédő-fűtés)
  • Tetszetős héj forma
  • Sok szellőző
  • Keskeny arcpárna, pumpa nélkül nincs tartása
  • Gyengécske pleximechanika
  • A bélés nem túl igényes, zavaró az orrvédő

Nolan N64 - Kapható: EuroMotor

A dizájn-díjat egyértelműen elvitte az N64 Melandri replikája, ebből nem volt vita hármunk között. Az akváriumos, halacskás - igényes kivitelezésű - grafika annyira “aranyos”, hogy tuti az N64-esed lesz a legnépszerűbb kupak a parkolóban, és persze a forgalomban sem baj, hogy feltűnő (a mutatós festés egyébként jól eltereli a figyelmet a viszonylag egyszerű héjformáról). Amiben még kiemelkedik a mostani mezőnyből, hogy ez a legkönnyebb - egyedül ezt mértük másfél kiló alatt. Sajnos a felszereltségével nem tud kitűnni a 9 fős tömegből, napszemüveg sincs, pinlock sem jár.


Az Unitherm elnevezésű bélés igényes, finom kivitelű, de belül egy kissé szűkös volt a méretéhez képest (ebből a szempontból pont a Sharkok ellentéte). A passzos bélésnél jobban zavart a héjszerkezet “nolanes” recsegése-ropogása, ami már nem kelt annyira minőségi hatást. A plexi mechanikája, működése legjobb esetben is átlagosnak mondható, ami nem feltétlenül jót jelent már ennyiért - de legalább a cseréje könnyen megy és nem is nagyon akart párásodni. A szellőzéssel és úgy az általános minőségérzettel - a “hangos” héjat leszámítva - nincs probléma, de az árát tekintve, ennyiért kapunk jobbat is - vegyük például a Scorpiont.

Előnyök / hátrányok - Nolan N64 Melandri Aquarium

  • A legszebb, legmutatósabb fényezés
  • Igényes anyagú belső
  • A legkönnyebb
  • Szemre is olcsó pleximechanika
  • Passzos és "hangos" héj, aminek a formája sem izgalmas
  • Gyenge felszereltség

Shark S700 - Kapható: KARASNA

Jöjjön a Shark S700, amelynek bizonyítania kell(ene) 18 ezer forintos felárát (a tesztben szereplő Shark-modellek között ennyi a különbség). Nos, a lényegre törve, ez nem igazán sikerült neki, mert nem sok mindenben nyújtott jobb teljesítményt a - statikus - teszt során, mint a kistesó. Ráadásul a méréseink során kicsit nehezebbnek és picit hangosabbnak is bizonyult. Az arcpárna ebben is keskeny, de ez legalább már nem csak a párnái miatt szellős: több a szellőzőnyílás (talán ezért hangosabb), és jobb érzés is volt kattogtatni őket.


Többször említettük a Sharkok keskeny párnáit, viszont határozottan emlékszem, hogy nyomta a fülemet… Tudjuk, hogy ez fejforma-függő, és a méretpontossággal nem is voltak gondjai...de nem csak az én fülemet nyomta, hanem mindhármunkét! Viszont fel- és levétel közben nem akarta leszakítani azokat. Érdekes egybeesés, hogy ugyanannyi egyéni pontot (hármunk összesített pontszáma, lásd a lenti táblázatot) kapott, mint az S600, tehát nagyjából (pontosan) ugyanolyannak ítéltük meg a 700-ast is, és csak az ún. alap pontok döntöttek közöttük - amik olyan “egzakt”, jól mérhető szempontok, mint a súly, a zaj vagy a szellőzőszám. Ez azt jelenti, hogy “érzésre” nem tudtunk dönteni közöttük, végül - némi meglepetésre - az olcsóbb modell felé billent a mérleg nyelve (ez az S600-as jobb ár/érték arányát is jelenti).


