Bemutató

Ősszel jön a Citroen C5 hibrid

2020.06.26.

A Citroen első elektromos típusa, a hálózatról tölthető (plug in) hibrid C5 Aircross a tervezettnél néhány hónappal később, az év harmadik negyedében érkezhet meg a hazai autópiacra. Ezzel a márka történetében is új fejezet kezdődik. Ígéretük szerint 2025-re minden modellből lesz elektromos változat.

Szerző: Heimer György

A Citroen mindig is híres volt innovatív, korszakos típusairól. Így volt ez már 1934-ben, amikor megjelent a mellsőkerék-hajtású Traction Avant modell, 1948-ban a 2CV népautó, a „rút kiskacsa”, vagy a kilencszázötvenes évek közepén a futurista kinézetű, cápaszájú DS. Bármilyen furcsán hangzik, de az extravagáns technika-kavalkád lett a márka veszte. A műszaki fejlesztéseket annyira túlhajtották, hogy nem bírták költségekkel, s azért kemény árat, a függetlenség elvesztésével fizettek: 1974-ben az örök rivális Peugeot felvásárolta a csődbe ment Citroent, de a PSA néven ismertté lett fúzió nem ment a vetélytárs karakterének rovásárára. Manapság – amikor a késhegyig menő verseny közepette minden nagy gyártótársaság tipizálja a hozzájuk tartozó márkák főegységeit, ahol csak lehet, egységesítenek – a PSA marketingstratégái arra ügyelnek, hogy a Citroen megőrizze a rá jellemző kifinomultság génjeit.

Ennek egyik legújabb példája a C5 Aircross SUV modell piaci bevezetés előtt álló hibrid változata. A középkategóriájú városi terepjáró hagyományos motorokkal még 2019-ben tűnt fel az európai piacokon, most pedig a PSA elektromos kampányának részeként ez az első Citroen modell, amely megkapta a cégcsoport plug in hibrid hajtásláncát. Mindez azt jelenti, hogy a 180 lóerős Pure Tech benzinmotor és a 8 fokozatú automata sebességváltómű közé beépítettek egy 80 kW-os (110 LE) lítium-ion akkumulátort, így az összteljesítmény 290 lóerő (165 kW), a villanymotor nyomatéka 320 Nm. Előzetes beharangozások alapján az elektromos hatótáv 50 kilométer, s ez a WLTP ciklus szerinti e-táv a 135 km/óra végsebesség esetén is teljesíthető. A kocsi telepeinek feltöltési ideje a 32 amperes Wall Box és a 7,4 kw-os opciós töltő esetén kevesebb, mint két óra, hagyományos háztartási csatlakozással viszont 7 órát vesz igénybe. A gyártó – 70 százalék töltőkapacitás erejéig – 8 év (vagy 160 ezer kilométerig) vállal jótállást az akkumulátorokra.

A C5 Aircross a ma oly divatos suv-vonalakat követi, böhömnyi kerekekkel, magas építésű karosszériával, az ajtókon alul végigfutó, airbump névre hallgató gumiszegéllyel, elöl nagy fekete légbeömlőkkel. A marcona terepjárós dizájn azonban megtévesztő, a 4,5 méter hosszú suv citroenes lágysággal és kényelemmel párosul. Ebben kulcsszerepet játszik az innovatív lengéscsillapítás, az úgynevezett progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztés, amely még a nagyobb úthibákat is „kivasalja”. A márka prospektusa nem túl szerényen repülő szőnyeghez hasonlítja a C5-öst. Ebből annyi bizonyos, hogy aki szereti a lágy rugózású kocsikat, most sem csalódhat: a nagy kasztni úgy ringatódzik, mint egy sétahajó, autópályás sebességgel haladva viszont már-már zavaróan himbálódzott.

Általában is elmondható, hogy a lágy gördülésen túl, itt minden a kifinomult menetkényelemről szól, a külső zajokat nagyautósan megszűrő hangszigeteléstől a jókora helykínálaton és az igényes, haute couture beltéri kivitelen át a vezetést segítő technikákig. Ez utóbbiakból vagy húszfélét kínálnak, köztük az úgynevezett Highway Driver Assist nevű rendszert, amely részleges önvezetést tesz lehetővé, vagyis azt, hogy autópályán a kocsi a vezető beavatkozása nélkül is sávon belül marad, igazodik a forgalomhoz. A C5-ben alkalmazott Grip Control, azaz a kerekek tapadását növelő digitális szerkezet ötféle (homok, sár, téli, standard ESP OFF) üzemmódban az útviszonyoknak megfelelő állásba kapcsolható, továbbá a lejtmenetszabályzó funkció még meredek lejtőn is képes alacsony sebességet tartva csökkenteni a megcsúszás veszélyét. A C5 kategóriájában nem tipikus opciós szerelvény a belső visszapillantó tükör mögött kialakított fedélzeti kamera. A full HD felbontású képet adó rendszer az autó előtti utat pásztázza, s az is jó szolgálatot tehet, hogy baleset esetén automatikusan elmenti a videofelvételt. (Az autoszektor.hu egyik tavalyi tesztjéből azonban az is kitűnik, hogy a képletöltéshez megfelelő kábel és jelszó is szükségeltetik https://www.autoszektor.hu/hu/content/citroen-c5-aircross-hosszu-teszt-mr-kenyelem).

A hibrid C5-ös hazai érkezését nyárra tervezték, de feltehetően a vírusjárvány okozta bonyodalmak miatt a márka hazai értékesítése most őszre ígéri a forgalmazás startját – konkrét hazai árak közlése nélkül. A jelenlegi kínálatban így egyelőre a C5 benzines, dízeles típusai szerepelnek, s a választékot az színesíti, hogy e modellből is megjelent a gazdagabb felszereltséget kínáló C-sorozat.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.15
Az elsuvosodó autópiacon kevés limuzin, illetve kombi tartja még a frontot. A germán hősök egyike a....
2020.07.15
Az új villanyautókban három villanymotor több mint 500 lóerős teljesítményt hoz össze. ..
2020.07.15
Daniel Aduardo Valera Argentínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.07.15
Balesetben meghalt egy ember az M1-es autópályán szerda délután; Győr térségében, a főváros felé....
2020.07.15
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér júniusi utasforgalma 94 százalékkal esett vissza az előző év....
2020.07.15
- Újabb hatvanhárom speciális gépjármű állt a katasztrófavédelem szolgálatába, az új eszközöket....
2020.07.15
A Ferraritól az idény végén távozó, négyszeres Forma-1-es világbajnok Sebastian Vettel azt mondta,....
2020.07.15
- Távozik a Volánbusz Zrt. éléről Dávid Ilona a rábízott feladat sikeres teljesítése után, a....
2020.07.15
Az autóipar minden szektora megszenvedte a járványt. Bár a koronavírus még nagyon is aktuális,....
2020.07.15
Európa egyik legfontosabb autós magazinja felkérte olvasóit, szavazzák meg a lap fennállásának....