levegőszennyezés

Nem a közlekedés, hanem a háztartási tüzelés az első számú légszennyező forrás Magyarországon

2019.03.26.

A közhiedelemmel ellentétben nem a gépjárművek károsanyag-kibocsátása vezeti a légszennyezést okozó tényezők rangsorát. Az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) adatai szerint Magyarországon közel 50 százalékban felel a légszennyezettségért a háztartási tüzelés, megelőzve ezzel a mezőgazdaság és a közlekedés környezetkárosító hatását.

A témáról tartott tájékoztatót az OMSZ Marczell György Főobszervatóriumában dr. Radics Kornélia, az Országos Meteorológiai Szolgálat elnöke, illetve Dézsi Viktor, az OMSZ Levegőtisztaság-védelmi Referencia Központjának osztályvezetője. Kiderült, nemzetközi összehasonlításban a levegő minősége Magyarországon megfelel a nemzetközi előírásoknak, a környező országok jobban szennyezik a levegőt.

Szóba került, hogy sok a tévhit a légszennyezéssel kapcsolatban, pedig az Egészségügyi Világszervezet és az Európai Bizottság által 2015-ben kezdeményezett, valamennyi kontinensre kiterjedő vizsgálatból kiderült: Közép-Európában elsősorban a korszerűtlen háztartási tüzelés felelős a 2,5 mikronnál kisebb szennyező részecskék kibocsátása miatti rossz levegőminőségért.

Magyarországon is ez az első számú problémaforrás. A Levegőtisztaság-védelmi Referencia Központ osztályvezetője szerint a lakossági szilárd tüzelés körülbelül 50 százalékban felelős a légszennyezésért. A fő probléma a nem megfelelő minőségű tüzelőanyag megválasztása. Sokan használnak nedves és puha, vagy kezelt fát, gyenge minőségű szenet vagy hulladékot. Fűtenek ronggyal, sőt PET-palackkal is, ami súlyosan terheli káros anyagokkal a levegőt. A megoldás a háztartások fűtésének korszerűsítése, továbbá a hőszigetelés lenne, ami jelentősen javíthatná az épületek energetikai mutatóit.

Az országon belül is nagy eltérések vannak a tüzelési szokások és a földrajzi paraméterek függvényében. A Sajó-völgy sajnos egy nagyon jó példa erre, ugyanis itt rendszerint kiemelten magas a szállópor-koncentráció.

Az, hogy a gépjárművek általi levegő-szennyezés éppen hányadik helyen áll a sorban, Dézsi Viktor szerint komponensfüggő: míg nitrogén-dioxid kibocsátás tekintetében kiemelkedő jelentősége van a közlekedésnek, szállópor-koncentráció esetén kb. 10%-ban felelős az autóipar és a gépjárművek a szennyezésért. Az utóbbi évtizedekben az autóipar nagy lépéseket tett a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért. Kérdés, merre indulnak el a trendek, különös tekintettel a dízelautókra. A jövő útját jelzi, hogy a kipufogórendszerek további fejlesztésével és a szennyezőanyagot eltároló katalizátorok széles körű alkalmazásával az egyik legkritikusabb nitrogénoxid-kibocsátás minimálisra csökkenthető.

A nagy probléma az, hogy télen sokkal alacsonyabban van az úgynevezett keveredési határréteg, így a szennyezés kisebb légtömegben tud elkeveredni, eloszlani, így ugyanakkora kibocsátás sokkal rosszabb helyzetet jelent a hideg évszakban.

Magyarországon a levegőminőség mérését, értékelését az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (OLM) végzi, amely egy manuális és automata mérőhálózatból épül fel. A manuális hálózat pontjain gyűjtött minták elemzése a XVIII. kerületi Gilice téren található Marczell György Főobszervatórium laboratóriumaiban történik, és kén-dioxid, nitrogén-dioxid, szálló por (PM10), valamint egyes helyeken ülepedő por összetevőkre korlátozódik. A mintákból további analízissel az arzén, a kadmium, az ólom, a nikkel, valamint a policiklusos szénhidrogének jelenlétét mérik.

A XVIII. kerületi Gilice téren található Marczell György Főobszervatóriumba beérkező adatok értékelését az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (OLM) végzi, amely manuális és automata mérőhálózatból épül fel. A hálózat pontjain gyűjtött mintákat laboratóriumban elemzik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....