Norvégia

Négy éven belül autómentessé teszik Oslo belvárosát

2015.10.20.

Négy éven belül kitiltják Oslo belvárosából a személygépkocsikat – jelentette be hétfőn a norvég főváros új baloldali vezetése, amely egy átfogó környezetvédelmi programot követve 2019-re nagy lépést akar tenni a károsanyag-kibocsátás csökkentése, valamint a tömegközlekedés és a kerékpárutak fejlesztése terén.

A norvég Munkáspárt és koalíciós partnerei, a Szocialista Baloldal és a Zöld Párt – a szeptemberi helyhatósági választások oslói győztesei – a klímaváltozás elleni küzdelmet és a környezetvédelmet kiemelt kérdésként kezelik programjukban. A radikális változtatások között a legfontosabb, hogy autómentes övezetté akarják változtatni a belvárost, ahol ezer ember él, de 90 ezren dolgoznak.

Az Európában először Oslóban életbelépő belvárosi személyautó-tilalom részleteit még nem hozták nyilvánosságra, de a terv máris aggodalmat keltett helyi üzleti körökben, többek között azért, mert a főváros 57 bevásárlóközpontja közül 11 a leendő tilalmi zónában helyezkedik el.


A belváros autómentesítése annak a koncepciónak a része, amely szeretné elérni, hogy 2020-ra az 1990-es szint 50 százalékára csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása. Az új városvezetés 60 kilométernyi kerékpárút építését és elektromos kerékpárok vásárlásának támogatását is tervbe vette, emellett 2019-re 20 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal akarják csökkenteni a városon áthaladó autóforgalmat.

– 2030-ban még lesznek, akik autót vezetnek (Oslóban), de ezek az autók semmiféle káros anyagot nem bocsáthatnak ki – jelentette ki Lan Marie Nguyen Berg, a Zöld Párt szóvivője. Hangsúlyozta, hogy a gyalogosok és kerékpárosok életét meg akarják könnyíteni. – Jobb lesz az embereknek, a boltoknak és mindenkinek – ígérte.

A belvárosi közlekedést buszokkal és villamosokkal oldják meg, a mozgássérültek szállítására és a boltok ellátására szintén lesz tervük – írták közös közleményükben a várost vezető pártok. Európában több főváros alkalmaz esetenként autótilalmat a belvárosában, szeptemberben éppen Párizsban állították le a kocsikat egy időre. Máshol, például Madridban és Londonban külön díjat szednek a belvárosi zónákban az autósoktól, hogy csökkentsék a forgalmat. Oslóban 600 ezren élnek, a városban 350 ezer gépkocsi jár. Az autótulajdonosok zöme a belvároson kívül lakik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.13
Reneszánsz mű a Modern Solid elektromos korszakában ..
2025.12.13
A Mercedes-AMG Stefan Weckbachot nevezte ki az igazgatótanács új elnökévé – írja honlapján a....
2025.12.13
Az idén is útnak indult a Mikulástroli, hogy mesebeli hangulatot varázsoljon a főváros útjaira. ..
2025.12.13
Az új Audi Q3 számos területen állít fel új mércét, például az akusztikában: a teljes akusztikai....
2025.12.13
A Peugeot megmutatta, hogyan gondolkozik a közeljövő autójáról. A külső és belső dizájn....
2025.12.13
Azt gondolta a mercis, hogy a nézeteltérést ezzel a brutális módszerrel oldja meg. ..
2025.12.13
Egy magas rangú európai törvényhozó szerint a tilalom „lekerült a napirendről”; az EU várhatóan....
2025.12.13
A jogosítvány nélküli, bódult férfi végül több autót is összetört, és a rendőrségen zárta az estét....
2025.12.13
A rüsselsheimi kompakt világpremierje a januári Brüsszeli Autószalonon lesz. ..
2025.12.13
A 2026-ra vonatkozó szám a Gartner amerikai technológiai piackutató cég honlapjára felkerült....