 

Előnyök / hátrányok - Shark S700

  • Kívül/belül igényes hatást kelt
  • Kényelmes (a fül helyét leszámítva)
  • Jobban felszerelt (és szellőzik), mint az S600
  • Keskeny az arcpárna, ugyanakkor nyomja a fület
  • Nehezebb és hangosabb az S600-hoz képest...
  • ...ezért nem (sem) éri meg a felárát (a tesztben szereplő fényezésekkel)

Nolan N86 - Kapható: EuroMotor

Akárcsak Sharkból, Nolanből is két modellt szerepeltetünk, ez esetben kettejük között 11 ezer forint az eltérés az N86 “javára”. Valóban a javára válik a felár? A Sharkok esetében nem így történt… Nos, az N86 csendesebb és nehezebb is az N64-nél, de a súlyában a beépített napszemüvegnek is szerepe van. Nem csak ennyivel jobb a felszereltsége, mert a pleximechanika is igényesebb kivitelű, “szebben” működik (még ha úgy tűnt, jobban is párásodik). Mivel Nolan, ez is “recsegropog” - ugyanúgy, mint az olcsóbb típus - viszont annál kényelmesebbnek bizonyult a hasonlóan igényes belseje (és a le/felvétel is könnyebben ment). A szellőzése ugyanolyan jó, mint a kistesóé, a minősége pedig még egy kicsit jobb.


A helyzet nagyon hasonlít a Sharkok közti végeredményre: itt csupán egyetlen ponttal nyert a kedvezőbb árú, de alacsonyabb "osztályú" N64 hármunk egyéni pontjait tekintve (ár/érték arány?), és megint az “egzakt” alap pontok döntöttek - és megint az olcsóbb javára… Ebből a “mérési” fejezetből (lásd: alap pontok) úgy tűnik, a drágább modell nem annyival csendesebb, mint amennyivel nehezebb. Igazából pont annyival jobb az N86, mint amennyivel drágább (11 ezerért szebb héj, jobb plexi és napszemüveg), csak a helyzet az, hogy ezt a pénzt lehet, hogy inkább egy sötétített plexire költeném az N64-re.


 

Előnyök / hátrányok - Nolan N86 Axye

  • Nagyon igényes (kényelmes) belső rész
  • Szép héj, vagány fényezés
  • Jó szellőzés és felszereltség
  • Recseg-ropog a héj (mint sok más Nolan-nál)
  • Kisméretű (transzformerszes) napszemüveg
  • Ezzel a fényezéssel nem a legjobb az ár/érték aránya

Icon Airmada - Kapható: MotoPartsShop.hu Forgalmazza: PartsEurope

És a végére is maradt még egy “párbaj”, mert Iconból is két versenyző indult, az Alliance mellett az Airmada. Tulajdonképpen nem érdemes őket egymás mellé tenni, mert itt a különbözet már tetemes, kábé 30 ezer forint (ezekkel a fényezésekkel). De a kérdés továbbra is az, mennyivel tud többet a drágább? Mert az ár/érték arány nem jelent egyet az olcsósággal, viszont nem valószínű, hogy a nem sok híján 80 ezres Airmada lesz ennek a bajnoka. Mert nem csak hogy ez a legdrágább a polcon, de a második legnehezebb is a mérlegen. Belebújni is ebbe a legnehezebb, mert nemhogy a füled, de az arcod is leszakad közben…


Nagyon szűk a nyílása, de benne már igen jó érzések töltenek el, mert jól tartanak az igényes, finom anyagú párnák - a belsőből egyedül a bogárháló hiányzik. Az ominózus plexirögzítő pöcök (amiről az Alliance kapcsán már volt szó) viszont nagyon nem, de ezt (ezeket) leszámítva már nem tudunk rosszat mondani erről a sapkáról: vagány héjforma és grafika, az egyik legjobb pleximechanika, egy rakás szellőző, dupla D-gyűrűs csat és társai… Profi - csak ne volna olyan nehéz felhúzni, levenni! De van még egy jó hírünk: a legolcsóbb (egyszínű) fényezéssel lényegesen olcsóbb, csak 55.780 forint - ami igen jót tett az ár/érték arányának; enélkül nem fért volna fel a dobogóra, hogy egy kicsit előre szaladjak...

Előnyök / hátrányok - Icon Airmada Salient

  • Nagyon "patent" és kényelmes (ha sikerül felvenni)
  • Minőségi külső és belső kialakítás
  • Finom pleximechanika, jó szellőzés
  • Nagyon szűk a nyílása, nehéz belebújni
  • "Plexipöcök" - nem kéne, vagyis nem ebben a formában
  • Gyenge felszereltség: nem jár hozzá semmi extra

A végeredmény az egyéni és alap pontok összege alapján a következőképpen alakult:

Összegzés

Számszerűsítve a sisakok statikus tesztelése során szerzett érzéseinket, benyomásainkat, kialakult a végeredmény (és persze a dobogó) sorrendje - most pedig megpróbáljuk a számokat betűkre fordítani. A legkevesebb pontot holtversenyben az AFX, az "új fiú" és a "szuperszellőzős" Caberg kapta. Az AFX összességében egyáltalán nem rossz, csak ahhoz képest elég gyenge a belseje és a plexije, hogy annyiba kerül, mint az Icon Alliance (lásd lentebb...). A Cabergen is a minőségérzettel támadtak gondjaink (műanyagok, mechanika), pedig a "napfényroló", azaz az extra szellőző óriási ötlet - valószínűleg ebben gurulnánk a legszívesebben a Balatonra azokon a tűző napokon...

