motorolaj
A szövetség szerint nincs elegendő jó minőségű motorolaj sem a személygépkocsik, sem pedig a teherautók számára, és a hiányt az okozza, hogy nem áll rendelkezésre elegendő adalék a kenőanyag előállításához. Korábban az orosz szakportálok alkatrészhiányról is írtak, ami mind a nyugati, mind pedig a tömegesen importált kínai járművek esetében is problémát jelent.
Mielőtt a Nyugat szankciókat vezetett be Oroszország ellen Ukrajna megtámadása miatt, az adalékanyagok iránti kereslet mintegy hatvan százalékát importból fedezték, egy sor összetettebb adalékanyag esetében pedig kilencven százalékát. Az orosz piac alternatív beszállítási lehetőségek után kutat, de a szövetség szerint gondot jelent a logisztikai lánc instabilitása.

Különösen súlyos a deficit a nagy teherbírású teherautókhoz való jó minőségű motorolajok kínálatában. Sokszor boltban sem lehet őket beszerezni, a piacon ugyanakkor egyre több a hamisított termék. Emiatt a járműtulajdonosok arra kényszerülnek, hogy régi típusú motorokhoz való rosszabb minőségű olajat használjanak.
Az Oroszországban gyártott olajok mind elavulták, jó minőségű adalékanyagokat pedig évek óta nem fejlesztettek Oroszországban a külföldi termékek szabad elérhetősége miatt, de a szankciók miatt most ez a lehetőség megszűnt.
Az autószövetség azt javasolja a gondok orvoslásához, hogy a kormány mentesítse a nyereségadó alól az olajfinomítókat, hogy import adalékanyagok híján képesek legyenek saját maguk adalékanyagot előállítani. Emellett a szervezett szerint állami támogatással kell segíteni a hazai petrolkémiai ágazatot.

Az Ígéretes Technológiák Fejlesztési Központja (CDPT) is megkongatta a vészharangot, arra figyelmeztetve, hogy az orosz piacon bizonyos termékcsoportok már közel fele hamisítvány. Mihail Dubin, a központ vezetője hangsúlyozta, hogy az autókba gyakran "már-már napraforgóolaj" minőségű motorolajat töltenek speciális, jó minőségű kenőanyag helyett.
Ugyanakkor maguk a termelők, illetve az energiaügyi és ipari minisztérium tagadja, hogy hiány lenne jó minőségű olajokból. Szerintük az oroszországi bázismotorolaj-termelés teljes mértékben kielégíti a keresletet, csak az a baj, hogy egyes fuvarozók hozzászoktak az importált termékekhez, és nem szívesen térnek át hazaiakra.