Opel OnStar

OnStar a kastélyban, Zafira a parkban

2016.09.13.

Két legyet ütött egy csapásra az Opel azzal, hogy egyszerre mutatta be egyterűjének legújabb változatát és szolgáltatással kapcsolt segélyhívó rendszerét.

Amerikában többmilliós az ügyfélkör

Az 1997-ben bemutatott OnStar segélyhívórendszerre már első évtizedében ötmillióan fizették elő, az USA-ban havi 17 dollár volt a havidí. Napjainkban már több mint húszmillió autóban élvezik a szolgáltatást, mely a napokban indult el Magyarországon is. Ehhez persze megfelelő autó is kell, például a legújabb Zafira, melyet már ezzel kínál az Opel, de jut a kisebbekbe is. A Corsa alapmodelljébe még feláras a termék, de a magasabb felszereltségi szintekhez már jár.

Az európia uniós piacon 2018. márciusától már minden forgalomba helyezett új személyautóban kötelező az e-call, mely baleset esetén, például a légzsákok felfúvódásakor automatikusan riasztja a mentőket, tűzoltókat, rendőröket, így akkor is segítséget kapnak a karambolos autóban ülők, ha éppen tehetetlenek, mert súlyos sérüléssel, esetleg ájultan fekszenek a roncsban.

Meggyorsítja a mentés a pontos helymeghatározás is, melyet bizony olykor még a segíteni szándékozó többi autós sem tud elmagyarázni az operátornak. A műholdas navigáció méterre megmutatja a balesetet szenvedett jármű helyzetét, így a megközelítés is a leggyorsabb.

ECall és OnStar

A General Motor által immár Európában is bevezetett amerikai rendszer nem csak segélyhívásra alkalmas, hanem egyéb szolgáltatásokra is igénybe lehet venni. Különösen akkor hasznos, ha a vezető egyedül utazik, mert nem kell megállnia ahhoz, hogy például közeli benzinkút vagy szálloda címe után keresgéljen mobilján, elég, ha megnyomja a belső visszapillantó-tükörbe épített info gombot. Ekkor jelentkezik az operátor, aki ember, tehát beszélni lehet vele és nem hangfelismerő algoritmusokkal kell szenvedni a call centerben, melynek szolgáltatás nonstop. Méghozzá az ügyfél által preferált nyelven, például magyarul. Mert hogy a jármű adataiból kiderül a tulajdonos nemzetsége is.

A magyarországi bemutatón Dános András, az Opel kommunikációs igazgatója konkrét példával illusztrálta a rendszert: az autóból hívott és angliai Lutonban működő diszpécserközpont gyorsan jelentkezett, harminc másodpercen belül a helyszínről kért információ elmondása után a műszerfali monitoron is megjeleníthető navigációs térképet is küldött az operátor.

Lopásvédelem és szerviz info

A tájékoztatón elhangzott, hogy az egyéves próbaüzem alatt ingyenes, aztán havi 2700 forintba kerül a szolgáltatás. Ebben az is benne van, hogy lopáskor riaszt a rendszer, miközben sms-ben és e-mailben is értesíti a tulajdonost, akinek kérésere körözést is kiad a járműre. Alvázszám azonosítás után a tulajdonos kérheti, hogy blokkolják az autó újraindíthatóságát: ez nem azonnali leállítást jelent, hiszen az balesetveszélyes lenne.

Ehhez jár még a járműstátusz valósidejű információja, mely jelzi az abroncsnyomást, része még a diagnosztika, gépkönyv. Öt éven át díjmentesen havonta érkezik diagnosztikai levél, melyet az ügyfél hozzájárulásával a márkaszerviz is megkaphat, majd egyéni ajánlattal megkeresheti a jármű használóját.

Minden hálózaton működik

Az OnStar csak gyárilag beszerelt Opelekben működik és modelltől függ, hogy melyikben szériafelszerelés, vagy opció. Az OnStar hardverét például az Innovation szinthez szériában adják, az Edition változat esetében 150 ezer forintos felárat kell fizetni.

Az előrejelzések szerint 2024-ben az autók 89 százaléka hálózatra lesz kapcsolva, még a használtak is. Az Opel OnStar jelenleg 26 országban működik és további 56-ban a Vodafone által elérhető, de ám minden hálózatra rákapcsolódhat, ha éppen valamelyik szolgáltatónál éppen fehér folt van.

Az Opel OnStar 4G/LTE kapcsolat adatcseréje háromszor gyorsabb a 3G-nél és az erős WLAN hotspottal hét mobil végkészülék csatlakoztatható a rendszerhez, így a Zafira mind a hét utasa egyszerre használhatja mobilját, laptopját, tehát kommunikálhat, dolgozhat, vagy akár tévét nézhet menet közben

Az OnStar csak szükség esetén küldi el bárhová az autó koordinátáit, például baleset esetén, vagy ha az operátorral beszélünk. Mennyiben valaki el akar rejtőzni a rendszer elől, elég megnyomnia az áthúzott antennás - harmadik - gombot, mellyel megszakítható a műholdas kapcsolat.

Elegáns környezetben, a fehérvárcsurgói kastély előtt parkoltak az OnStar modellek

Maradtak a szép hátsók

Balra a legújabb Opel Zafira, jobbra az elődje

Dános András kommunikációs igazgató                                                      A szerző felvételei

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....