vasút

Nyáron a hőség, télen a hideg miatt késnek a vonatok

2015.08.17.

Mostanában akár 50-60 fokosak is lehetnek a sínek a forró nyári napokon, de a MÁV-Start vonataira nem csak emiatt kell várni. Amíg Ausztriában öt százalék alatti a késedelmes szerelvények száma, a magyar IC-knek akár harmada is elmarad a kitűzött érkezési időponttól.

Az, hogy késik a vonat, még nem jelenti azt, hogy lassú. Magyarország első vasútvonalán, a vácin közlekedő gőzösök – 169 éve, 1846 július 15-én indult a menetrendszerű forgalom - egy óra alatt értek célba, ma ehhez fél óra is elég. Ám míg a Monarchia vasútját Európa legpontosabbjai között tartották számon, hazánk ma a legtöbbet késő vasúttársaság, legalábbis az Európai Bizottság 2014-es jelentése szerint.

Amikor még tartottuk a menetrendet: 1846-ban indult az első viszonylat Pest és Vác közt

Hogy mi a késés, arról megoszlanak a vélemények és különbözik az egyes országok gyakorlata. Japánban másodpercben mérik, és a Shinkanzen, a nagy sebességű vasút esetében 20-30 másodperc fér bele. A magyar vasút évtizedeken át 15 perces tűréssel számolt, ma már az európai előírásokhoz igazodva öt, azaz valójában hat perces (5:59) eltérést tekint pontosnak. A MÁV-Csoport honlapján olvasható adatok szerint lényeges eltérés van a különböző vasúti szegmensek között az idei első hat hónapban. A regionális hálózaton 88-91 százalékos a pontosan közlekedő vonatok aránya. Az elővárosban ugyanez már csak 84-86 százalék. A távolsági forgalomban közlekedő gyorsvonatok 80-91 százalékban tartották a menetrendet. A feláras vonatok, vagyis az IC-k pedig csak 69-79 százalékban értek be a célállomásra akkor, amikor azt előre várni lehetett.

Az adatok nem éppen szívderítők, a magyar vasút messze van az európai élvonaltól. Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) hálózatán a személyszállító vonatok 96,8 százaléka pontosan, azaz a menetrendi időadatokhoz képest maximum 5 perc 59 másodperccel késve közlekedett idén. Az elővárosi és regionális vonatai esetében 97,2 százalékos a pontosság. A távolsági vonatok esetén az első félévben átlagosan 88 százaléknyi szerelvény közlekedett pontosan.

Azért a MÁV-nál is tapasztalható némi javulás: míg 2013-ban a késések aránya 18,9 százalék volt, addig tavalyra ez a szám 12,2-ra olvadt. A késések átlagos hossza is rövidült. Míg 2008-ban 21 perc volt, 2012-ben már csak 15, 2014-ben pedig 14.

Mi az oka a sok késésnek? Ismerve a magyar vasúti pálya állapotát, nem nehéz okot találni. Mint a vasúttársaság ez évi fejlesztési koncepciójában olvasható, a 7300 kilométeres pálya 46 százalékán vezettek be sebességkorlátozást (helyeztek el lassújelet), ennek 39 százaléka állandó és 7 százaléka ideiglenes. Vagyis a késések jelentős részéért a rossz állapotú vágányhálózat okolható. Ezt a meglátást csak részben támasztja alá a MÁV közlése a hibák okairól. Eszerint a pálya csak 35,8 százalékban okolható a késésekért, a biztosítóberendezés, illetve a felsővezeték hibája 3,5, illetve 0,4 százalékban járult ehhez. A MÁV szerint a legnagyobb arányban, 60 százalékban külső okok: a rendkívüli időjárás, árvíz, valamint a közlekedési balesetek tehetők felelőssé.

Jámbor Gyula

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....