Bemutató

Ősszel jön a Citroen C5 hibrid

2020.06.26.

A Citroen első elektromos típusa, a hálózatról tölthető (plug in) hibrid C5 Aircross a tervezettnél néhány hónappal később, az év harmadik negyedében érkezhet meg a hazai autópiacra. Ezzel a márka történetében is új fejezet kezdődik. Ígéretük szerint 2025-re minden modellből lesz elektromos változat.

Szerző: Heimer György

A Citroen mindig is híres volt innovatív, korszakos típusairól. Így volt ez már 1934-ben, amikor megjelent a mellsőkerék-hajtású Traction Avant modell, 1948-ban a 2CV népautó, a „rút kiskacsa”, vagy a kilencszázötvenes évek közepén a futurista kinézetű, cápaszájú DS. Bármilyen furcsán hangzik, de az extravagáns technika-kavalkád lett a márka veszte. A műszaki fejlesztéseket annyira túlhajtották, hogy nem bírták költségekkel, s azért kemény árat, a függetlenség elvesztésével fizettek: 1974-ben az örök rivális Peugeot felvásárolta a csődbe ment Citroent, de a PSA néven ismertté lett fúzió nem ment a vetélytárs karakterének rovásárára. Manapság – amikor a késhegyig menő verseny közepette minden nagy gyártótársaság tipizálja a hozzájuk tartozó márkák főegységeit, ahol csak lehet, egységesítenek – a PSA marketingstratégái arra ügyelnek, hogy a Citroen megőrizze a rá jellemző kifinomultság génjeit.

Ennek egyik legújabb példája a C5 Aircross SUV modell piaci bevezetés előtt álló hibrid változata. A középkategóriájú városi terepjáró hagyományos motorokkal még 2019-ben tűnt fel az európai piacokon, most pedig a PSA elektromos kampányának részeként ez az első Citroen modell, amely megkapta a cégcsoport plug in hibrid hajtásláncát. Mindez azt jelenti, hogy a 180 lóerős Pure Tech benzinmotor és a 8 fokozatú automata sebességváltómű közé beépítettek egy 80 kW-os (110 LE) lítium-ion akkumulátort, így az összteljesítmény 290 lóerő (165 kW), a villanymotor nyomatéka 320 Nm. Előzetes beharangozások alapján az elektromos hatótáv 50 kilométer, s ez a WLTP ciklus szerinti e-táv a 135 km/óra végsebesség esetén is teljesíthető. A kocsi telepeinek feltöltési ideje a 32 amperes Wall Box és a 7,4 kw-os opciós töltő esetén kevesebb, mint két óra, hagyományos háztartási csatlakozással viszont 7 órát vesz igénybe. A gyártó – 70 százalék töltőkapacitás erejéig – 8 év (vagy 160 ezer kilométerig) vállal jótállást az akkumulátorokra.

A C5 Aircross a ma oly divatos suv-vonalakat követi, böhömnyi kerekekkel, magas építésű karosszériával, az ajtókon alul végigfutó, airbump névre hallgató gumiszegéllyel, elöl nagy fekete légbeömlőkkel. A marcona terepjárós dizájn azonban megtévesztő, a 4,5 méter hosszú suv citroenes lágysággal és kényelemmel párosul. Ebben kulcsszerepet játszik az innovatív lengéscsillapítás, az úgynevezett progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztés, amely még a nagyobb úthibákat is „kivasalja”. A márka prospektusa nem túl szerényen repülő szőnyeghez hasonlítja a C5-öst. Ebből annyi bizonyos, hogy aki szereti a lágy rugózású kocsikat, most sem csalódhat: a nagy kasztni úgy ringatódzik, mint egy sétahajó, autópályás sebességgel haladva viszont már-már zavaróan himbálódzott.

Általában is elmondható, hogy a lágy gördülésen túl, itt minden a kifinomult menetkényelemről szól, a külső zajokat nagyautósan megszűrő hangszigeteléstől a jókora helykínálaton és az igényes, haute couture beltéri kivitelen át a vezetést segítő technikákig. Ez utóbbiakból vagy húszfélét kínálnak, köztük az úgynevezett Highway Driver Assist nevű rendszert, amely részleges önvezetést tesz lehetővé, vagyis azt, hogy autópályán a kocsi a vezető beavatkozása nélkül is sávon belül marad, igazodik a forgalomhoz. A C5-ben alkalmazott Grip Control, azaz a kerekek tapadását növelő digitális szerkezet ötféle (homok, sár, téli, standard ESP OFF) üzemmódban az útviszonyoknak megfelelő állásba kapcsolható, továbbá a lejtmenetszabályzó funkció még meredek lejtőn is képes alacsony sebességet tartva csökkenteni a megcsúszás veszélyét. A C5 kategóriájában nem tipikus opciós szerelvény a belső visszapillantó tükör mögött kialakított fedélzeti kamera. A full HD felbontású képet adó rendszer az autó előtti utat pásztázza, s az is jó szolgálatot tehet, hogy baleset esetén automatikusan elmenti a videofelvételt. (Az autoszektor.hu egyik tavalyi tesztjéből azonban az is kitűnik, hogy a képletöltéshez megfelelő kábel és jelszó is szükségeltetik https://www.autoszektor.hu/hu/content/citroen-c5-aircross-hosszu-teszt-mr-kenyelem).

A hibrid C5-ös hazai érkezését nyárra tervezték, de feltehetően a vírusjárvány okozta bonyodalmak miatt a márka hazai értékesítése most őszre ígéri a forgalmazás startját – konkrét hazai árak közlése nélkül. A jelenlegi kínálatban így egyelőre a C5 benzines, dízeles típusai szerepelnek, s a választékot az színesíti, hogy e modellből is megjelent a gazdagabb felszereltséget kínáló C-sorozat.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....