Azonban egy motoros szezon nem csak a nyaralásból áll, vannak fontosabb szempontok is - például a sokat emlegetett ár/érték arány. A majdnem 60 ezer forintos Cabergnél ebből a szempontból kedvezőbb a több mint 70 ezres (az aktuális fényezéssel) Nolan N86, amely a következő a sorban. Igazán komoly negatívumot nem is tudunk mondani a minőségi olasz sapkáról, egyszerűen az ára miatt nem végzett előrébb a sorban. Nagyon hasonló cipőben járt nálunk a nívós Shark S700 is, amely egy, illetve két pont különbséggel ékelődött a két Nolan közé.


Az olcsóbb Nolan, az N64 - némi meglepetésre - megelőzte a drágább Nolant és a "komolyabb" Sharkot - ha csak hajszálnyival is. Pedig ezzel a mutatós Melandri fénnyel ez sem olcsó, de legalább könnyű és finom (a belseje). Ezzel elérkeztünk a dobogóhoz, melynek legalsó fokán szintén holtverseny alakult ki: az Icon Airmada és a Shark S600 között. Az Airmada végtelenül magas színvonalú bukó, és ha nem lenne olyan szűkös a nyílása, és a "plexipöcök" sem bosszantana, nyerhetett is volna - a győzelemhez mondjuk még egy "jóárasított" fényezés sem ártott volna...

A Shark S600 pedig azért végzett a pódiumon, mert az S700-hoz hasonló (magas) minőséget szállítja, 16 ezerrel olcsóbban... Az ezüst a kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó Scorpion Exo-500-é: mindhárman teljesen meg voltunk elégedve vele, de a győzelemhez egy szebb héjforma és egy könnyebben cserélhető plexi kellett volna - meg mondjuk -10 ezer az árából. A győztes ugyanis az ötvenezer alatti(!) Icon Alliance Dark, ami a színét leszámítva, a sisak egészét tekintve egy igen figyelemfelkeltő bukó (az árát is ideértve). Ennyiért kisebbfajta csoda az a minőségérzet és kényelem ,amit nyújt - csak az a fránya "plexipöcök" ne volna!


- a prémium kategóriás (80 ezer fölötti, karbon-kompozit) zárt sisakokkal folytatjuk

Kedves Autoszektor.hu olvasók! A TesztMotor.hu további tesztjeit itt olvashatjátok.

 

Forrás: 
http://www.tesztmotor.hu/tesztek/zart_bukosisak_teszt_-_80_ezer_forintig

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.28
Német hatóságok által körözött autót foglaltak le Nagylak közúti határátkelőhelyen a Csongrád-....
2024.02.28
- Csaknem 30 ezer látogató kereste fel az Utazás+ Kiállítást, valamint a vele egy időben rendezett....
2024.02.28
A Forma-1-es Bahreini Nagydíj csütörtöki szabadedzéseivel hivatalosan is elrajtol a világbajnoki....
2024.02.28
Egy rendkívüli ritka, gazdátlan Lamborghini Aventadorra bukkantak a dús lomkoronáiról és sokszínű....
2024.02.28
Kamipon égett az M0-son, a sztráda M4-es autóút felé vezető oldalát teljes szélességében lezárták....
2024.02.27
Éves szinten 26,34 százalékkal nőtt januárban az autóipari termelés Romániában - írja az economedia....
2024.02.27
Nem kellett messze mennie a Mercedes-Benznek, hogy a kompakt kategóriában is hadrendbe állíthassa....
2024.02.27
A GreenGo az eddigi budapesti szolgáltatási területét öt helyszínnel bővítette, így mintegy 300 000....
2024.02.27
Az autóipar fejlődésével egyre több, egykoron extrának számító technológia válik a mindennapjaink....
2024.02.27
Magánház udvarába zuhant a Budaörsi repülőtér közelében egy vitorlázó repülőgép kedd délután -....