tűzoltás

Nagyon égő! De mivel vonulnak majd a tűzoltók?

2022.07.02.

Ha egy akkukkal megpakolt autó tűzbe jön, akkor már nem elég a hagyományos technika és bevált módszer, a tűzoltók munkáját és eszközeit is megváltoztatta az EV-járművek terjedése.

A lángok lefeketítésével nem ért véget a tűzoltók munkája, az izzó szerkezetek hűtése és más utómunkálatok napokig eltartahatnak, és már nem csak egy nagyobb épület esetében. Sőt, fokozottabban érvényes az elektromos hajtású járművekre.

A villanyautók megjelenésével új oltási és hűtési technikákat kell megtanulniuk a tűzoltóknak, méghozzá gyorsan, mert egyre gyakrabban lobbannak lángra nagyobb akkupakkos járművek, amik intenzíven tudnak égni és még napokkal eloltásuk után is lángra lobbanhatnak, ezért új módszereket, technikákat igényelnek. Hogy miért?

A villanyautók többségénél használt lítiumion-akkumulátorok túlmelegedésekor keletkező tűz azért olyan heves, mert az anód és katód bomlása során felszabaduló oxigén folyamatosan tovább táplálja a lángokat, ezért azokat tartósan kell hűteni, hogy megelőzzék az újragyulladást, melyet a melegedési folyamat okozhat. És okoz is a tapasztalatok szerint, mert a lítium-ion akkumulátorok nagyobb hővel és hosszabban ég, és egyetlen cella meghibásodása is hőkitörést (termikus eseményláncolatot) okozhat, miközben az akkupakk többi cellájának meggyulladása tovább növeli a tűzet.

Többnyire nem közlekedési baleseteknél, ütközéseknél gyulladnak meg a villanyautók, hanem töltéskor, ami különösen veszélyes mélygarázsokban, de nyitott parkolókban is, pláne, ha benzinkút és lakóház is van a közelben. Márpedig egyre gyakoribbak az ilyen tüzek, és az elektromos autók oltásához már kevés a hagyományos kézi oltókészülék, sőt, a nagyobbak sem hatékonyak.

További probléma, hogy sokszor még órákkal, napokkal az oltás után is képes tűzbe jönni a kiégett villanyautó akkumulátora. A kaliforniai Sacramento egyik roncstelepén egy kiégett Tesla S három hetes parkolás után borult lángba, ekkor a kivonult tűzoltók vízzel feltöltött gödörbe helyezve hűtötték.

Hasonló módszert alkalmaztak a tűzoltók a németországi Langelfeldben, ahol a töltés közben kigyulladt és oltás közben is intenzíven lángoló Opel Ampera E-t vízzel teli konténerbe emelték.

Kínában és már több országban előírás a villanyautókban az olyan biztosítóberendezés és védőpajzs, mely késlelteti az akkupakk meggyulladását: a Munro & Associates által fejlesztett műanyag borírás 30 percig képes ellenállni ezer Celsius fokos hőmérsékletnek, így meggátolja a fémelemek átmelegedését.

Szakemberek szerint az elektromos autóknál nem nagyobb a tűzveszély, mint benzineseknél, viszont az égő akkumulátor eloltása hosszabb és bonyolultabb: egy normál személykocsitűz lefeketítéséhez elég negyedóra és fél köbméter oltóanyag, vagyis egyetlen tűzoltójármű 4-5 fős személyzete képes megfékezni a lángokat. Villanyautó esetében legalább tíz köbméter víz kell az oltáshoz, ami 2-3 órás, sőt hosszabb is lehet, az utómunkálatok és a felügyelet pedig több napig is eltarthat.

Adatbázisukban a tűzoltók már vonuláskor tájékozódnak a helyszínről és az autógyártók által kötelezően elküldött szerkezeti tájékoztatóról, valamint az előre kidolgozott mentési módszerről, ami különösen villanyautók esetében fontos, mert előre tudják, hol lehet biztonságos átvágni a karosszériát a beszorult utasok kiszabadításához.

EV-mentéshez fejlesztett eszközöket a világ legnagyobb tűzoltójármű-gyártója. Az osztrák Rosenbauer elektromos járművek lítiumionos akkumulátorainak oltására tervezett készülékénél prioritás a tűzoltó biztonsága: a távolból aktiválható rendszer közvetlenül az akkucellákba juttatja a vizet, ezért az oltási folyamat hatékonyabb, miközben a mérgező füstök mennyisége is minimalizálható.

A kezelőpaneles oltóegység akkor is hatékonyan alkalmazható, ha a jármű felborult. A távirányított fúvóka több tonnás erővel szakítja át az akkumulátorház falát, így közvetlenül a cellákba juttatja a vizet, mely így hatékonyabban hűt. Az akkupakk hőmérsékletének elérése után elszállítható a járműroncs, mely akár menet közben is oltható. A Rosenbauer többféle villanyautón prizmás és hengeres cellákból álló akkumulátorokon is tesztelte az eszközt, melyet már sorozatban gyárt.

Az ismert kockázatok és veszélyek ellenére a tűzoltók is akkumulátoros hibridekkel és elektromos járművekkel indulnak bevetésre. Márpedig a 10-30 tonnás járművek villanymotorjainak táplálásához igen csak méretes energiaforrások kellenek. A tűzoltók nem férlek attól, ha egy akkukkal megpakolt autó tűzbe jön: a Rosenbauer nyáron mutatta be a világ legnagyobb tűzoltó seregszemléjén, a frankfurti Interschutzon repülőtéri gyors-beavatkozó ezer kilowattos Pantherjének elektromos változatát, melynek akkupakkja 25 perc alatt feltölthető.

A Párduc sorozatgyártása biztosra vehető, mert a nemzetközi repülőszervezetek (IATA, ACI, ICAO) kötelezettséget vállaltak arra, hogy 2050-ig minden földi járművet nullemissziósra cserélnek, több repülőtér önként húsz évvel előbbre hozta vállalását.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....