török autóipar

Nagyot esett a török autóipar

2020.08.29.

A török járműipar 29 százalékkal esett vissza az első félévben, a helyi autógyártók szövetsége (OSD) 518 ezer 727 összeszerelt járművet jelentett.

Júniusban valamennyire javult a helyzet, a 103 ezer 273 legyártott jármű darabszáma csak 5,4 százalékkal maradt el a tavaly júniusi adattól. A mélypontot a május jelentette, akkor a koronavírus-járvány miatti korlátozások miatt 54 százalékkal zuhant a termelés. A török export 27 százalékkal esett vissza, júniusban 70 ezer 813 járművet exportáltak. Májusban a zuhanás 60 százalékos volt. A török autógyárak többsége március közepétől leállt és csak áprilisban indult újra.

A török gazdasági kormányzat pénzügyi segítséget, jellemzően hosszú lejáratú, kedvezményes hitellehetőséget nyújt júniustól a hazai autóipar védelmében, amelyet csakis azok a vásárlók vehetnek igénybe, akik Törökországban gyártott járművet vesznek.

A török járműipar legnagyobb felvevőpiaca az Európai Unió. A legnagyobb autógyártók az Oyak Renault, a Ford Otosan, valamint a török Koc Holding és a Fiat Chrysler közös vállalata, a Tofas. A török járműipar éves kapacitása mintegy kétmillió jármű. A törökök gyártják többek között a Hyundai H350 kisteherautót, a Renault Cliót, a Renault Fluence, a Fiat Tipo/Aegea, Fiat Doblo, Fiat Fiorino, Citroen Nemo, Peugeot Bipper, Opel/Vauxhall Combo, RAM ProMaster City modelleket, a négyajtós Honda Civicet, a Ford Transitot, a Ford Couriert, a Transit Custom és Transit Custom PHEV kisteherautókat, a Tourneo Courier és Tourneo Custom kisbuszokat, a Cargo nehézteherautókat, a Hyundai i10 és i20 kisautókat, a Toyota Corollát, C-HR-t és Versót. A járműgyártás mellett jelentős a török beszállítóipar is. Törökországban a globális autógyártó vállalatok összesen 17 gyárat tartanak fenn. Mintegy 500 Tier 1-es beszállító működik a 80 milliós országban, a Tier 2-es és 3-as szintű beszállítók száma évről évre növekszik.

torok_autoipar_terkep

A török autóipart a járvány mellett egy komoly elutasítás is sújtja. A Volkswagen német járműgyártó végleg úgy döntött, hogy nem építi meg Törökországba tervezett üzemét, amit a koronavírus miatt visszaeső autókereslettel indokolt. A Volkswagen eredetileg a törökországi Izmir közelében, Manisa városban készült egy gyártóüzemet létesíteni, amelynek beruházási költségét a német Automobilwoche autóipari szaklap a Volkswagen részéről 1,2-1,5 milliárd euróra, a beszállító cégek részéről pedig további egymilliárd euróra becsült. Az autóipari üzemberuházás mintegy négyezer munkahelyet teremtett volna, a gyárban évi mintegy 300 ezer autó készült volna. A Volkswagen tavaly októberben Törökország szíriai katonai akciója miatt elnapolta döntését a beruházás megvalósításáról. Novemberben azonban olyan értesülések láttak napvilágot, hogy a háttérben folytatódtak az egyeztetések a Volkswagen és Törökország között.

B. Cs. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....